ظرفیت ارتقای همکاری‌ها با هند وجود دارد

گروه گردشگری- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با سفیر هند با اشاره به اینکه دولت یازدهم بر دیپلماسی فرهنگی تاکید دارد، گفت: ظرفیت ارتقای همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و هند وجود دارد. به گزارش میراث آریا، دکتر محمدعلی نجفی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با دی‌پی سیری‌واستوا، سفیر کشور هند در ایران، آمیختگی و ارتباط فرهنگی عمیق بین دو کشور را در توسعه مناسبات مثبت دانست و گفت: در تمامی زمینه‌های ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امکان توسعه روابط با هندوستان وجود دارد. وی با اشاره به اینکه توسعه روابط فرهنگی با کشورهای دوست و همه کشورهای دنیا جزو سیاست‌های اصلی دولت است، تصریح کرد: ما بر دیپلماسی فرهنگی تاکید بسیاری داریم و ارتقای سطح روابط را در راستای پیشبرد این نوع از دیپلماسی در دستور کار قرار داده‌ایم.

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین از همکاری‌هایی که در گذشته بین دو کشور وجود داشته یاد کرد و افزود: همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ظرفیت تعمیق و توسعه بیشتری دارد. معاون رییس‌جمهور پیگیری کمیته‌های فنی مشترکی را که به نتیجه نرسیده یا مسکوت باقی مانده است، لازم دانست و تصریح کرد: علاوه بر کمیته‌هایی که وجود دارد، در مورد تشکیل کمیته‌های فنی مشترک برای توسعه گردشگری و همکاری‌های میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی کامل دارد. نجفی تصریح کرد: گردشگری موضوعی است که می تواند به صورت تبادل گردشگران دو کشور و معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هند و ایران دنبال شود. رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر دو کشور، افزود: در حوزه میراث فرهنگی امکان توسعه همکاری‌ها در فعالیت‎های مشترک باستان‌شناسی، آموزش و مرمت آثار تاریخی وجود دارد. نجفی گفت: روابط هنرمندان و معماران ایرانی و هندی در گذشته به صورتی بود که مرزی بین این دو کشور نمی‌شناختند، ما باید سطح روابط را به حدی برسانیم که این روابط مانند گذشته عمیق شود. وی همچنین حوزه صنایع‌دستی دو کشور هند و ایران را متاثر از یکدیگر دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع دستی و معرفی این هنر بومی در دو کشور باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه این دیدار از سفیر هند خواست تا در مورد مشکلاتی که برای صدور روادید مسافران ایرانی هند وجود دارد پیگیری‌های لازم را انجام دهد. وی ابراز امیدواری کرد، با پیگیری‌های سفیر هند در ایران روابط دو کشور در بخش فرهنگی توسعه پیدا کند. همچنین در این دیدار سفیر هند در ایران به فرهنگ و زبان ایرانی ابراز علاقه کرد و گفت: در رابطه با تشکیل کمیته‌های فنی مشترک بین دو کشور مانعی وجود ندارد، چراکه این کمیته‌ها آغازی برای توسعه روابط فرهنگی خواهد بود. ضمن اشاره به نزدیکی دو فرهنگ ایرانی و هندی، دی‌پی سیری ‌و استوا یادآور شد: مسوولان فرهنگی کشور من خواهان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در ایران هستند تا مردم کشور شما با هنر و هنرمندان هندی آشنایی بیشتری پیدا کنند. وی با اشاره به بحث صدور روادیدها و تاکید بر حل این مشکل تصریح کرد: توسعه روابط در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بین ایران و هند به دلیل اشتراکات فرهنگی دو کشور با هیچ منعی مواجه نخواهد شد. سفیر هند در خصوص مشکلات صدور روادید در این کشور توضیح داد: صدور روادید نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمام مسافرانی که قصد ورود به هند را دارند وجود دارد و دلیل آن انفجاری است که چندی پیش در بمبئی رخ داد.

سیری‌واستوا گفت: تمام تلاش خود را برای حل مشکلات صدور روادید برای ایرانیانی را که قصد سفر به هند دارند به کار می‌بندم.