عزم جدی دولت، استقبال گرم بخش خصوصی
گروه گردشگری- عاطفه نبوی: هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران طی هفته گذشته در دیدارهایی با محمد علی نجفی، رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت، به توافقات اولیه‌ای فیمابین این سازمان‌ها و بخش خصوصی نسبت به اجرای اصل 44 قانون اساسی دست یافت. در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با امیر هاتفی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی استان تهران، از چند و چون و جزئیات بیشتر این توافقات جویا شدیم:
- آقای هاتفی، در خبرهای مختلف مستمرا از خواست دولتمردان برای واگذاری اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی به بخش خصوصی سخن به میان می‌آید؛ اظهارنظرهایی که به نظر می‌آ‌ید کمتر ضمانت اجرایی داشته و بخش خصوصی را در بیم و امید این داستان نگه می‌دارد. در خبرهای دیروز نیز به یکی دیگر از این توافقات پرداخته شد، مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری و حج و زیارت استفاده شود. داستان از چه قرار است؟
واقعیت این است که این توافق پیش از این و در زمان ریاست آقای ملک‌زاده با سازمان گردشگری و در سازمان حج و زیارت هم با آقای حسینی صورت گرفته بود، اما متاسفانه در آن زمان محدود به توافقنامه‌ها ماند. در سازمان گردشگری چون توافق در اواخر دولت دهم شکل گرفت، به واقع اراده‌ای برای اجرای آن از طرف پرسنل و کسانی که قرار بود آن را مدیریت کنند وجود نداشت؛ چرا که گمان می‌کردند ممکن است مدیران بعدی موافق طرح نباشند. قرار بود بخش خصوصی همه کارها را از صدور مجوز گرفته تا بررسی شکایات انجام دهد که عملا این اتفاق نیفتاد. اما خوشبختانه به نظر می‌آید که مدیران جدید عزمی جدی برای اجرای این اصل دارند، که البته تنها محدود به اجرای طرح‌ها است؛ یعنی سیاست‌گذاری کلی بر عهده خود دولت است و بخش خصوصی کرسی‎ای در سیاست‌گذاری نخواهد داشت، اما برای اجرای طرح‌ها از شروع تا پایان کار، بخش خصوصی امکان و توان برعهده گرفتن کار را خواهد داشت.
- به جز تعلیقی که در دوران گذار از دولت دهم به یازدهم وجود داشت دیگر چه چیزی مانع ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌شد یا حداقل میدان عمل آن را محدود می‌کرد؟
در واقع می‌توان گفت تا حدی برخوردهای دوگانه مدیران مانع بود. به عنوان مثال، ما در جلسه‌ای رسمی به توافق برای شروع کار می‌رسیدیم و مدیران به ما اطمینان خاطر و وعده می‌دادند که خواست و اراده‌شان بر واگذاری اجرای این طرح‌ها است. اما بعد از آن ما فقط در راهروهای ادارات سرگردان می‌ماندیم. توافقات آنچنان سفت و سخت نبود و ضمانت اجرایی‌ای وجود نداشت و به دلایل مختلف- حتی اگر مثلا پرسنل موافق و همراه نبودند- ما پشت درهای بسته می‌ماندیم؛ چراکه می‌دانید برای چنین کار بزرگی حقیقتا همه نیروهای دو طرف باید معطوف به این انتقال عزمشان را جزم کنند تا بتوان روی اجرایی شدن آن حساب کرد. مساله دیگر این بود که تفویض این کارها درواقع موجبات راحتی بخش دولتی را فراهم می‌کرد، اما از سوی دیگر آنها را برای هر کار طرف حساب سازمان‌های مختلفی می‌کرد و حداقل در بدو امرمشکلاتی را برایشان به وجود می‌آورد. درواقع این هماهنگی و انطباق زمان می‌برد. به نظر می‌آید بخشی از تردید دولت هم از این بابت است.
- پیشنهاد شما برای رفع این دغدغه و اطمینان بخشی نسبی به آنان چه بود؟ آیا اصلا این دغدغه منطقی است؟ یا به هر حال این از تبعات گریز ناپذیر اجرای این طرح است؟
بله درست است، البته ما بعد از چند جلسه که در انجمن داشتیم برای حل این مشکل پیشنهاد کردیم که برای یک مدت کوتاه و تقریبا به صورت آزمایشی کاربه ما سپرده شود. پس از آن اگر مشکل عمده‌ای وجود نداشت و دغدغه‌خاطر خاصی پیش نیامد و در واقع نظر بخش دولتی تا حدی تامین شد وارد مرحله بعدی شویم. در حال حاضر این توافقات خیلی کلی است، البته با سازمان گردشگری و آقای نجفی توافقنامه‌هایی امضا شده، اما با سازمان حج و زیارت به ریاست آقای اوحدی، درحد همان بحث‌های کلی و توافق تلویحی مطرح شده است.
- به نظر شما برای عملیاتی شدن این طرح‌های کلی چه کارهایی و چه مقدار زمان لازم است؟
به نظر من حداکثر باید ظرف سه ماه آینده کارگروهی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود و به مزایا، موانع، راهکارهای عملی و البته ضمانت‌های اجرایی این طرح بپردازد.