افتتاح طرح‏‏‌های شهرسازی در گلستان

وی ادامه داد: یکی از این طرح‌‌‌ها توسعه و تعریض محور بندر ترکمن به آق قلاست که از مطالبات جدی مردم منطقه است. ملک تصریح کرد: تاکنون ۸کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده و ۴کیلومتر آن نیز به مناسبت دهه فجر افتتاح خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: این محور ۳۵ کیلومتر طول دارد که اداره کل راه و شهرسازی با همکاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای گلستان نسبت به تعریض و بهسازی آن اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین زیرسازی و آسفالت ۲کیلومتر از محور بندر ترکمن به گمیشان به پایان رسیده و در این ایام افتتاح می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه با اشاره به اینکه این اداره کل در حوزه بازآفرینی نیز اقداماتی در دستور کار دارد، تصریح کرد: در سفر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به گلستان اعتبار ۲۱ میلیارد تومان برای بهسازی نقاط فرسوده استان به ۱۵ شهرداری گلستان اختصاص یافت.

وی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای این حوزه در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۸۸ میلیارد تومان است که با تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ در سال ۱۴۰۲ تمام معابر خاکی بافت‌‌‌های فرسوده استان که در کمیسیون ماده پنج دارای طرح مصوب هستند به طور کامل آسفالت شده و هیچ معبر خاکی در استان نخواهیم داشت.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌‌‌گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌‌‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات موردنیاز این محلات، مشوق‌‌‌هایی در نظر گرفته است.

ملک از افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل در ضوابط پارکینگ، تسهیل در ضوابط معماری، اختلاط در استقرارکاربری‌‌‌ها به عنوان مشوق‌‌‌های این طرح اشاره کرد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات با شرایط و بسته‌‌‌های تشویقی جدید به تمام سازندگان، انبوه‌‌‌سازان و متقاضیان نوسازی و احداث مسکن در بافت‌‌‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از بهسازی محوطه امام‌‌‌زاده  ۹تن و مرمت سقف مدرسه تاریخی صالحیه محله سرچشمه گرگان به عنوان طرح‌‌‌های قابل افتتاح حوزه بافت تاریخی در دهه فجر خبر داد.

ملک افزود: از دیگر طرح‌‌‌هایی که در این ایام افتتاح می‌شود می‌توان به طرح اصلاح سیستم جمع‌‌‌آوری فاضلاب سایت مسکن مهر کاج در گنبد کاووس اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی نیز اداره کل راه و شهرسازی گلستان اقداماتی در دستور کار دارد، گفت: تهیه نقشه پایه شهر گرگان به روش فتوگرامتری برای نخستین بار انجام خواهد شد.

ملک تصریح کرد: این طرح با اعتبار ۶۳۰ میلیون تومان و از محل اعتبارات شورای‌عالی معماری و شهرسازی اجرایی خواهد شد.

ملک ادامه داد: اجرای طرح محدوده هدف بازآفرینی شهر کلاله و اجرای طرح تفصیلی کردکوی نیز از دیگر طرح‌‌‌های قابل اجرای اداره کل راه و شهرسازی است.

وی از اقدامات این اداره کل در حوزه طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت و افزود: بیش از ۹۳‌هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در گلستان ثبت‌‌‌نام کرده که استعلام فرم «ج» و بررسی سکونت بیش از ۱۶‌هزار متقاضی پس از بارگذاری مدارک توسط آنها انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه اظهار کرد: در بخش خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن نیز در مجموع شهرهای بالا و زیر ۲۵‌هزار نفر، ۱۴‌هزار متقاضی در گلستان وجود دارد که از این تعداد از جانب بانک‌های عامل به ۳‌هزار واحد تسهیلات تخصیص داده شده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱، در حوزه مسکن مراسم کلنگ‌‌‌زنی طرح‌هزار واحدی گرگان، ۳۰۰ واحدی نگارستان گنبدکاووس و ۱۷۰ واحدی سایت نوده علی آباد کتول در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دارد.  ملک تصریح کرد: در سایر شهرها نیز برای تامین زمین با همکاری فرمانداران، در شورای مسکن استان که به ریاست استاندار گلستان برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی‌‌‌هایی صورت گرفته و پس از تهیه نقشه و طرح‌‌‌های تفکیکی عملیات اجرایی طرح‌‌‌ها آغاز خواهد شد.

افتتاح و کلنگ‌‌‌زنی ۱۴ طرح شهری

در خبر دیگری شهردار گرگان نیز از بهره‌‌‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی ۱۴ طرح عمرانی شهرداری مرکز استان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

سیدمحمدرضا سیدالنگی درباره این طرح‌‌‌های عمرانی گفت: در مجموع ۱۴ طرح با اعتبار ۹۵۴ میلیارد ریال به بهره‌‌‌برداری می‌رسد یا عملیات اجرایی ساخت آن آغاز می‌شود.

سیدالنگی با اشاره به طرح‌‌‌های شاخص اظهار کرد: طرح محرومیت‌زدایی از محله انجیراب شامل آسفالت معابر خاکی، روکش و پیاده‌‌‌روسازی و احداث سایت ورزشی روباز در قالب طرح جهادی محلات با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال به بهره‌‌‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: تداوم نهضت آسفالت در سطح شهر، فاز یک طرح بازآفرینی پارک بانوان، فاز یک آماده‌‌‌سازی معابر و هدایت آب‌‌‌های سطحی کوی منظریه و بهره‌‌‌برداری از مبلمان شهری از طرح‌‌‌های دیگر هستند که در ایام دهه فجر شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

شهردار گرگان درباره دیگر طرح‌‌‌ها گفت: انعقاد ۳ تفاهم‌‌‌نامه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌‌دستی و گردشگری استان با موضوع بازسازی خانه‌‌‌های تاریخی امیرامجد و میرشهیدی و فاز یک تپه قلعه خندان مجموعا با اعتبار ۳۶۵ میلیارد ریال در ایام دهه فجر انجام خواهد شد.

شهردار گرگان همچنین از آغاز عملیات نصب سورتمه ریلی و همکاری در احداث طرح فیبر نوری در قالب فاز اول شهر هوشمند همزمان با این ایام خبر داد.