با این حال، استان یزد که همواره در سختکوشی و نوآوری‌‌‌های جدید از جمله در حفر قنات‌‌‌های طولانی و کشاورزی کم آبخواه به‌خصوص از نوع گلخانه‌‌‌ای، زبانزد کشور بوده طی یک دهه گذشته برای پرورش ماهی هم با جدیت ورود کرده و با استفاده از آب شور به پرورش و تولید ماهی پرداخته است.  این تلاش‌‌‌ها که از سال ۱۳۸۷ در شهرستان بافق و برخی نقاط دیگر آغاز شد، امروز به خوبی به ثمر نشسته و استان یزد رتبه نخست تولید ماهی تیلاپیا را از آن خود کرده است.  یزد از استان‌های با سطح دسترسی کم به آب محسوب می‌شود و در نتیجه برای پرورش، باید از سیستم‌‌‌های پرورش با حداقل میزان آب استفاده شود و از سوی دیگر برای پرورش ماهی تیلاپیا نیاز به کسب مجوزهای ویژه‌ای از اداره شیلات و منابع طبیعی وجود دارد که خوشبختانه تعامل‌‌‌های بسیار خوبی وجود دارد. 

در خصوص وضعیت پرورش این نوع ماهی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد از مقام اول این استان با تولید ۴۸۰تن ماهی تیلاپیا در کشور خبر داد و گفت : جهاد کشاورزی یزد به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از تولیدکنندگان ضمن ارائه تسهیلات کم بهره نسبت به ایجاد سایت الگویی پرورش تیلاپیا در شهرستان بافق اقداماتی را انجام داده است. محمدعلی حاتمی‌‌‌زاده افزود: با راه‌اندازی این سایت بهره‌‌‌برداران و علاقه‌مندان می‌توانند در راستای افزایش تولید و کمک به اقتصاد ملی ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به اهداف سند تحولی یزد نوین در رابطه با تولید ۵هزار تن ماهی تیلاپیا و ۱۵ میلیون قطعه بچه ماهی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری هشت موافقت اصولی، پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری در خصوص تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا صادر شده است. حاتمی‌‌‌زاده با بیان اینکه ۱۵ واحد فعال تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در استان وجود دارد که عمده آن در بافق است، ادامه داد: این شهرستان، قطب مهم تولید ماهی تیلاپیا در منابع آبی کشور است و در سال‌جاری تعداد۳ میلیون قطعه بچه ماهی تیلاپیا گونه نیل در واحد‌‌‌های تولیدی استان یزد، تکثیر و به متقاضیان تحویل داده شد. به گفته رئیس جهاد کشاورزی یزد، اکنون واحد‌‌‌های تکثیر تیلاپیا، بچه ماهی تولیدی خود را در داخل استان و همچنین استان‌‌‌های مجاز به پرورش این گونه، به متقاضیان عرضه می‌‌‌کنند.

بر اساس مصوبات سفر دور اول و دوم رئیس‌جمهوری و با تخصیص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار، مصوب شده تا شهرستان بافق استان یزد به‌‌‌ عنوان پایلوت در ایجاد شهرک تیلاپیا کشور معرفی شود.  حاتمی‌‌‌زاده در خصوص تاریخچه ورود این نوع ماهی هم گفت: ماهی تیلاپیا برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ از اندونزی برای انجام تحقیقات و پژوهش به مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌‌‌های شور بافق وارد و مطالعات در خصوص امکان بومی‌‌‌سازی شرایط پرورش آن چند سال به طول انجامید.