معاون گردشگری کشور در واکنش به نارضایتی آژانس‌دارها از نرخ هتل‌ها، علت بروز چنین مسائلی را بی‌ارتباط با ورود سازمان میراث و گردشگری به مقوله نرخ‌گذاری و ابلاغ افزایش ۱۲ درصدی عنوان کرد. مرتضی رحمانی موحد در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، این مساله را ناشی از بهبود وضعیت گردشگری عنوان کرده و گفته است: «از آنجا که وضع هتل‌ها خوب شده است، دیگر نیازی به آژانس‌داران و رفقای قدیم خود ندارند و به جای آنکه حمایت‌های خود را در زمانی که گردشگر کم بود و آژانس‌داران برای هتل‌ها مسافر می‌آوردند ادامه دهند، در چنین شرایطی، این حرف‌ها را می‌زنند.»

وی اضافه کرده‌است: «در جلسه‌ای که در معاونت گردشگری برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای بین آژانس‌داران و هتلداران امضا شد و قرار شد هتلداران برای گردشگران خارجی ۲۵ درصد و برای گردشگران داخلی ۲۰ درصد تخفیف از نرخ‌های مصوب را برای آژانس‌داران اعمال کنند. آنها که بر این مساله توافق کردند اما اجباری برای اعمال آن وجود ندارد. بنابر تفاهمی که داشتند می‌توانند با توجه به اصول اخلاقی آن اجرایی کنند یا نکنند.»

این مقام مسوول درباره نظارت بر نرخ هتل‌ها نیز یادآور می‌شود: «بخش نظارت نیز روی اعمال افزایش ۱۲ درصدی نرخ‌های مصوب است و روی تخفیفات نظارتی نداریم. در این میان اداره کل استان‌ها بر نرخ‌های مصوب نظارت کامل دارد و گردشگران می‌توانند هرگونه افزایش نرخ خارج از نرخ‌های مصوب را به اداره‌های کل استان‌ها اطلاع دهند.»