ایسنا- درحالی که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته‌اند، اوایل امسال درباره‌ لغو و تسهیل ویزای ایران به نتایج مثبتی می‌رسند، نمایندگان مجلس یک طرح دوفوریتی را درباره‌ انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران ارائه کرده‌اند. اوایل هفته‌ پیش، جمعی از نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی «انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران» را برای بررسی به هیات رئیسه دادند. نمایندگان این اقدام را در واکنش به بیانیه‌ ضد ایرانی پارلمان اروپا انجام دادند.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که گفته می‌شود از پیشنهاددهندگان این طرح است طرح انگشت‌نگاری را فقط محدود به مسوولان هیات اروپایی هنگام سفر به ایران دانسته و گفته است: ما با تدوین این طرح می‌خواهیم براساس اصل عمل متقابل، توازن ایجاد کنیم. هرچند نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند، از آن با عنوان انگشت‌نگاری از «کل اتباع اروپایی» یاد کرده‌اند. این اقدام نمایندگان مجلس در شرایطی صورت می‌گیرد که سیاست‌های تعاملی دولت، اتخاذ تصمیم‌هایی نرم‌تر برای صدور ویزا و آسان کردن راه سفر به ایران، در چندماه اخیر سبب گرایش بیشتر اتباع خارجی، به ویژه اروپایی‌ها برای سفر به ایران شده است. ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه‌ تورگردانان ایران که روزهای خوشی را برای صنعت گردشگری ایران با توجه به حجم درخواست‌ها برای سفر به کشور پیش‌بینی می‌کند، درباره‌ این طرح نمایندگان مجلس گفت: این اتفاق، تاثیر منفی بر جریان گردشگری کشور دارد.
وی همچنین گفت: چنین تصمیم‌هایی که گاه نمایندگان مجلس می‌گیرند و ترکش آن فقط به صنعت گردشگری می‌خورد، کاملا رویکرد و محتوایی سیاسی دارد. درحالی که گردشگری موضوعی سیاسی نیست و بارها مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این موضوع تاکید کرده‌اند.