پیش از این از روز نخست شکل‌گیری صفحه گردشگری، عهد کرده بودیم که صدای گردشگران را نیز انعکاس دهیم و از منظر کارشناسی به نظرات و برخی مشکلات احتمالی که برای آنها ایجاد شده، بنگریم. امروز نیز به انعکاس مشکلی رخ داده برای یکی از مخاطبان می‌پردازیم.
***
کرمی از تهران- برخی تورهای خروجی، با مشتری روراست نیستند و آنگونه که باید عمل نمی‌کنند. مثلا این در بین آژانس‌ها معمول است که گشت در مقصد بنابر تعداد روز و ساعت توافق شده، رایگان باشد. اما بحث در شکل و زمان برگزاری این گشت یک روزه است. متاسفانه برخی تورها یک روز تعطیل را برای گشت در شهر مقصد انتخاب می‌کنند که بسیاری از سایت‌های گردشگری تعطیل هستند و این باعث می‌شود که تور مجبور نباشد هزینه ورودی این مکان‌های دیدنی را خود بپردازد. در واقع برای ما این‌گونه پیش آمد که برنامه به شکلی چیده شد که مجبور شدیم یک روز غیر تعطیل دیگر، با دادن پول اضافه‌تر و به قیمت از دست دادن زمان، دوباره به همان اماکن برویم. همچنین گاهی لیدرهای تور با دادن اطلاعات غلط در مورد نحوه تردد در مقصد، به جای آنکه به گردشگران کمک کنند باعث سردرگمی آنها می‌شوند. در حقیقت ما از راهنمای تور انتظار داریم که به درستی ما را برای بهره بردن از زمان و فرصت سفری که داریم، راهنمایی کند تا کمال استفاده را داشته باشیم.

تحلیل کارشناسی
همان‌گونه که پیش از این چندین بار اشاره کرده‌ایم انجام برنامه‌ها و خدماتی که تعهد شده، طبق قرارداد وظیفه آژانس و نماینده آن در تور، یعنی لیدر و کیفیت اجرای آن هم عاملی مهم و کاملا موثر در جهت تبلیغ آنها است. آژانس‌ها باید بدانند که هر سفری که برگزار می‌کنند، می‌تواند بیش از انواع دیگر تبلیغات برای آنها مفید باشد و چنانچه به این امر توجه نکنند، این فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد. بنابراین زمانی که مشتری متوجه می‌شود که مورد احترام واقع شده، بی‌شک بار دیگر یا حتی بارهای دیگر را نیز با همان آژانس سفر خواهد کرد و به عبارت دیگر محترم شمردن گردشگر، ضامن رونق و بقای خود آژانس‌ها است.