«تیم خوب! این کلید طلایی برای ساخت یک کسب‏وکار موفق است.» این تکیه کلام رامتین منزهیان، بنیان‏گذار و مدیرعامل بامیلوست. همه کارآفرینان می‏دانند که شکل دادن به یک کسب‏وکار بر اساس ارزش‏های سازمانی کاری بسیار مشکل است. مجموعه مدیریتی بامیلو در ۱۸ماه گذشته با بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از بهترین جوانان ایرانی با استعداد و پر انرژی برای همکاری مصاحبه کرده است و حالا خانواده بامیلو با یک گروه تقربیا ۳۰۰ نفره تغییرات مهمی در تجارت‏الکترونیک ایران ایجاد کرده‏اند.

میانگین سنی تیم بامیلو ۲۴ سال است. ۱۷۲ دختر و ۱۱۴ پسر جوان در بخش‏های مختلف بامیلو شامل تامین محتوا، بازاریابی، بازرگانی، امور مالی، عملیات، توزیع و فناوری اطلاعات همکاری می‏کنند تا بامیلو بتواند روز به روز فعالیت و خدمات خود را بهتر کند. مجموعه بامیلو شامل یک دفتر و دو انبار در شهر تهران است. تقریبا پرجمعیت‏ترین گروه بامیلو گروه عملیات با ۱۴۲ عضو است؛ این گروه در دو انبار اصلی بامیلو مستقر هستند و مسئولیت پیگیری سفارش کالا، ارتباط با تامین‏کننده کالا، دریافت کالا از سوی تامین‏کنندگان، بسته‏بندی ایمن کالا، خدمات مشتریان و پاسخگویی ۲۴ ساعته، ارسال کالا برای مشتریان و تعویض و ارجاع کالاست.

حسین انتخابی، مدیر بخش عملیات بامیلو می‏گوید:« یکی از مهمترین چالش‏های بامیلو ایجاد یک اکوسیستم هوشمند برای انتقال سفارش کالاها به تامین‏کنندگان و دریافت و ارسال آن برای مشتریان است. این فرآیند گاه باعث طولانی شدن زمان ارسال کالاها و نارضایتی مشتریان می‏شود و همه تلاش و هنر بامیلو کمک به هوشمندسازی و چابکی این اکوسیستم است. تیم خدمات مشتریان بامیلو روزانه به بیش از ۵۰۰ تماس پاسخ می‏دهند و سعی می‏کنند رضایت مشتریان را تامین کنند.» او معتقد است:« یکی از نقاط قوت بامیلو انجام همه فرآیند ارسال کالا توسط خود تیم بامیلوست. ما در اینجا سعی کرده‏ایم تمام حلقه‏های زنجیره ثبت و سفارش کالا، دریافت و ارسال سفارش‏ها را کنترل کنیم و در اسرع وقت به اطلاع مشتری برسانیم. این زنجیره گاه دچار مشکل می‏شود اما تیم بامیلو با هوشمندی توانسته در این دو سال بخش زیادی از ایرادات را برطرف کند و البته راهی طولانی برای بهبود این خدمات پیش رو داریم.»

تیم بازرگانی بامیلو با ۷۶ عضو، یکی دیگر از گروه‏های بزرگ بامیلوست. این بخش شامل گروه‏های الکترونیک، مد و پوشاک، لوازم منزل، لوازم بهداشتی و آرایشی، فرهنگ و هنر، ورزش و سرگرمی، لوازم کودک و ابزارآلات است. این گروه که جزو فعال‏ترین گروه‏های بامیلو هستند، با چالش‏های فراوان برای شناسایی نیاز مشتریان، نظارت بر کیفیت کالاها و مطابق ضوابط بودن روبرو هستند. همه تامین‏کنندگان کالا برای همکاری با بامیلو باید ویژگی‏هایی چون پروانه ساخت، اصل بودن و گارانتی داشته باشند. این گروه با تمرکز بر فعالیت خود توانسته‏اند بیش از ۷۰ هزار کالای متنوع را برای مشتریان بامیلو فراهم کنند و همچنان در تلاش هستند تا بتوانند قدرت انتخاب بیشتری برای همه مشتریان ایجاد کنند تا هر کس با هر سلیقه‏ای در هر نقطه‏ای از ایران بتواند کالای مورد نظر خود را در بامیلو تهیه کند.

جعفر حیدری، مدیر بخش الکترونیک بامیلو نیز می‏گوید:« یکی از اهداف بامیلو ایجاد بستری برای عرضه کالاهای اصل با بهترین قیمت برای مصرف‏کنندگان است. ما سعی کرده‏ایم با حذف کردن واسطه‏ها و ارتباط با تامین‏کنندگان اصلی طیف گسترده‏ای از محصولات را با بهترین قیمت‏ برای مشتریان فراهم کنیم. موبایل و تبلت در حال حاضر جزو کالاهای پرفروش بازار و البته بامیلوست. هرچند که در حال حاضر تنها ۳ تا ۵ درصد از بازار موبایل در اختیار فروشگاه‏های اینترنتی است اما این رقم در آینده افزایش خواهد داشت.»

او تاکید می‏کند:« یکی دیگر از دستاوردهای تیم الکترونیک در بامیلو، حفظ و افزایش ماهانه میزان فروش این محصولات با تلاش برای ارائه اجناس اصل و قانونی است که از مجاری رسمی وارد کشور شده است، که این امر منجر به افزایش اطمینان و رضایت مشتریان شده است. از طرف دیگر، تامین کنندگان نیز از این بستر برای فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات خود به مشتری نهایی بهره مند می شوند.»

بازاریابی در بامیلو رکن مهمی است و بخش‏های مختلفی نیز دارد گروه بازاریابی ۲۵ نفر هستند و شامل گروه‏های مختلفی چون بازاریابی آنلاین، ارتباط با مشتریان(CRM) و گرافیک هستند. شاید یکی از مهمترین بخش‏های بازاریابی مربوط به طراحی بنرها و اسلایدهایی است که در وب‏سایت دیده می‏شوند و به‏عنوان ویترینی جذاب برای فروش کالاها جلب توجه می‏کند. حامد میررحیمی، مدیر بخش طراحی آنلاین می‏گوید:« کار اصلی گروه طراحی بررسی سلیقه و واکنش مشتریان به طرح‏های مختلف است. ما سعی می‏کنیم با ایجاد فضایی چشم‏نواز، کالاهای مختلف را بر اساس کمپین‏های تبلیغاتی که کاملا همسو با تیم بازرگانی است، برای خریداران در سایت بامیلو معرفی کنیم.»

گروه طراحی روزانه بیش از ۵۰ طرح را برای وب‏سایت طراحی می‏کنند و در کنار هر طراحی واکنش به هر بنر و عکس را می‏سنجند. توجه به هماهنگی‏های بصری در وب‏سایت و نمایش دقیق کالاها در فضای آنلاین تخصص فراگیری در ایران نیست ولی گروه طراحی در این مدت تجربیات ارزشمندی را در این زمینه به‏دست آورده‏اند.

یکی دیگر از گروه‏های فعال بامیلو تیم تولید محتوای بامیلوست. تهیه محتوا برای بیش از ۷۰هزار کالا، مسئولیت تیم ۳۰ نفره تامین محتوای بامیلوست. این گروه به تامین‏کنندگان کمک می‏کنند تا اطلاعات کافی و مناسب برای هر کالایی متناسب با نیاز و خواسته مشتریان در سایت درج شود. این گروه جوان‏ترین گروه بامیلو هستند و متن‏ها و عکس‏های مربوط به کالاهای مختلف را تولید می‏کنند.

بامیلو، جوان و خوشحال