افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس هرمزگان به ۲۰هزار تن

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به جایگاه نخست هرمزگان در تولید محصولات شیلاتی کشور با تولید ۳۷۰هزار تن انواع آبزیان و به ارزش ۱۴هزار میلیارد تومان، به اقدام­‌های عملیاتی به منظور تحقق شعار سال هم اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین بچه ماهی نقش بسیار مهمی در پرورش ماهیان دریایی در قفس و کاهش قیمت تمام شده تولید ماهی دارد و نبود بچه ماهی موردنیاز تولیدکنندگان مهم‌ترین و اصلی‌­ترین مشکل طرح‌­های پرورش ماهی در قفس به شمار می‌رود، بر اساس برنامه‌ریزی­‌های صورت گرفته و مساعدت استاندار هرمزگان، تامین اعتبار احداث مراکز تکثیر و بومی‌سازی دانش تکثیر ماهیان دریایی در حال اقدام و پیگیری است.

بارانی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در قفس باعث اشتغال‌زایی و کمک به حفظ و بازسازی ذخایر و تولید پایدار می‌شود و همچنین موجب تثبیت جمعیت ساحل‌نشینان خواهد شد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از صیادان به سمت پرورش ماهی در قفس روی آورده­‌اند، این اقدام باعث کاهش تلاش صید و نیز کاهش صید غیر‌مجاز می‌شود. سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان اظهار کرد: در سال‌جاری میزان ۱۰هزار تن به ظرفیت استان در زمینه پرورش ماهی در قفس اضافه می‌شود که طی روزهای اولیه سال‌جاری، تعداد ۱۲ قفس جدید در دریا نصب شده که پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند در طول سال‌جاری، به ظرفیت تولید ۲۰‌هزار تن دست پیدا کنیم.

بارانی همچنین به اقدامات انجام شده در راستای بومی‌سازی قفس‌های پرورش ماهی در دریا توسط شرکت‌های داخلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در گذشته تمام قفس­‌های پرورش ماهی وارداتی‌ بود، با تلاش فراوان و همت سازندگان داخلی اکنون تمام تجهیزات قفس در داخل کشور ساخته و تولید می‌شود که خوشبختانه مشکلی در زمینه تولید قفس وجود ندارد. وی ادامه‌ داد: در سال‌جاری تعداد قفس‌های نصب شده از ۹۰ قفس به تعداد ۱۵۰ قفس در دریا افزایش پیدا می‌کند و در صورت تامین بچه‌ماهی به میزان کافی، تولید ماهی در قفس نیز افزایش خواهد یافت.