فرجام خط 2 متروی اصفهان

مطابق برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها، ۷سال برای احداث این خط پیش‌بینی‌‌‌شده بود، اما مدیران فعلی شهر در این دوره به‌‌‌اصطلاح کمر همت بسته‌‌‌اند تا پیش از اتمام این زمان، خط ۲ را به بهره‌‌‌برداری برسانند. باوجود کمبود دستگاه‌‌‌های حفاری تی.بی.ام در کشور، تاکنون در خط ۲ مترو، یک‌‌‌میلیون و ۶۰۰‌هزار مترمکعب خاکبرداری صورت گرفته و اکنون به‌‌‌طور میانگین حدود ۱۱ متر در هر شبانه‌‌‌روز حفاری و سگمنت‌‌‌گذاری تونل‌‌‌ها انجام‌‌‌شده و حتی رکورد حدود ۲۰ متر نیز ثبت‌‌‌شده است. برای تسریع در عملیات حفاری این خط، سازمان قطار شهری اصفهان ۲دستگاه تی.بی.ام را خریداری کرده که اکنون در جبهه شمالی در حال حفاری است و باوجود تحریم برخی از قطعات، تعدادی از آنها در کشور ساخته‌‌‌شده است. با وجود این، در اواخر مرداد امسال علی قاسم‌‌‌زاده، شهردار اصفهان درباره آخرین وضعیت خط ۲ متروی اصفهان پیش‌بینی کرد که فاز نخست خط ۲ متروی این کلان‌شهر حدفاصل دارک تا طوقچی تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد و شاهد حرکت واگن‌‌‌ها و جابه‌‌‌جایی مسافران در این خط خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه در محور شمالی این خط دستگاه حفار (تی.بی.ام) به ایستگاه طوقچی رسیده است، گفت: حفر تونل این محور رو به اتمام است و باید وارد مراحل نازک‌‌‌کاری و تکنیکال خط ۲ مترو شویم، همچنین بیشتر ایستگاه‌‌‌های خط ۲ پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰‌درصد دارند و در ایستگاه شاهد نیز کارگران و مهندسان به‌‌‌صورت ۳ نوبت مشغول کارند. از سوی دیگر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز با اشاره به اینکه تی.بی.ام جبهه غربی از ایستگاه شهید حجازی حفاری را آغاز کرده و حدفاصل ایستگاه‌‌‌های خلجا و امام حسین(ع) قرار دارد که تا پایان امسال باید از ایستگاه امام حسین(ع) عبور کند، توضیح داد: در حال‌‌‌ حاضر تمام شرکت‌های فعال خط ۲ داخلی هستند، اما بخشی از ادوات و تجهیزات همچون تی.بی.ام ساخت آلمان و ناوگان، خارجی است. البته با یک شرکت داخلی قراردادی منعقدشده است تا تعدادی از قطعات را تولید و مونتاژ کند، اما اصل ناوگان و تجهیزات خارجی است.

به گفته سید محسن واعظی فر، ساخت مترو بسیار هزینه‌‌‌بر است چنانچه در دنیا دولت‌‌‌ها قطار شهری را با هزینه ۵۰ میلیون دلار به ازای هر کیلومتر می‌‌‌سازند. او تاکید کرد: برای احداث خط یک مترو دولت به نسبت کمک‌‌‌های بیشتری داشت، اما در خط ۲ با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تاکنون روی بودجه دولتی زیاد حساب باز نکرده‌‌‌ایم و امیدواریم در قرارداد حدود ۶۰۰میلیون یورویی با شرکت مپنا و مکاتبات انجام‌‌‌شده، دولت کمک کند.  واعظی‌‌‌فر اضافه کرد: برای سازه و سیویل خط ۲ مترو، طی سال‌جاری حدود ۳‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب‌‌‌شده که کافی نیست.