گسترش طرح‌های توسعه‌ای «سیمان فارس نو»  در سال 97

در ابتدای این جلسه مهندس احمد شریفی، مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ پرداخت و به سوالات اکثر حاضران پاسخ داد.

عملکرد فارس‌نو در سال ۱۳۹۶

 مهندس احمد شریفی گفت: در سالی که شاهد نوسان‌های مختلفی ازجمله قیمت ارز و طلا، نوسانات شاخص بورس و اوراق بهادار و عدم جنب و جوش در بازار سرمایه،  رکود بازار مسکن و ساخت‌وساز، کاهش پروژه‌های عمرانی وکاهش تقاضای بخش دولتی برای سیمان بودیم، توانستیم با کارنامه‌ای رضایت‌بخش رقبا را پشت‌سر بگذاریم.  وی افزود:  اکثر کارخانه‌های سیمان کشور طی سال ۹۶، کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کردند که خوشبختانه شرکت سیمان فارس نو در سال ۱۳۹۶ ضمن تولید با ۱۰۰ درصد ظرفیت عملی با برنامه‌ریزی جامع برای تحویل سیمان در داخل و صادرات موفق به تحویل ۸۱۷.۸۴۲ تن سیمان در داخل و ۸۴.۰۰۰ تن سیمان صادراتی و ۶۰۵.۵۶۱ تن کلینکر صادراتی با مجموع ۱.۵۰۷.۶۱۲ تن تحویل سیمان و کلینکر شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با ۳۴ در صد افزایش، رکود بی‌سابقه‌ای را در کل تحویل و صادرات به‌جا گذاشته است.

شریفی بیان کرد:‌ درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۶ با ۴۴/ ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۱.۵۵۷.۸۱۸ میلیون ریال رسید و سود عملیاتی شرکت نیز با ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۵ مبلغ ۲۹۲.۳۹۹ میلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: سود خالص شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ با ۴/ ۵درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۵ مبلغ ۲۰۷.۵۱۵میلیون ریال بود که با تصمیم مجمع عمومع شرکت مقرر شد، در کل مبلغ ۱۷۵.۰۰۰ میلیون ریال سود تقسیم شود.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سیمان فارس نو اظهار کرد:  سود عملیاتی شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش ۹۹/ ۲۰ درصدی همراه بوده که حاکی از عملکرد چشمگیر مدیریت و پرسنل سخت‌کوش این شرکت خوشنام در بازار سرمایه است.

پروژه‌های استراتژیک شرکت سیمان فارس نو در سال ۱۳۹۷

مهندس شریفی گفت: احداث سیلوی ۳۰۰۰ تنی سیمان، ارتقای سیستم فیلتراسیون کوره و احداث نیروگاه بازیافت حرارتی و تولید برق WHRPG در حال مطالعه و اقدام است.

11 (4)

پروژه‌های در دست اجرای سیمان فارس نو

مهندس شریفی در ادامه گفت:  WHR تولید برق از بازیافت انرژی حرارتی اتلافی از پیش گرمکن،  تغییر فیلتر موجود به بگ هاوس به‌منظور ارتقای شرایط زیست محیطی و کاهش آب مصرفی در برج خنک کن و  نصب و راه‌اندازی سیلوی سوم جهت تولید حداقل یک محصول جدید علاوه‌بر سیمان تیپ دو و یک 525-1 از پروژه‌های در دست اجرای شرکت سیمان فارس نو در سال 97  است.

برخی افتخارات شرکت سیمان فارس نو در سال 1397:

• انتخاب به‌عنوان کارفرمای نمونه استان از سوی تامین‌اجتماعی استان فارس در ششمین جشنواره مقاومت اقتصادی (تیرماه 1396).

• واحد صنعتی نمونه از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان فارس (تیرماه 1396)

• صادرکننده نمونه سال 1396 از سوی اتاق بازرگانی شیراز (آبان ماه 1396)

• تحسین شده از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی (دی ماه 1396)

• برگزیده واحد صنعت سبز کشور در سال 1396 از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست (بهمن ماه 1396)

• کسب تندیس طلایی هفتمین جشنواره تقدیر از حقوق مصرف‌کنندگان استان فارس از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس (اسفند ماه 1396)

استراتژی‌های شرکت

* بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی

* افزایش رضایت مشتریان شرکت

* مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌های نو

* بهسازی فرآیند تولید به‌منظور کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی

* رعایت الزامات زیست‌محیطی

* توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی

اهداف کلان

* رضایت مشتریان

* توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی

* حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول

* مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی

* رعایت الزامات زیست‌محیطی

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت در سال 1397

شرکت در سال 1397 به میزان 1.055.000 تن کلینکر و 825.000 تن سیمان تولید خواهد کرد. 765.000 تن سیمان در بازار داخلی و 60.000 تن سیمان به همراه 350.000 تن کلینکر در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود 1.371.090 میلیون ریال از محل فروش سیمان عاید شود و شرکت نهایتا 229.835 میلیون ریال سود خالص پس از کسر مالیات عاید سهامداران خواهد کرد.

با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال طی شده و سال پیش‌رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه با جدیت تعقیب خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعضی از پروژه‌های در دست مطالعه، به‌روزرسانی استراتژی‌های منتخب، تمدید و ارتقای گواهینامه‌ها و استانداردها، راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش، راه‌اندازی نظام مدیریت ریسک، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی، ادامه تامین قطعات یدکی لازم و... سایر برنامه‌هایی هستند که در دستور کار شرکت برای سال 1397 پیش‌بینی شده‌اند.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 300 میلیون ریال (300.000 سهم 1.000 ریالی) بوده که تا پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1384 در چند مرحله افزایش یافته و نهایتا در اسفندماه سال 1380 به 350.000 میلیون ریال (متشکل از 350 میلیون سهم 1000 ریالی) بالغ شده است.

گزارش عملکرد زیست‌محیطی

فارس‌نو از ابتدای راه‌اندازی توجه خاصی به توسعه سیستم‌های فیلتراسیون، پایش‌های زیست‌محیطی و توسعه فضای سبز داشته است.

از این‌رو در راستای رعایت الزامات قانونی و اهتمام به حفظ محیط‌زیست به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار، شرکت در دوران احداث سیستم‌های فیلتراسیون برای پیشگیری از انتشار غبار (شامل 2 الکتروفیلتر و 29 بگ فیلتر) را تعبیه کرده است. سیستم‌های تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن نیز قبلا تامین شده و استفاده می‌شود. 37 هکتار از محیط داخل و اطراف کارخانه نیز به نحو مناسبی جنگل‌کاری شده و فضای دلپذیری را به‌وجود آورده است.

فضای سبز با استفاده از شبکه آبیاری و تحت‌فشار به طول 50 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی، آبیاری می‌شود. محل‌های ایجاد آلودگی شناسایی شده و مدیریت و کنترل می‌شود. مواد ریزشی جمع‌آوری شده و مجددا مصرف می‌شوند. قابل ذکر است شرکت در سال‌ مالی 1396 مجددا موفق به اخذ لوح و تندیس صنعت سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده است.

گزارش عملکرد اجتماعی

* اهدا 195 تن سیمان به اشخاص و موسسات نیازمند

* اهدا کمک‌های نقدی و جنسی به اشخاص نیازمند تحت‌پوشش موسسه خیریه فارس‌نو

* فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، سمینارها و تحقیقات علمی و تخصصی

* برگزاری کلاس‌های قرآن در روستاهای همجوار کارخانه

طرح‌های توسعه و برنامه‌های آینده شرکت

پس از اتمام پروژه‌های سنوات گذشته در سال 1395، سیمان فارس‌نو در سال 1396 پروژه‌ای را اجرا نکرده است.

قابل ذکر است پروژه‌های در دست اقدام که در پایان سال 1396 تعریف شده و در دست مطالعه و بررسی است، به شرح زیر است:

- پروژه بهبود و ارتقای سطح برند سیمان فارس‌نو در سطح کشور

- پیاده‌سازی سیستم مدیریت پایانه باربری شرکت

- احداث نیروگاه بازیافت حرارتی و تولید برق (WHRPG)

- ارتقای سیستم فیلتراسیون کوره

11 (2)