تسنیم- معاون منابع طبیعی اداره کل خوزستان گفت: آخرین توقفگاه پرندگان مهاجر زمستانی در کشور تالاب هورالعظیم است. مولایی، معاون منابع طبیعی اداره کل خوزستان در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وسعت تالاب بیش از ۵۰۰ هزار هکتار است که حدود دوسوم از سطح این تالاب در کشور عراق و تنهایک سوم سطح آن در خاک جمهوری اسلامی ایران است و دارای تنوع زیستی بالایی است. مولایی گفت: تالاب هورالعظیم دارای منابع زیرزمینی نفت و گاز غنی است که شاهد فعالیت‌های بسیاری در زمینه نفتی هستیم که باید بگویم این امر آلودگی نفتی به همراه ندارد و تنها مشکل، دفع پسماند و احداث جاده‌هایی برای دسترسی به نفت است.

وی ادامه داد: هورالعظیم محل زمستانی گذرایی بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل اردک‌ها، غاز خاکستری، کنگر است و پنج گونه کمیاب تالاب عبارت است از میوه‌خور، عروس غاز، اردک مرمری. عمده پرندگان این تالاب مارگردن، اردک سرسفید و پلیکان پاخاکستری هستند که اسمشان برای تالاب هورالعظیم ثبت شده است.

معاون منابع طبیعی اداره کل خوزستان بیان کرد: آخرین توقفگاه پرندگان مهاجر زمستانی در کشور تالاب هورالعظیم است؛ تراکم پرندگان امسال با وجود سردی و بارندگی مناسب بوده ولی باید بگوییم طی ۷ الی ۸ سال گذشته، دچار خشکسالی شدید شده بودیم.

وی ادامه داد: سال گذشته، متنوع‌ترین سال در تالاب بوده، ولی تراکم جمعیت در تالاب شادگان بیشتر به چشم می‌خورد، چرا که مردم محلی و بومی درمنطقه وابسته به تالاب شادگان هستند.