بررسی آمار صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد در بین پنج گروه صادراتی، بخش فرش و صنایع‌دستی با صدور ۱۲‌هزار تن به ارزش ۳۳۳ میلیون دلار، جایگاه آخر را به دست آورده و تنها سهم ۸/ ۰درصدی را از آن خود کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ایران از پتانسیل صادرات فرش و صنایع دستی در سال‌های گذشته کمترین بهره را برده است.

این درحالی است که به گزارش سایت اتاق بازرگانی تهران، جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران، در سال ۱۳۹۳ مجموع صادرات فرش و صنایع دستی کشور ۱۸ هزار تن و ارزش آن ۳۸۶ میلیون دلار بود. مقایسه عملکرد بخش فرش و صنایع‌دستی در سال ۹۴ با سال ۹۳، کاهش ۳۰ درصدی را از نظر وزن و افت ۱۴ درصدی را از لحاظ ارزش نشان می‌دهد. بر پایه این جدول، مجموع صادرات غیرنفتی کشور در ۱۲ ماه ۱۳۹۴ با داشتن وزن ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و ارزش ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار، در همسنجی با عملکرد سال پیش از آن، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب هفت و ۱۶ درصد کاهش یافت. این در حالی است که در مدت ۱۲ ماهه سال۱۳۹۳، ایران ۱۰۰ میلیون و ۷۵۸ هزار تن صادرات غیرنفتی به ارزش ۵۰ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار داشت.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) آمریکا پیش از تشدید تحریم‌ها بزرگ‌ترین واردکننده فرش ایران بود. در ‏سال ۱۳۸۸ نیز ارزش صادرات فرش از کشور ما به آمریکا حدود ۸۲ میلیون دلار ثبت شد. در واقع آمریکا در آن سال بیش از ۱۶ ‏درصد صادرات فرش ایران را جذب کرد. بر پایه خبرهای منتشر شده، نخستین محموله فرش صادراتی ایران به آمریکا پس از رفع تحریم‌ها، بهمن‌ماه پارسال وارد لس آنجلس شد. دست‌اندرکاران بازار فرش بر این باورند که ایالات متحده آمریکا قادر است سالانه دست‌کم ۲۰۰ میلیون دلار، فرش صادراتی ایران را جذب کند.