محمد خندان قلعه موران یا دژتاکی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر است که در جنوب شرق رامیان واقع شده است. نامی که گرچه عنوان قلعه را به همراه خود دارد اما جز طبیعت بکر و باستانی نشانی از پایتخت ییلاقی اشکانیان بر آن نیست. شما برای رفتن به قلعه موران دو گزینه در پیش رو دارید: یکی اینکه ابتدا سفری به شاهرود داشته باشید و از آنجا رهسپار منطقه شوید یا سفر خود را از گرگان به این منطقه دنبال کنید. ما مسیر شاهرود را برمی‌گزینیم. از شاهرود تا روستای پاقلعه نزدیک به ۲ و نیم ساعت راه است و از روستا تا رسیدن به جنگل نیز یک ساعت راه دارید، ضمن اینکه اگر گروه شما توان متوسط داشته باشند باید نزدیک به سه ساعت تا قله را برای خود در نظر بگیرید. به قلعه موران که برسید هم هوا خوب است و هم فضا فراخ و این خستگی رسیدن به آنجا را جبران می‌کند. عصر به قلعه موران می‌رسید می‌توانید استراحت کوتاهی کنید، گشتی در اطراف منطقه بزنید و آرام آرام چادرها را برای یک شب مانی در ارتفاعات برپا کنید. بهتر است محض احتیاط لباس گرم همراه خود داشته باشید.

صبح پس از صرف صبحانه برای برگشت می‌توانید از سمت رامیان و گرگان به تهران برگردید یا دوباره سری به شاهرود بزنید و بازدیدی از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی داشته باشید. در برگشت هم باز از میان مسیر شاهرود و گرگان می‌توانید انتخاب کنید.

برنامه قلعه موران، برنامه‌ای بسیار کوتاه اما زیبا است. به این ترتیب که پس از کوهپیمایی در مسیری جنگلی با شیب تند به دشتی پوشیده از درختان بلوط کهنسال، ازگیل وحشی و ممرز می‌رسید. دور تا دور دشت نیز پرتگاه‌هایی دیدنی دارد با نماهایی از جنگل زیبای ابر و منطقه شیرآباد. اگر خوش شانس باشید، با بالا آمدن ابرها در زیر قلعه موران و در جنگل ابر خود را ناخدای یک کشتی احساس خواهید کرد که در ابرها پیش می‌رود.

در ضمن شما می‌توانید از روستا برخی از مواد را تهیه کنید تا کمکی هم به اقتصاد بومی و محلی منطقه کرده باشید، اما بهتر است برخی اقلام را که امکان دستیابی به آنها در روستا نیست پیش از آغاز سفر تهیه کنید.