ایسنا- حرکت قطار ویژه‌ گردشگری بوداپست - تهران از سال ۲۰۱۴ میلادی با انتقال ۱۲۰ گردشگر اروپایی در نخستین مرحله آغاز می‌شود. ابراهیم پورفرج که توافق‌های لازم را در این زمینه انجام داده و برنامه‌ حرکت این قطار به سمت ایران را تنظیم و هماهنگ کرده است در این‌باره به خبرنگار «ایسنا» گفت:‌ این قطار کاملا چارتر شده و مدل کار آن شبیه کشتی‌های کروز است. طبق توافقی که با بخش خصوصی ایران شده، در مرحله‌ نخست ۱۲۰ گردشگر از ملیت‌های مختلف اروپایی با این قطار از بوداپست (مجارستان) به سمت ایران حرکت می‌کنند و ۲۰ روز هم در کشور خواهند ماند.

رییس جامعه‌ تورگردانان ایران ادامه داد: این گردشگران که سفر خود را از مجارستان آغاز می‌کنند در مسیرشان در کشورهایی مانند روسیه و ترکیه توقف خواهند داشت و پس از دیدن این کشورها به سمت ایران حرکت خواهند کرد و در ادامه، در شهرهای مختلف ایران که مسیر ریلی دارند، توقف می‌کنند تا جاذبه‌های آنها را ببینند.

پورفرج با اشاره به همکاری سازمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اجرای این برنامه که تاثیر مثبتی در صنعت گردشگری ایران و همچنین آغاز سفرهای ریلی گردشگران خارجی در ایران دارد، افزود: این قطار ویژه‌ گردشگری که همواره مسافران خاص خود را دارد قبلا تا روسیه یا ترکیه می‌آمد؛ اما هیچ‌وقت به ایران وارد نمی‌شد. حالا پس از رایزنی‌های بسیار، این اتفاق افتاده و قرار است در سال ۲۰۱۴ میلادی مسافرانش را هم به خاک ایران وارد کند. آنها از جاذبه‌های شهرهای مختلف ایران دیدن می‌کنند، اما اقامت‌شان در قطار خواهد بود. در واقع، شکل سفر با این قطارهای ویژه‌ گردشگری این‌طور است، مدلی شبیه سفر با کشتی‌های کروز.

پورفرج ادامه داد: ۱۲۰ نفر مسافر این قطار پس از آنکه در ایستگاه آخر یعنی تهران، توقف کردند با هواپیما ایران را ترک می‌کنند و قطار همین‌جا می‌ماند تا ۱۲۰ مسافر بعدی که برخلاف گروه قبلی، با هواپیما به ایران وارد شوند. گروه دوم سفرشان را با این قطار از تهران آغاز می‌کند و پس از ۲۰ روز گشت، ایران را به مقصد بوداپست ترک می‌کند.

رییس موسسه‌ گردشگری پاسارگادتورز گفت: فعلا برای دو گروه ۱۲۰ نفره، توافق‌ها قطعی و برنامه‌ها مشخص شده است؛ اما براساس مذاکرات صورت‌گرفته احتمالا در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۰۰ نفر گردشگر اروپایی با این قطار ویژه به ایران سفر خواهند کرد.