شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • آرامش نسبی پس از اصلاح بند‌ دردسرساز

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: از حوالی ساعت ۱۰روز گــذشته، مجــلس بــررسی معافیت مالیاتی صندوق‌ها و شرکت‌های بورسی را در دستور کار خود قرار داد. دقایقی بعد، اصلاحیه بند«‌س» تبصره‌۶ قانون بودجه ‌سال‌۱۴۰۳ تصویب شد و بلافاصله پس از این موضوع، رِنج مثبت در کلیه نمادهای بازار قابل‌مشاهده بود. این موضوع سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران از کف ثبت‌شده روزانه خود (سطح ۲‌میلیون و ۱۵۹‌هزار واحد) فاصله بگیرد و تا سطح ۲‌میلیون و ۱۶۴‌هزار‌واحدی رشد کند. هرچند که این شاخص نتوانست خود را به محدوده سبز تابلوی معاملات برساند، اما برگشت شاخص‌کل از محدوده کف روزانه خود خبر امیدوارکننده‌‌‌‌‌ای برای اهالی تالار شیشه‌ای بود. در نهایت شاخص‌کل در پایان معاملات با افت اندک ۰.۰۵‌درصد، به‌کار خود پایان داد.
  • پیام سهامداران به بورس

    حسن رضایی‏‏‌پور /کارشناس بازار سرمایه
    این روزها بازار سهام اساسا به دلیل نبود وضعیتی پایدار در زمین اقتصاد و مشخص نبودن رویکرد سیاستگذاران در مواجهه با مشکلات موجود، روندی پایدار را تجربه نمی‏‏‌کند. به دنبال بازگشت بورس به مسیر نزولی طی هفته‏‏‌های گذشته، حالا درجازدن‌های شاخص کل صدای سهامداران را درآورده و روزهای پرنوسان تالار شیشه‏‏‌‏‏‌ای ادامه دارد.
  • «۵-۱» ریسک بورس تهران

    روز گذشته و در صحن علنی مجلس، اصلاحیه بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال۱۴۰۳ تصویب شد و با تصویب این اصلاحیه، سایه ریسک مالیات از سر بازار برداشته شد. اما همچنان نرخ بدون ریسک بالا، قیمت‏گذاری دستوری، بی‏اعتمادی مردم و دلار نیمایی از مهم‌ترین ریسک‏های بازار است.
  • سوت پایان هفته کم رمق

    نجمه نیک‌طبع / کارشناس بازار سرمایه
    شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه با کاهش ارتفاع ۰.۰۴درصدی روبه‌رو بود و در نهایت روز معاملاتی را در سطح ۲ میلیون و ۱۶۴‌هزار واحدی پایان داد. افت ۸۹۳ واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که شاخص کل هم‌وزن با افت ۰.۲۳درصدی پایان روز در سطح ۷۱۴‌هزار و ۶۰ واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس حدود ۰.۳۷درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۳‌هزار و ۸۳۹ واحدی کار خود را به اتمام رساند.
  • سبز بی‌رمق شاخص کل

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز سه‌شنبه طلسم‌شکنی بازار پس از یازده روز متوالی سرخ‌پوشی، رقم خورد. روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران افزایش ارتفاع نه‌چندان ملموسی را تجربه کرد و توانست پس از یازده روز متوالی، خود را از چنگ نزول پیاپی جدا کند. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که سال جدید را با سبزپوشی آغاز کرده بود، فروردین‌ماه را با اماواگرهای زیادی به پایان رساند. با کاهش تنش‌های بین‌المللی که از اواسط نخستین ماه سال آغاز شده بود، بازار با چالش‌های دیگری مانند مصوبه مالیات و بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی متغیرها و عوامل گوناگونی می‌توانند روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند و تا زمانی که ارزش معاملات برای چندین روز متوالی صعود معناداری نداشته باشد و نقدینگی خوشایندی به بازار سرازیر نشود، روند کج‌دارومریز این روزها ادامه‌دار باشد.
  • بازدهی طلا در دو بازار

    دنیای اقتصاد: مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا و اهرمی از ابتدای سال نشان می‏دهد که با توجه به افت شاخص‏های بازار سهام، همه صندوق‌های اهرمی بازدهی منفی به ثبت رسانده‏اند. اما در سمت مقابل صندوق‌های طلا با توجه به رشد قیمت اونس و دلار، عمدتا بازدهی مثبتی در سال جاری کسب کرده‏اند.
  • بورس در کمای معاملاتی

    دنیای اقتصاد: بورس تهران در دو هفته‌‌‌‌‌ای که گذشت روی خوش به سهامداران نشان نداد و به دلیل ناپایداری در وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای بیش از ۶درصد کاهش ارتفاع داد. تحت چنین شرایطی سهامداران خرد که طی دوازده روز اخیر تمایلی به حضور فعال در سمت خرید سهام نداشتند، خالص خروج ۲۳۳۰میلیارد ‌تومانی را ثبت کردند. پروسه ۱۲روزه خروج پول حقیقی یک‌بار دیگر سهامداران را از ادامه صعود قیمت سهام ناامید کرده است. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در این مدت میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز در محدوده ۳هزار میلیارد ‌تومان بوده است.
  • نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای

    سنا: اطلاعات منتشر‌شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفندماه ۱۴۰۲منتشر شد. بر اساس مصوبه هیات دولت، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه ایران بر اساس ابلاغیه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ وزارت نفت تعیین می‌شود. طبق متن ابلاغیه مذکور درباره خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی، فرمول پایه محاسبه قیمت گاز سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به ترتیب زیر است:
  • نفس‌گیری بورس بعد از روزهای جهنمی

    عاطفه چوپان
    بورس بعد از پشت‌سر گذاشتن ۱۱ روز جهنمی ‌دیروز نفس کوتاهی گرفت اما تحلیلگران معتقدند تالار شیشه‌ای برای پایان روزهای تراژیک خود نیازمند تغییرجهت دولت است، تغییر جهتی که دولت طی چند سال‌اخیر بارها نشان‌داده تمایلی به آن ندارد. با اینکه روز گذشته بورس تهران با کلیت مثبتی کار خود را آغاز کرد، اما در ادامه این روند کم‌جان نیز تغییر کرد و بیش از ۶۴درصد از نمادها در محدوده منفی تابلو معامله شدند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر