شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه

  • اهداف کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    آبان‌ماه سال جاری تهران شاهد برگزاری اولین کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم است؛ ایرانی که در چند سال گذشته ارتباط مالی سخت و شکننده‌ای با دنیا داشت و این موضوع با کاهش درآمدهای نفتی همراه شد
    با روی کار آمدن دولت یازدهم و به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، بارها بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شده، اما این در حالی است که جذب سرمایه خارجی سبک و سیاق خود را می‌طلبد و باید رویه اقتصاد کشور و بنگاه‌ها کاملاً روشن باشد تا سرمایه‌گذار خارجی به خود جرات ورود به اقتصاد کشور را بدهد.
  • بزرگترین کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    شروع فصل جدیدی از روابط اقتصادی ایران با دنیا
    وزیر امور اقتصادی و دارایی که در افتتاحیه کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه سخنرانی خواهد کرد، همکاری با موسسات توسعه‌ای بین‌المللی را از اولویت‌های کشور دانست و گفت: فصل جدیدی از ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای جهان گشوده شده است.


    علی طیب‌نیا توسعه بیشتر اقتصاد ایران را مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع مالی دانست و افزود: انتظار می‌رود در این بخش‌ها بانک جهانی و سایر موسسات بین‌المللی توسعه‌ای بتوانند به ایران در دستیابی به این مسیر کمک نمایند.
  • عجله غربی‌ها برای دوم شدن

    مینا جوشقانی: آندریاس شوایتزر یک شهروند سوئیسی و مدیرعامل شرکت «ارجان کپیتال» (Arjan Capital Ltd) است. او در زمینه‌های توسعه کسب‌وکار در بازارهای نوظهور، فاینانس و تجارت تخصص دارد. شوایتزر و شرکای شرکت ارجان، علاوه بر سرمایه‌گذاری در ایران، به اهالی اروپایی که علاقمند به ورود به بازار ایران هستند، خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌کنند.
    شوایتزر یکی از سخنرانان کنفرانس «فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم» است که در روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان برگزار می‌شود. او در کنار سخنرانان صاحب نامی همچون طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، اکبر کمیجانی رئیس بانک مرکزی ایران و سایر فعالان مهم اقتصادی، سخنرانی خواهد کرد.
  • سیاست دولت و مسیر سرمایه گذاری خارجی

    با رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی کشور، مهم‌ترین مسئله اقتصاد ایران مدیریت هزینه و درآمد است.
    در این مورد دولت با وجود کاهش درآمد نفتی خود به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی رفته است، زیرا در چند سال گذشته عملاً برای تأمین بودجه‌های عمرانی و فعالیت‌های مولد اقتصادی کشور حرکت قابل توجهی رخ نداده و تنها راه پیشبرد فعالیت‌های عمرانی با معیارهای قابل توجهی که اقتصاد را از بیماری رکود و تورم خارج کند، جذب سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌های ارزان شبکه بانکی دنیاست. در معیارهای کوچک‌تر، هر صنعتی باید به دنبال جذب سرمایه‌های پرقدرت خارجی برای خود باشد.
  • شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت باید شریک ایرانی داشته باشند - ۵ آبان ۹۴

    معاون امور بین‌الملل وزیر نفت سخنران کلیدی کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پسا تحریم با اشاره به لغو تحریم‌های ایران تا دوماه آینده، گفت: یکی از شروط وزارت نفت در قراردادهای جدید این است که شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به صنعت نفت ایران، باید یک شریک ایرانی داشته باشند تا توانمندسازی داخلی در کنار سرمایه‌گذاری شکل گیرد. به گزارش «ایرنا» امیرحسین زمانی نیا با بیان اینکه دوران شکوفایی صنعت نفت ایران با اجرای توافق هسته‌ای فرا رسیده است، افزود: در حال حاضر چشم همه جهان به صنعت نفت ایران بوده و صنایع نفت و گاز با جذابیت‌هایی که دارد زمینه‌ساز رشد و شکوفایی و آثار اقتصادی و سیاسی را برای اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد.
  • تنگناهای ساختاری تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و راهکارهای پیشنهادی

    طی ۴ برنامه توسعه در یک دوره بیست‌ساله (۱۳۸۸ - ۱۳۶۸) تسهیلات اعتباری صادراتی (Export Credit Facilities) از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه OECD (کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی) عمده‌ترین منبع تأمین مالی از منابع بین‌المللی بوده است.
    طی برنامه اول توسعه، تسهیلات اعتباری صادراتی صرفاً بر مبنای ضمانت کشوری (Soverign Guarantee) دریافت شد. طی برنامه دوم و سوم ابتدا در شرکت‌های صنایع پتروشیمی و متعاقباً در سایر بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت صادراتی، ضمانت بنگاه اقتصادی Corporate Guarantee (وثیقه گذاری قراردادهای صادراتی) جانشین ضمانت کشوری شد.
  • محتوای کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم

    امروزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی یکی از عناصر مهم برای انتقال سرمایه، تکنولوژی و سیستم‌های مدیریت، از اقتصاد جهانی به اقتصاد داخلی کشورها و به‌ویژه جوامع در حال توسعه است. این واقعیت موجب شده رقابت اقتصادی بین کشورها برای بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تشدید شود.
    بدون تردید توفیق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از یک‌سو مستلزم فراهم کردن واقعی زیرساخت‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی، اصلاح قوانین کار، مالیات، بیمه، بورس، بانک و. . . توسط دولت، و از سوی دیگر مستلزم شناخت ابزارها، فرآیندها، الزامات حقوقی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استانداردهای Feasibility study در سطح بین‌الملل، Valuation، M&A، Due Diligence و.
  • نقش بازار سرمایه با محور صندوق پروژه در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی

    هدف از این یادداشت، پرداختن به موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ای، انگیزه‌ اصلی در پیدایش آنها و نقش این صندوق‌ها در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی است. اواخر سال ۹۱ که کشور در اوج تحریم‌های اقتصادی به سر می‌برد، امکان بهره‌مندی پروژه‌های بزرگ به خصوص پروژه‌های حوزه‌ نفت و گاز از منابع خارجی میسر نبود. علاوه بر آن، دولت نیز به دلیل کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریم، منابع کافی برای فعالیت‌های عمرانی نداشت و بانک‌ها هم به دلیل مطالبات معوق، با محدودیت شدید اعتباری مواجه بودند.
    با این ‌وجود، نقدینگی موجود در جامعه به دلیل سیاست‌های نادرست وقت، به ‌طور روزافزونی افزایش می‌یافت و در هر برهه‌ای از زمان به سمت بازاری غیر مولد گسیل می‌شد.
  • کالبدشکافی جذب سرمایه خارجی در اقتصاد ایران

    کیارش مهرانی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری گروه توسعه اقتصادی تدبیر بر این باور است که در شرایط فعلی اگر قرار است منابع بین‌المللی تزریق کشور کنیم، باید اول فضای امن سرمایه‌گذاری به وجود بیاید تا بر اساس آن تضامین شرکت‌ها صورت گیرد. او در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به زوایای مشکلات تامین مالی بنگاه‌ها پرداخته و بر ایجاد شاه‌راهی که بتواند تعاملات بین‌المللی خود را به سمت فعالیت‌هایی که توجیه اقتصادی دارد، تاکید کرده است.
    جنابعالی در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کارگاهی را با عنوان «بازاریابی فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی» ارائه می‌کنید.
  • طراحی مشوق‌های جدید برای جذب منابع خارجی

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی که به عنوان سخنران کلیدی در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی حضور می‌یابد در پاسخ به این سوال که با اجرای برجام استراتژی و راهبردهای مد نظر دولت برای افزایش جذب سرمایه‌های خارجی در قالب مستقیم یا غیرمستقیم چیست؟ اظهار داشت: فضای تعاملات سیاسی و اقتصادی کشور در آستانه اجرا شدن برجام به‌ طور بارزی متحول شده و با توجه به استقبال گسترده و اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنایع نوین کشور، درخواست‌های متعددی برای این منظور در ماه‌های اخیر به سازمان ارسال شده است.
  • شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران - ۵ آبان ۹۴

    جذب سرمایه‌گذاری در ایران همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور بوده است. با توجه به اجرایی شدن برجام این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و تامین فایناس مورد نظر هستند. اما در این رابطه کشور با چه چالش‌هایی روبروست و نگاه مقامات عالی کشور در این خصوص چیست؟ از نظر آنان سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب در ایران چیست و چگونه می‌توان با شرایط برد برد شرایط ایجاد این نوع سرمایه‌گذاری را مهیا کرد. اکبر ترکان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این رابطه توضیحاتی داده است.
  • سخنرانان بین‌المللی کنفرانس تامین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی

    چکیده سخنرانی مارکو فریولی
    با اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای، ساچه انتظار دارد شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی به سرعت روابط تجاری میان خود را که در زمان اعمال تحریم‌ها به شدت کاهش یافته بود، بازیابی نمایند. البته موسسه بیمه اعتباری صادراتی SACE پیش از اجرایی شدن برجام نیز به طور فعال طراحی راهکارهای فنی در خصوص دو روند جاری مهم در بازار ایران، یعنی از یک سو نیاز به بازسازی و نوسازی اکثر تاسیسات صنعتی موجود از طریق وارد کردن قطعات یدکی، قطعات و مواد مصرفی و از سوی دیگر نیاز به بازگرداندن نقدینگی و بازیابی بازار بانکی از طریق راهکارهای اعتباری کوتاه مدت را آغاز کرده است.
بیشتر