شماره روزنامه ۵۹۹۷
|

ویژه نامه

  • توسعه صنعتی سازی با ترویج شیوه‌های مدرن

    پنجمین نمایشگاه بزرگ صنعتی سازی ساختمان از امروز تا پنجم آذر به مدت چهار روز در محل مصلای امام خمینی ( ره ) برگزار می‌شود. به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه، از آن جاکه ساخت و ساز یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور محسوب می گردد، لذا با تولید صنعتی نه تنها شاخص های پایه یعنی منابع، زمان و کیفیت مدیریت می شود، بلکه شاخص های اساسی نظیر ایمنی ، پایداری، مصرف بهینه انرژی و . . . . نیز تحقق می یابد. این نمایشگاه در حالی آغاز به کار می کند که بیش از۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی ساخت مسکن را ارایه کرده و با یکدیگر به رقابت می پردازند.
  • ملات آماده یعنی مصرف کمتر آب ، حفظ محیط زیست و عمر بیشتر بنا

    پدران ما برای هزاران سال ، از آمیختن کاه ، خاکستر ، آهک ، خاک ، گچ و تخم مرغ ، ملات های کاه گل و ساروج می ساختند و از آنها ابنیه های فراوان به یادگار مانده است . متاسفانه در سالهای اخیر ، سیمان ، آهک ، گچ و غیره را استاندارد تولید می کنیم و غیراستاندارد مصرف می کنیم . نتیجه آن مصرف زیاد انرژی ، اتلاف و اسراف مصالح ، ترک خوردن بتن و سیمانکاری نما ، نفوذ آب ، لزوم تعمیرات زودرس و پیری زود هنگام ابنیه است. ساختمان سازی ، گران و دیر هنگام به نتیجه می رسد . اروپائیان که خود ساروج را از ما گرفتند، از ۱۱۷ سال قبل بنیان ملات های آماده را گذاشتند .
  • نانو بتن فوق سبک سازه ای، بتنی سبک تر و مقاوم تر

    شرکت مهندسی طرح وندیداد، یک شرکت دانش بنیان است که با اتکا به نوآوری و نیروهای انسانی نخبه خود توانسته است برای اولین بار در کشور فناوری تولید نانو بتن فوق سبک سازه ای را ابداع و به ثبت برساند. این شرکت در حال حاضر سازنده انحصاری بتن های سبک سازه ای در کشور است. مهندس حامد صابر، کارشناس ارشد عمران از دانشگاه تهران و مدیرعامل این شرکت و مهندس بهمن حاجی سامی، کارشناس ارشد عمران از دانشگاه صنعتی شریف و رییس هیات مدیره وندیداد هستند. آنها از جوانان نخبه و کارآفرین کشوراند و معتقدند مسئولان باید ساز و کاری برای شناسایی و تعامل با نخبگان و ایده های نوآورانه طراحی کنند، زیرا صاحبان ایده های نو در آینده از کارآفرینان و تولیدکنندگان کشورخواهند بود.
  • صنعتی سازی با مدیریت سنتی پیش نمی رود

    مهندس حسین احمدی مدیرعامل شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان و از فعالان با سابقه حوزه ساخت و ساز است. وی معتقد است که نمی‌توانیم صنعتی سازی و فنا وری‌های جدید را با مدیریت سنتی پیش ببریم و لازم است از روش‌های نوین مدیریتی در استفاده از فناوری‌های جدید بهره مند شویم. در خصوص وضعیت صنعتی سازی در کشور، مشکلات و موانع پیش روی آن و راهکارهای برون رفت از موانع، با وی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. چه ضرورتی برای صنعتی‌سازی در بخش ساختمان در کشور وجود دارد؟ آیا این موضوع رعایت می شود؟‌
    همانطور که می دانید در دنیای مدرن امروز تمامی امور با استفاده از ابزار صنعتی که فاکتورهای سرعت و کیفیت را همزمان مطالبه می‌کند، صورت می‌گیرد.
  • دولت از تصدی گری در بخش مسکن پرهیز کند

    مهندس حسن محتشم از فعالان با سابقه حوزه عمران و انبوه سازی است. وی درحال حاضر عضو هیات رییسه انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران و عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران است. وی معتقد است، دولت باید در حوزه تامین مسکن، بسته ای متنوع از همه انواع مسکن را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز مسکن اقشار مختلف جامعه باشد. در یک روز پاییزی با وی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید. آقای محتشم، در حال حاضر مشکلات فعلی صنعت ساختمان و انبوه سازی چیست؟ مشکلات انبوه سازی را در دو بخش می توان مورد برسی قرار داد؛ بخش اول مشکل نقدینگی است.
  • بی توجهی به مشکلات بخش خصوصی سم مهلکی برای کشوراست

    پیمانکاران ساختمانی مبالغ هنگفتی از دولت به عنوان کارفرمای پروژه های ساختمانی و عمرانی طلبکارهستند. مهندس عطاردیان، دبیر انجمن شرکت های ساختمانی در گفت و گو با دنیای اقتصاد ضمن بیان این مطلب گفت: مطالبات شرکتهای پیمانکارعضو این انجمن حدود ۷ تا ۸ هزارمیلیارد تومان است و در مجموع کل شرکتهای پیمانکار و مهندس مشاور دارای حدود ۱۵ هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق هستند که این موضوع لطمه بزرگی را به این شرکتها وارد کرده است. وی افزود: دولت به عنوان کارفرما به تعهدات خود در قبال شرکتهای پیمانکاری عمل نکرده و کارهای ساختمانی و عمرانی اغلب دچار رکود و توقف و امکان ادامه فعالیت برای شرکتهای پیمانکار مشکل شده است، بنحوی که بسیاری از این شرکتها با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.
  • تا زمانی که پزشک و مغازه‌دار هم ساخت و ساز می‌کنند، صنعتی شدن ممکن نیست

    یکی از انجمن های فعال در بخش ساخت و ساز کشور، انجمن انبوه سازان استان تهران در کنار سایر انجمن های فعال در این زمینه است. ایرج رهبر که ریاست انجمن انبوه سازان تهران را به عهده دارد در گفت و گو با دنیای اقتصاد به کم و کیف اقدامات انجمن انبوه سازان استان تهران و چالش های پیش روی آن می پردازد و به راه حل هایی برای صنعتی سازی ساختمان اشاره می کند. انجمن انبوه سازان در چه سالی تاسیس شد؟ هدف اساسی از تاسیس این انجمن چه بود؟ انجمن انبوه سازان در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد. سازمان های غیر دولتی معمولا با یک هیات موسس شروع به کار می کنند که کارهای اولیه تاسیس انجمن را انجام می دهد.
  • رشد دانش زلزله شناسی در ایران

    علی اکبر معین فر سال ۱۳۲۶ در آزمون ورودی دانشکده فنی ثبت نام کرد و سپس از سال دوم، تحصیلاتش را در رشته راه و ساختمان ادامه داد و در سال ۱۳۳۰ در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی بعدها در بانک ساختمان به عنوان مهندس ناظر مشغول کار شد. در سال ۱۳۳۸ به دنبال آشنایی و همکاری با گروه مهندسی ژاپنی که برای بررسی زلزله ۱۹۵۷ مازندران به ایران آمده بودند، از سوی پروفسور تاچی نایتو، استاد برجسته زلزله و طراح و سازنده برج توکیو، برای دوره‌ای تحقیقاتی در مهندسی زلزله به دانشگاه واسدا دعوت شد و دوره مهندسی زلزله را در سال ۱۹۶۰ به پایان رساند.
  • آیا این پایان کار یک هنرمند است؟

    در آخرین ساعاتی که ویژه‌نامه ساختمان صفحه‌بندی و برای چاپ ارسال می‌شد، میزبان حمیدرضا میرسعید قاضی ‌صنعتگر هنرمند و نام‌آشنایی شدیم که بارها در همایش‌های بین‌المللی آثار وی که شامل چاپ عکس‌های اختصاصی بر روی سفال، سرامیک و کاشی است به میهمانان خارجی اهدا می‌شود. آثار وی به عنوان سفیر صلح و دوستی مردم ایران در خانه میهمانانی که از سراسر جهان به ایران می‌آیند جای گرفته است.
    میرسعید قاضی که چند روز پیش از نمایشگاه توانمندی‌های صنایع دستی ایران در ترکیه بازگشته بود، با انبوهی از روزنامه‌های ترک زبان به دفتر روزنامه آمد که مصاحبه‌های مندرج در آن، بیانگر استقبال بی‌نظیر ترک‌ها از آثار ارائه شده او در نمایشگاه بود.
  • پنجمین نمایشگاه صنعتی سازی را کیفی‌تر از همیشه برگزار خواهیم کرد

    آغاز صنعتی سازی در جهان به سالهای بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. در ایران نیز موضوع صنعتی سازی در سالهای ۴۶ تا ۴۷ مطرح و اقدامات اولیه ای در این خصوص انجام شد. با وقوع انقلاب اسلامی به علت مشکلات خاص کشور در آن زمان و متعاقبا هشت سال جنگ تحمیلی، لطمه‌هایی به صنعتی سازی وارد شد و ادامه راه آن را با موانع عدیده ای روبرو ساخت. اما سرانجام طی دهه اخیر اقدامات مناسبی دراین زمینه صورت گرفته که ادامه و گسترش آن می تواند برای فعالان و دست اندرکاران صنعت ساختمان امیدوار کننده باشد. صنعت ساختمان در ایران به علت گستردگی، بالاترین گردش مالی را بعد از صنعت نفت به خود اختصاص داده است.
  • از تدوین قوانین و استانداردهای تازه تا صدور گواهینامه های فنی و آموزشی

    هدف از تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هماهنگ سازی تحقیقات و پژوهش های مرتبط با صنایع ساختمان است تا بتواند نتایج حاصل از آن را به صورت قوانین و مقررات ، دستورالعمل و استاندارد تهیه و تصویب کرده و در اختیار دست اندرکاران و فعالان این صنعت قرار دهد. تدوین استانداردهای ملی مصالح و فرآورده های ساختمانی، صدور گواهینامه فنی برای متقاضیان خدمات آزمایشگاهی، ارائه تأییدیه‌های فنی برای فناوری‌های نوین و. . . از ادیگر فعالیت های این مرکز است. دکتر محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، فعالیت های سودمند این مرکز برای فعالان صنعت ساختمان را به تفضیل شرح می دهد.
  • صنعتی سازی بدون فرهنگ‌سازی امکانپذیر نیست

    مجتبی معین فر ۱- صنعت ساختمان در زمره گسترده‌ترین و بزرگترین فعالیت‌های اقتصادی در ایران و جهان به شمار می‌آید. نکته قابل توجه حضور ۹۰ درصدی بخش‌خصوصی در این صنعت فراگیر است. فعالیت ۷‌ ‌هزار شرکت‌ در ساخت ابنیه را نمی‌توان دست کم گرفت چرا که این حجم در خاورمیانه به لحاظ کمی حرف اول را می‌زند. ۲- از آنجا که مسکن از نیازهای اولیه انسان به شمار می‌آید اهمیت حفظ کیفیت آن همپای کمیتش بر کسی پوشیده نیست. در دنیای امروز که بلندمرتبه‌سازی و انبوه‌سازی نیاز مبرم جوامع بشری است، ضرب‌المثل «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» نیز اینجا مصداق پیدا می‌کند.
  • تدوین و تصویب طرح جامع صنعتی سازی از واجبات است

    در حالی که صنعت ساختمان صنعتی پیشرفته و توسعه یافته در دنیا است و صنعتی سازی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کاملا در ساخت و ساز اجرا می شود، متاسفانه ایران از این قافله سخت عقب مانده و در سالهای پس از انقلاب اسلامی نیز اراده ای برای پیشبرد صنعتی سازی وجود نداشته است. با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، چشم امید فعالان صنعت ساختمان به تهیه و تصویب طرح جامع صنعتی سازی و سپس اجرا و نظارت جدی براجرای آن است تا بیش از این از جاده صنعتی سازی دور نمانیم و سرانجام دست ازسر سنتی سازی برداریم.
  • استفاده هر چه بیشتر از ملات آماده به ارتقای کیفی ساختمان می انجامد

    پیش از آنکه به بحث «ملات» (البته انجمن ملات ایران صرفا ملات‌های آماده استاندارد را به عنوان ملات به رسمیت می‌شناسد) بپردازیم، لازم است تعریف جامعی از ملات ارائه دهیم. بر این اساس می‌توان ملات را به عنوان چسباننده و عامل اتصال مصالح ساختمانی به یکدیگر و یا ماده‌ای پوشاننده با ویژگی حفاظت، آب‌بندی، عایق‌کاری حرارتی - برودتی، نصب مصالح ویا حتی زیبا شناختی تعریف کرد. اما در عمل ارزش و جایگاه واقعی ملات در پروژه‌های ساختمانی نادیده انگاشته شده و با انتخاب و ترکیب مواد و مصالح کم‌کیفیت و توسط عوامل اجرایی ناوارد، به گونه‌ای تقلیل یافته که به‌رغم اهمیت بسیار آن، جایگاهی در حد یک ماده درجه چندم یافته است.
  • تشکیل کمیته مشترک برای کنترل کیفیت و نظارت بیشتر در ساخت و ساز

    انجمن بتن ایران با همکاری سازمان نظام مهندسی تهران اقدام به تاسیس کمیته ای مشترک جهت کنترل کیفیت بتن و نظارت بیشتر در خصوص عملکرد مهندسین ناظر این سازمان کرده است. رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران با اعلام این خبر گفت: سازمان نظام مهندسی تهران نظارت خود را افزایش داده و در حال حاضر شدیدا به این مسئله توجه کرده است. هرمز فامیلی افزود: تا پیش از این، امکان تعیین ناظر به صورت مستقیم توسط کارفرما وجود داشت ولی در حال حاضر ناظر پروژه های ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی می شود و به صورت مستقل عمل می کند.
بیشتر