گروه گردشگری: طبق جدیدترین آمار منتشر شده از وضعیت گردشگری ترکیه، شمار گردشگران خارجی این کشور به کمترین میزان خود در طول ۱۰ سال اخیر رسیده است. با ادامه روند نزولی صنعت گردشگری ترکیه، تعداد گردشگران خارجی این کشور برای نهمین ماه پیاپی با کاهش رو به رو شد.

به گزارش «پرس تی‌وی»، آمارهای منتشرشده از سوی وزارت گردشگری ترکیه، حاکی از آن است که در ماه گذشته میلادی فقط ۷۵/ ۱ میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل به شدت کاهش یافته است. در آوریل ۲۰۱۵ حدود ۴۳/ ۲ میلیون گردشگر به ترکیه سفر کرده بودند. مقام‌های ترکیه می‌گویند شمار گردشگران خارجی در این کشور در ماه آوریل در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی و همچنین تیرگی روابط با روسیه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. به گزارش «ایسنا» و بر اساس آنچه اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه اعلام کرده است، صنعت گردشگری ۲/ ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و بدون در نظر گرفتن تاثیر این صنعت بر سایر صنایع، ۸ درصد از اشتغال را نیز شامل می‌شود. کاهش درآمدهای گردشگری می‌تواند بحرانی را که صدها منطقه گردشگری این کشور در دریای مدیترانه و اژه از پیش با آن درگیر بودند دوچندان کند.

دنیز سیسک، اقتصاد‌دان ترک‌تبار در این‌باره می‌گوید: «با رسیدن فصل اوج گردشگری، وخامت در اوضاع آمار و ارقام گردشگری ترکیه هر روز قابل ملاحظه‌تر می‌شود و درحالی‌که آمار‌ها حاکی از کاهش ۶ میلیارد دلاری در درآمدهای خالص گردشگری ترکیه است، اطلاعات به‌دست آمده در ماه آوریل نشان از ضرر و زیان بیش از این دارد.»

تحقق پیش‌بینی‌ها

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این یورومانیتور پیش‌بینی کرده بود کشته شدن چند آلمانی و نروژی در حوادث ژانویه سال جاری میلادی منجر به محدودیت‌های بیشتر سفر و پرواز به سمت این مقصد شود. اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۵ نیز از حملات تروریستی به شدت آسیب دید. درآمد این کشور از گردشگری در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۵میلیارد دلار بود اما این درآمد در سه فصل نخست ۲۰۱۵ به ۲۹/ ۱۲میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر براساس گزارش یورومانیتور، ترکیه در سال ۲۰۱۴ با ثبت رکورد ۸/ ۳۴ میلیون بازدیدکننده ششمین مقصد جذاب برای گردشگران بود؛ اما این تعداد (به‌ویژه در میان گردشگران روس) پس از بحران اتحادیه اروپا و قطع ارتباط گردشگری و اقتصادی روسیه و ترکیه متعاقب حادثه سقوط هواپیمای روس، رو به کاهش گذاشت؛ چه اینکه تا پیش از قطع ارتباط این دو کشور، سالانه ۵/ ۴ میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر می‌کردند. براساس پیش‌بینی یورو مانیتور، با توجه به توقف سیل توریست‌های روسی به ترکیه، تزلزل بازارهای این کشور و ابهام در سیاست داخلی و نگرانی‌های امنیتی، احیای اقتصادی و توریسم ترکیه با کندی مواجه شده است؛ شاهد آن هم اینکه تنها در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۵ لیر ترکیه حدود ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

حالا کاهش شمار گردشگران خارجی رویدادی نگران‌کننده برای ترکیه به حساب می‌آید زیرا اقتصاد آن کشور به شدت به درآمدهای گردشگری وابسته است. ترکیه علاوه‌بر اینکه اخیرا شاهد حملات تروریستی، از جمله حمله به دو مرکز گردشگری در استانبول بوده و چنانچه اشاره شد در این حملات تروریستی چند تبعه خارجی نیز کشته شده‌اند، در جبهه‌ای دیگر با پیکارجویان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در مناطق جنوب شرق این کشور نیز درگیر است؛ مسائلی که تحریم سفر به ترکیه از سوی روس‌ها نیز به آن دامن زده و گردشگری این کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. در همین حال، اوایل فروردین ماه سال جاری گزارشی نیز در روزنامه حریتِ ترکیه منتشر شد که پیش‌بینی کرد درآمد ترکیه از صنعت گردشگری در سال جاری میلادی ۱۲ میلیارد دلار کاهش یابد. همه اینها درحالی است که به گفته وزیر گردشگری ترکیه، این کشور در سال ۲۰۱۵ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی میزبانی کرده است. همچنین در سه ماه نخست سال جاری، ۴۰۵ هزار نفر از ایران وارد ترکیه شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل، یک و نیم درصد رشد داشته است. با این‌همه در این مدت تنها ۱۶۳ هزار شهروند ترکیه به ایران سفر کرده‌اند. ترکیه به‌دلیل همین چالش‌هایی که پیش‌روی گردشگری‌اش قرار گرفته، سعی می‌کند خود را بیش از پیش به ایران نزدیک کند تا دست‌کم بازار گردشگران ایرانی را از دست ندهد. در همین راستا هم بود که مسوولان گردشگری این کشور چندی پیش طی تفاهم‌نامه‌ای با ایران، گامی دیگر در تحکیم روابط گردشگری خود با ایران برداشتند.