گروه گردشگری- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزهای آخر هفته گذشته ضمن بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور 2014 در اسپانیا که با استقبال طالب ریفاعی - دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی- همراه بود، با وزیر گردشگری این کشور دیدار کرد. وی همچنین عصر چهارشنبه دوم بهمن در جمع خبرنگاران در این نمایشگاه حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
دیدار نجفی با وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا
نجفی همچنین در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی فیتور با خوزه مانوئل سوریا لوپز وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار، احیای تفاهم‌نامه‌های گردشگری منعقد شده میان ایران و اسپانیا مورد تاکید مسوولان گردشگری دو کشور قرار گرفت. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این دیدارگفت: دانش و تجربه کشور اسپانیا در زمینه گردشگری می‌تواند کمک زیادی برای ایران در این خصوص باشد. نجفی افزود: گردشگری علاوه‌بر بعد اقتصادی دارای ابعاد و آثار فرهنگی مهمی است؛ چرا که در هر حرکت توریستی یک حرکت فرهنگی مهم اتفاق می‌افتد. معاون رئیس‌جمهور ضمن دعوت از همتای اسپانیایی خود برای سفر به ایران در اولین فرصت ممکن، برای توسعه همکاری‌های دو کشور در سه حوزه صنعت، انرژی و گردشگری ابراز آمادگی و امیدواری کرد. لوپز وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا نیز در این دیدار فیتور را رویداد مهمی در اقتصاد اسپانیا برشمرد و گفت: اسپانیا طی چهار سال اخیر به‌منظور ترمیم اوضاع اقتصادی، سیاست‌ها و تغییر ساختارهایی در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و گردشگری داشته است و اکنون در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. وی با اشاره به ظهور مقاصد جدید گردشگری در جهان، اظهار کرد: اسپانیا باید در مقاصد گردشگری خود تجدید نظر کند و ایران نیز یکی از این مقاصد خواهد بود. لوپز ضمن ابراز امیدواری برای فراهم آمدن فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌ها و منافع دوجانبه یادآور شد: اسپانیا آمادگی دارد تا در زمینه‌های انرژی بازیافتی، خورشیدی و پنلی، زیرساخت‌های ریلی، خودروسازی و گردشگری تجارب مفید خود را به ایران ارائه کند.
وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با اعلام آمادگی برای سفر به ایران اظهار کرد: فرصت خوبی پیش آمده تا مفاد تفاهم نامه‌هایی که سال‌ها پیش بین دو کشور منعقد شده، احیا و اجرایی شود.
تنظیم برنامه عملیاتی همکاری‌های گردشگری ایران و اسپانیا
در نشستی که با حضور دکتر نجفی -رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- و مرتضی صفاری - سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا- و مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- در حاشیه فیتور۳۴ برگزار شد، نجفی اظهار امیدواری کرد به‌زودی مناسبات ایران و اسپانیا در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه در زمینه گردشگری از سر گرفته شود. وی گفت: اسپانیا در عین حال که در چارچوب اتحادیه اروپا سیاست‌هایش را تنظیم می‌کند، اما همواره جزو دوستان ایران بوده و خوشحالیم که این رابطه در سال‌های گذشته هرگز خصمانه نبوده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به دیدار خود با خوزه مانوئل سوریا لوپز وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا اظهار کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی امکان همکاری‌های زیادی با این کشور قابل بررسی است و در ایران ظرفیت توسعه قطار تندرو حداقل به میزان ۱۵۰۰ کیلومتر وجود دارد که اسپانیا می‌تواند در تکنولوژی و سرمایه‌گذاری این طرح مشارکت کند. در زمینه خودروسازی و قطعات خودرو هم به همین ترتیب است.وی افزود: در بخش گردشگری هم اسپانیا از کشورهای قوی و باتجربه به شمار می‌رود و ما می‌توانیم از تجربه اسپانیا برای توسعه گردشگری در ایران استفاده کنیم. البته حدود ۱۲ سال پیش قرارداد همکاری گردشگری میان ایران و اسپانیا منعقد ولی اجرایی نشده است که در همین رابطه تصمیم گرفتیم برنامه عملیاتی همکاری‌های دو کشور را تنظیم کنیم. نجفی در خصوص دیدار با خانواده سلطنتی اسپانیا نیز اظهار کرد: ولیعهد اسپانیا با وزرای شرکت‌کننده در فیتور ۲۰۱۴ دیداری داشتند و ایشان در این دیدار نسبت به توسعه همکاری‌های ایران و کشورهای غربی و حل مشکلات و محدودیت‌‌های ایجاد شده طی سال‌های اخیر ابراز امیدواری کردند و من هم گفتم که ما برای حل یک به یک مسائل، جدی هستیم.
نجفی: ایران کشوری آرام برای سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: رابطه ایران و اسپانیا در ماه‌های آینده به صورت جدی توسعه پیدا می‌کند، به‌خصوص که قرار است وزیر خارجه این کشور به ایران بیاید. وی درباره سرمایه‌گذاری در ایران خاطرنشان کرد: در منطقه ما بیشتر کشورها دستخوش ناآرامی‌هایی هستند و تنها کشوری که طی سال‌های اخیر در منطقه مشکل امنیتی نداشته، ایران است. همچنین در ایران منابع عظیم انرژی داریم که انرژی ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری‌ها را تامین می‌کند و بازار ۷۵ میلیونی ایران هم بازاری وسیع به شمار می‌رود. البته قانونی هم برای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد که در این زمینه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ایران نفوذ قابل توجهی روی کشورهای همسایه‌ دارد و بنابراین سرمایه‌گذاران در ایران به راحتی می‌‌توانند به آن بازارها دسترسی پیدا کنند.
برقراری پرواز مستقیم ایران - مادرید
وی درخصوص مشکلات پیش رو برای جذب گردشگر خارجی یادآور شد: دسته اول مشکلات سیاسی است و به فضای عمومی بین‌المللی بازمی‌گردد که با شروع فعالیت دولت جدید، این مشکلات به سمت حل شدن پیش می‌رود. طی سه ماه اخیر، تقاضا برای سفر به ایران از رشد قابل توجهی برخوردار شده و حتی برخی نشریات اروپایی پیش‌بینی کرده‌اند که ایران در سال ۲۰۱۴ از مقاصد اصلی گردشگری در جهان خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: دسته دوم مشکلات به مدیریت و سازماندهی توریسم در کشور بازمی‌گردد. موضوعاتی نظیر تعیین بازار هدف و برنامه‌ریزی برای بازاریابی، صدور روادید، تامین امکانات رفاهی برای عزت بیشتر گردشگران در سفر به ایران و استفاده از فضای مجازی. در همه این زمینه‌ها برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم که آثارش به تدریج مشاهده خواهد شد.نجفی درباره پرواز مستقیم تهران - مادرید اظهار کرد: برقراری این پرواز از نظر اقتصادی کاملا قابل دفاع است و وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا هم ابراز امیدواری کردند که موضوع از سر گرفته شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران از نظر جذابیت‌های توریستی، پرجاذبه و دارای تنوع اقلیمی و آب و هوایی زیادی است؛ به گونه‌ای که در ایامی از سال تفاوت دما بین جنوب و شمال کشور به ۴۰ درجه می‌رسد. همچنین ایران بهشت گردشگران علاقه‌مند به مسائل فرهنگی و تمدنی و نیز برای کشورهای همسایه، مکان مناسبی برای گردشگری سلامت و مذهبی است. در ایران ۳۵۰ نوع صنایع دستی داریم که همه‌ آنها سابقه تاریخی دارند. من از همه کسانی که به تجربه‌های جدید علاقه‌مندند دعوت می‌کنم به ایران سفر کنند.
دیدار نجفی با دبیرکل سازمان
جهانی جهانگردی
همچنین دکتر نجفی روزپنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه در مقر سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد حضور یافت و به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری و توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران با طالب ریفاعی دبیرکل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست دکتر نجفی ضمن اشاره به رشد فزاینده صنعت گردشگری درجهان و اهمیت روزافزون این صنعت اظهار کرد: همگام با رشد گردشگری، وظیفه و رسالت سازمان جهانی جهانگردی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. وی ادامه داد: قرار داشتن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زیرمجموعه ریاست جمهوری نشان از اهتمام ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به گردشگری است.
نجفی با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد سازمان طی پنج ماه گذشته و برنامه‌های آتی، گفت: کارگروهی متشکل از ارگان‌های ذی‌ربط به‌منظور تسهیل در روند صدور روادید گردشگران ورودی در حال بررسی و ارائه راه‌حل‌هایی برای موضوع هستند که نتایج بررسی‌های این کارگروه در این زمینه تا ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. همچنین شورایی متشکل از فعالان بخش خصوصی با هدف احصا و رفع موانع و مشکلات پیش روی صنعت گردشگری شکل گرفته است. کمیته‌های تخصصی نظیر گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی نیز با هدف برنامه‌ریزی دقیق و جامع در زمینه توسعه این نوع فعالیت‌ها شکل گرفته‌اند و تلاش بر این است تا برنامه عملیاتی تدوین شود.
طالب ریفاعی: نوید تغییرات بنیادین در گردشگری ایران
طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد (UNWTO) نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر نجفی به مادرید، اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران را همسو با ایده UNWTO مبنی بر حق جابه‌جایی آزاد مردم دانست. وی برای هرگونه همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد و از نجفی خواست در اجلاس آتی شورای اجرایی این سازمان حضوری موثر داشته باشد. طالب ریفاعی ادامه داد: در کلام شما روح جدیدی حاکم است که نوید از تغییرات بنیادین در گردشگری ایران می‌دهد. معتقدم شما گردشگری ایران را متحول خواهید کرد.دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد (UNWTO) تصریح کرد: تنها در جمهوری اسلامی ایران و نیوزلند، متولی بخش گردشگری کشور معاون رئیس‌جمهور است که این موضوع می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت گردشگری بینجامد. در پایان این دیدار، طرفین توافق کردند طی نشست‌های مشترک کارشناسی، چارچوب همکاری‌های فی‌مابین در زمینه کمک‌های فنی، مشورتی و پژوهشی طی تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و به امضا برسد. ارتقای نظام آمار گردشگری، توسعه گردشگری الکترونیکی، بازاریابی و برندسازی مقاصد گردشگری، راهکارهای جذب گردشگر از بازارهای نوظهور، راه‌اندازی مقر صنایع دستی UNWTO در تهران، توسعه گردشگری دریایی و... از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست بود.دکتر محمدعلی نجفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر روزپنج‌شنبه سوم بهمن ماه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید با ایرانیان مقیم اسپانیا و تعدادی از فعالان صنعت گردشگری به نمایندگی از بخش‌های دانشگاه، سرمایه‌گذاری، راهنمایان تور، دفاتر خدمات مسافرتی و...که در نمایشگاه فیتور 2014 حضور یافته بودند، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور (از مهم‌ترین نمایشگاه‌های توریسم دنیا) در حالی با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی کشورمان در حوزه گردشگری از 22 تا 26 ژانویه برابر با 2 تا 6 بهمن‌ در مادرید اسپانیا در حال برگزاری است که پیش از این دولتمردان حوزه گردشگری بارها به لزوم برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری جهت توسعه گردشگری کشور اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد حضور ایران در این نمایشگاه تحقق بخشی از شعارهای رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص بهره‌گیری از پتانسیل‌های نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی است.