هفت باغ کرمان، نمونه یک پروژه مردمی گردشگری
گروه گردشگری- ساخت و تکمیل پروژه‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به‌زعم کارشناسان بهترین راهکار برای تجهیز زیرساخت‌های ضعیف گردشگری کشور است.
بخش خصوصی کرمان نیز در حال تکمیل چندین پروژه است. در گفت‌وگویی با مهدی سیاوشی، مدیرعامل شرکت عمران هفت باغ علوی ماهان در کرمان از چند و چون این پروژه، هزینه‌ها، چالش‌ها و میزان پیشرفت آن جویا شدیم:
راجع به مجموعه هفت باغ و مدت زمان اجرای پروژه توضیح دهید؟
درواقع این پروژه یک مسیر گردشگری است به طول ۲۸ کیلومتر بین کرمان و ماهان؛ یک جاده اصلی دو باند رفت و برگشت که دو طرف آن ۳ باند برای دوچرخه سواری، پیاده روی وکالسکه وجود دارد. در طول مسیر هم زمین‌هایی به گردشگری اختصاص داده شده که هشت پروژه مهم در دست اجرا داریم؛ پروژه‌هایی نظیر سوارکاری، مجمع فلامینگو، کارتینگ و غیره. موازی این برنامه‌ها ۶۰ هزار درخت نیز که همه با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند، کاشته شده است. همچنین در این مجموعه موزه‌ای یخی که در ایران بی‌نظیر است نیز در دست احداث است.
چه طرح‌های منحصربه‌فردی در این منطقه ارائه شده که آن را به نوعی متمایز کرده و برای گردشگران جذابیت ایجاد می‌کند؟
مجموعه پردیس ۸۰ هزار متر زیر بنا دارد که شامل پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و تجاری می‌شود. همچنین پروژه مبتکرانه‌ای برای شبیه‌سازی با الگو گرفتن از آثار باستانی کرمان و ساخت دوباره آن در ابعاد بزرگ‌تر در این منطقه داریم؛ به طوری که بتوان از آنها به‌عنوان نمایشگاه، رستوران و مرکز خدمات گردشگری استفاده کرد - آثار باستانی مهمی مثل بادگیر چپقی که اثر منحصربه‌فردی در شهر سیرجان است یا آثاری از این دست که به صورت کامل و بزرگ‌تر از نمونه اصلی ساخته می‌شود - طبقات زیرین آن به صورت نمایشگاه و رستوران سنتی و مدرن درخواهد آمد. علاوه‌بر آن، رستوران گردانی داریم که در این منطقه از کشور منحصربه‌فرد خواهد بود.
تا به حال چه میزان برای این پروژه هزینه شده و توسط چه بخشی، دولتی یا خصوصی؟
هزینه‌هایی که تا به حال صرف شده بیشتر در بخش زیرساخت‌ها؛ گاز، آب، برق و آسفالت بوده و حدود ۳۰ میلیارد تومان که همه این هزینه‌ها توسط بخش خصوص سرمایه‌گذاری شده و دولت یک ریال هم هزینه نکرده است. در واقع، این یک پروژه نمونه مردمی گردشگری با شرکت سهامی خاص است که توسط ۳ شهرداری از شهرداری‌های کرمان، به‌علاوه ۲ موسسه خیریه که سهامدار آن هستند، اجرایی شده است.
آیا فرصت سرمایه‌گذاری و طرحی برای حضور سرمایه‌گذاران دیگرنیز در این پروژه وجود دارد؟
ما به جد پیگیر ساخت یک پارک آبی و شهربازی مدرن در منطقه هستیم که در واقع فرصتی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. همچنین از هر پروژه دیگری هم که برای گردشگری ورزشی یا ساخت هتل، متل یا رستوران و... تعریف شود، استقبال می‌کنیم و زمین با قیمت مناسب و با اقساط طولانی مدت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم. این در حالی است که همه زیرساخت‌ها فراهم شده و آب، برق و تلفن موجود است و لوله‌کشی گازمنطقه هم از ۲۲ بهمن سال گذشته شروع شده است. به واقع این فرصت بسیار مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.
بعد از تکمیل این زیرساخت‌ها و پایان کارهای عمرانی آیا برنامه‌ریزی یا تبلیغاتی برای جذب گردشگر دارید؟
بله مطمئنا، از همین حالا هم به عنوان مثال، یک بخش جذابی که داریم تور سافاری پارک است که در کشور نمونه محسوب می‌شود. در حال حاضر دبی با چنین جاذبه‌ای بسیار شناخته شده است؛ درحالی‌که توری که ما در اینجا اجرا می‌کنیم، بسیار زیباتر و با طاق‌های عظیم و باشکوه در طول مسیر است. تابه‌حال هم ۵ تور برگزار شده و تورهای دیگری هم در برنامه داریم. اصلا هدف این مجموعه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری کرمان است و برای آن برنامه‌ریزی‌های درازمدتی شده است.
به عنوان سوال آخر، پروژه هفت آسمان که از دهه ۷۰ در دستور کار استان قرار داشته، به کجا رسید ؟
آن پروژه هم دیگرتقریبا تکمیل شده است. برای طرح میدان اول مسابقه‌ای برگزار کردیم و در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی دادیم و برای ارائه طرح‌ها فرصت ۶ ماهه‌ای را مشخص کردیم. ۶۰ شرکت طرح دادند که همین روزها یک طرح انتخاب و در میدان اول اجرایی خواهد شد و تبدیل به نمادی برای شهر کرمان و هفت باغ می‌شود.