پاستا، شناسنامه ایتالیا

گروه گردشگری- پاستا بشقاب اصلی و یکی از مهم‌ترین غذاهای پایه‌ای کشور ایتالیا است؛ این بشقاب سنتی تقریبا همان نقشی را در فرهنگ غذایی این کشور دارد که برنج در سفره اصلی ایرانیان داراست. پاستا غذای اصلی ایتالیایی‌ها به معنی خمیر، یک اصصلاح عمومی برای گونه‌های مختلف رشته فرنگی (نودل) است که از خمیر آرد، آب یا تخم مرغ به دست می‌آید.در ایران پاستا را بیشتر به نام ماکارونی می‌شناسند. تا به امروز حدود ۳۵۰ شکل مختلف از پاستا عرضه شده است. هزینه اندک و از سویی راحت بودن شیوه پخت و زمان اندکی که برای طبخ پاستا نیاز است یکی دیگر از دلایل فراگیر بودن و محبوبیت آن به حساب می‌آید.

سالانه مسابقات و جشن‌های متعددی از سوی موسسات مردم نهاد با حمایت استانداری‌ها در استان‌های مختلف کشور ایتالیا برای حفظ و نگهداری این بشقاب سنتی، در فرهنگ غذایی این کشور برگزار می‌شود. چنین جشنواره‌هایی با هدف جذب گردشگران و معرفی فرهنگ‌های منطقه‌ای به آنان برگزار می‌شود. در یکی از این جشن‌ها که به «جشن پاستا» مشهور است و هر شهری زمان برگزاری متفاوتی را با نظر شوراهای محلی در نظر گرفته است. مردم از ساعات آغازین شب دور هم جمع می‌شوند تا به یکدیگر در جشن پاستاپزی کمک کنند. کارها تقسیم شده است: یک گروه خمیر را آماده می‌کنند؛ گروهی دیگر آن را به شکل ماکارونی که بیشتر مرسوم است درمی‌آورند؛ گروهی دیگر وظیفه بر پا کردن چادرها را بر عهده می‌گیرند؛ گروهی سرگرم تنظیم برنامه‌های مختلف و متنوع برای کودکان هستند که در طول جشن بی‌حوصلگی نکنند؛ گروهی دیگر با ظرافت خاصی آشپزخانه سیار را آماده می‌کنند؛ عده‌ای هم میزهایی را که قرار است میزبان شرکت‌کنندگان فردا باشد می‌چینند و تزیین می‌کنند. برگزارکنندگان لباس‌های متحد الشکل و سنتی سبز رنگی را به تن می‌کنند. جوانان و نوجوانان نیز برای پذیرایی از شرکت کنندگان لباس‌های سنتی می‌پوشند.

با شروع ساعات اولیه صبح، پاستا آماده طبخ است. مردم آرام آرام در محل جمع می‌شوند و برنامه‌های متنوعی از جمله رقص‌های دسته‌جمعی سنتی، موسیقی‌های محلی و آواز شروع می‌شود. عده‌ای نیز با لباس‌های سنتی سوار بر اسب به تازه‌واردان خوش‌آمد می‌گویند. یکی دیگر از حواشی جشن فروش لوازم دست دوم کودکان است. کودکان هر یک گوشه‌ای برای خود انتخاب می‌کنند و لوازم دست دوم خود را پهن و بر سر خرید و فروش آنها چانه‌زنی می‌کنند. کارت‌هایی نیز بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود تا در آخر جشن با انجام قرعه کشی جوایزی به آنها تعلق گیرد.

کم کم پاستا آماده توزیع بین شرکت کنندگان است. مردم و گردشگران به صف می‌شوند تا وارد محل توزیع غذا در چادرها شوند. چند نفر در ورودی چادر می‌ایستند و با خالی شدن میزها تعداد دیگری را به داخل می‌فرستند. میزها از سوی جوانان داوطلبی که لباس‌های متحدالشکل به تن کرده اند، تمیز می‌شود تا مجددا آماده پذیرایی از گروه‌های دیگر باشند. نوشیدنی‌های مختلفی بر اساس خواست شرکت‌کنندگان بر سر میزها توزیع می‌شود. میزها بارها و بارها میزبان گردشگران و خانواده‌های مختلف هستند تا اینکه تمام شرکت کنندگان طعم پاستای این جشن سالانه را بچشند.

در همین حین گروه‌هایی نیز با هدف جمع کردن مبالغی برای امور خیریه، مشغول فروش آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی و مجسمه‌های دست‌ساز می‌شوند. نوشته‌ها و تصاویری از اهمیت پاستا در فرهنگ غذایی ایتالیا روی کارت‌ها نقش بسته است. با انجام قرعه‌کشی حالا هر کسی با هدیه‌ای جشن را ترک می‌کند.

جشن‌های متعددی از این دست مانند جشن گورگونزولا (نوعی پنیر ایتالیایی)، جشن پولنتا (غذایی تشکیل شده از آرد ذرت در آب جوش که همراه با گوشت سرو می‌شود) سالانه در شهرهای مختلف ایتالیا با اهداف متعددی از جمله ایجاد شور و هیجان میان ساکنان مناطق مختلف و رقابت در بهتر شدن سالانه جشن‌ها نسبت به شهر و منطقه دیگر، همکاری اجتماعی، حفظ و نگهداری و ترویج غذاهای سنتی برگزار می‌شود.