شماره روزنامه ۶۰۱۱
|

  • ضرورت افزایش اکتشافات صنعت مس

    دنیای‌اقتصاد: توجه به اکتشافات مس با توجه به قرارگیری ایران روی کمربند مواد معدنی و از طرفی شکل‌گیری زنجیره مس و توجه بیش از پیش به صادرات، با استفاده از فناوری‌های روز دنیا که می‌تواند سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی را تا ۵ برابر افزایش ‌دهد، نقل محافل فعالان این صنعت است. در سومین روز همایش و نمایشگاه کرمان آیدکس۲۰۲۴ پنلی با عنوان «صنعت مس و توسعه زنجیره» با حضور جمعی از مسوولان و فعالان این صنعت برگزار شد. به بیان کارشناسان، ایران با وجود داشتن ۶درصد از ذخایر معدنی جهان، ۰.۱درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است.
  • کلاف پیچیده زنجیره تامین

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏‏‏‌الملل: همه شواهد نشان می‌دهد که دوران جدیدی در تجارت‌جهانی آغاز شده‌است، پس از یک دوره طولانی که مفهوم تجارت آزاد تقدیس می‏‏‏‌شد، حالا کشورها ‌بار دیگر سیاست را بر اقتصاد تقدم می‌دهند. پس از افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، ‌بار دیگر ژئوپلیتیک جایگاه خود را به رخ می‌کشد. کمتر از ۵۰ سال ‌از زمانی‌که جهان تصمیم گرفت چین کمونیستی را به‌عنوان یک مهمان جدید در اقتصاد جهانی بپذیرد، می‌گذرد و حالا نظر «دنیای آزاد» در قبال چین تغییر کرده و بلوک‌های جدیدی برای مقابله با این کشور در حال شکل‌گیری هستند؛ وضعیتی که در آن کشورها مجبورند جناح خود را مشخص کنند.
  • کارنامه رشد صنعتی در فروردین‌ماه

    دنیای اقتصاد: روند تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی همچنان کاهشی است. طی سه‌ماهه منتهی به فروردین‌ماه سال۱۴۰۳، رشد میانگین متحرک سه‌ماهه شاخص تولید کاهش ۱.۳درصدی و شاخص فروش آن کاهش ۰.۹درصدی را نشان می‌دهد. در فروردین ماه سال۱۴۰۳، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی کاهش ۱.۳درصدی و شاخص فروش افزایش ۱.۵درصدی را تجربه کرده است؛ ضمن آنکه شاخص تولید و فروش در فروردین‌ماه۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۳.۶ و ۳۳.۹درصدی مواجه شده است که مطابق انتظارات ناشی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین‌ماه است. همچنین طبق روال دوره‌ای در فروردین‌ماه اکثر رشته‌فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبه‌رو بوده‌اند. شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۴درصد افزایش و نسبت به ماه قبل ۱.۴درصد افزایش داشته است.
  • با شرایط فعلی تحقق رشد ۱۳درصدی عملی نیست

    بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره تحقق رشد ۱۳درصدی بخش معدن اظهار کرد: با شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت که رشد ۱۳درصدی معدن و صنایع معدنی محقق شود. این موضوع در یک گفت‌وگوی کوتاه با وی مورد بررسی قرار گرفته است.
  • چالش کمبود نیروی کار در صنایع

    دنیای‌اقتصاد: نمایندگان بخش خصوصی در نشست شانزدهم خود در کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران به دو مساله لایحه اصلاح موادی از قانون کار و چالش جدی کمبود نیروی کار برای صنایع پرداختند و عنوان کردند که لازم است تحت شرایطی استفاده از نیروی کار خارجی به‌طور قانونی به رسمیت شناخته شود. همچنین فعالان اقتصادی درباره محتوای آنچه به‌عنوان لایحه اصلاح موادی از قانون کار در دولت در دست تصویب است، ابزار نگرانی کردند.
  • تقدیر از تصمیم اصولی پارلمان

    دنیای‌اقتصاد: محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، طی نامه‌‌‌‌‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای‌اسلامی، از اقدام‌کنندگان در تصویب پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی لایحه اصلاح ماده‌۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تقدیر کرد و آن را برگ زرینی در کارنامه تعامل بخش‌خصوصی و مجلس خواند که ثمرات آن در اقتصاد و به‌ویژه تجارت خارجی کشور نمایان خواهد شد.
  • دستور مخبر برای ساماندهی سامانه‌های تجارت

    دنیای‌اقتصاد: معاون اول رئیس‌‌‌‌جمهور در جلسه ساماندهی مشکلات اتحادیه‌‌‌‌های زیرمجموعه اتاق اصناف تهران به وزارت صمت دستور داد تا سامانه‌‌‌‌های متعدد حوزه تجارت ساماندهی شود.
  • فصل جدید در حوزه روابط‌عمومی منطقه آزاد کیش

    دنیای‌اقتصاد- کیش: آیین معارفه سرپرست جدید روابط‌عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد کیش برگزار شد. در این مراسم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: تغییر و تحول مدیریتی، دمیده‌شدن روح تازه در کالبد این سازمان و شرکت‌های تابعه و بهره‌مندی از تجارب علمی صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف را در پی دارد.
  • هشدار برقی بخش‌خصوصی

    دنیای اقتصاد: نگرانی درباره قطع احتمالی برق در تابستان امسال یکی از محورهایی بود که در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مورد تاکید قرار گرفت. رئیس اتاق تهران پیشنهاد کرد که کاهش مصرف برق خانگی به‌عنوان راه‌حل، مورد توجه قرار گیرد تا آسیبی به صنایع وارد نشود.
  • رویای ایتالیایی در کنار مجسمه آزادی

    اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا-آمریکا (Italy-America Chamber of Commerce) یک سازمان غیرانتفاعی است که به ترویج و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایتالیا و ایالات‌متحده آمریکا می‌پردازد. این اتاق بازرگانی در سال‌۱۸۸۷ تاسیس شده‌است و مقر آن در شهر نیویورک قرار دارد. روابط بازرگانی بین ایتالیا و آمریکا یکی از پرسابقه‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو کشور با سابقه طولانی در حوزه تجارت، همواره نقش مهمی در توسعه روابط تجاری در جهان داشته‏‏‏‌اند. با پیشرفت‌های فناوری و توسعه‌تجارت‌جهانی، روابط تجاری بین ایتالیا و آمریکا نیز گسترده‏‏‏‌تر شده‌است.
  • زیان ‌میلیارد دلاری تحریم‌ها به ایران

    دنیای‌اقتصاد: رفع موانع تولید و بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش‌خصوصی به‌شمار می‌رود، تا جایی‌که فعالان صنایع مختلف معتقدند اصلاح ساختارها در این مسیر شانه به شانه تحریم‌ها می‌زند. به همین جهت در روز دوم همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴، پنلی با عنوان «محیط پیش‌برنده برای شکل‌گیری و توسعه کسب‌وکارها» با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد.
  • کمیته ارزی اتاق ایران با مصوبه هیات‌رئیسه احیا شد

    دنیای‌اقتصاد: عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران می‌گوید: براساس درخواست‌‌‌‌‌‌ فعالان اقتصادی بخش خصوصی، کمیته ارزی اتاق ایران با مصوبه هیات‌رئیسه اتاق احیا شده و جلسات این کمیته هر دو هفته با حضور ذی‌نفعان و سیاستگذاران ارزی برگزار می‌شود.
  • استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک برای توسعه صادرات ضروری است

    دنیای‌اقتصاد: قاسم کریمی، رئیس اتاق ارومیه در دیدار با رئیس و اعضای اتاق مشترک ایران و انگلیس، با اشاره به‌جایگاه استان آذربایجان‌غربی در تجارت با اروپا، استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک را یک گام ضروری برای توسعه صادرات عنوان کرد.
  • نمایشگاه دائمی صنایع‌‌‌‌دستی استان کردستان در تهران ایجاد می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: مریم جلالی، معاون وزیر میراث‌فرهنگی از ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌‌‌‌دستی استان کردستان در تهران و همچنین برگزاری هفته صنایع‌‌‌‌دستی کردستان در پایتخت برای معرفی ملی صنایع‌‌‌‌دستی این استان خبر داد.
  • صفر تا صد کالای متروکه

    دنیای اقتصاد: بررسی فرآیند و دلایل توقف کالاها در گمرک و فروش تحت عنوان کالاهای متروکه توسط سازمان اموال تملیکی، حاکی از تناقضات قانونی، به‌روز نبودن قوانین و نهایتا نقض غرض اهداف سیاستگذار و قانون‌گذار است. در این فرآیند، کالایی که به دلایلی چون تعدد و تورم بخشنامه‌ها، پروسه فرسایشی واردات، تفاسیر متفاوت از قوانین، مشکلات ارزی، عدم ثبت سفارش و حمایت از تولید، در گمرک مانده، از مسیرهای دیگر به فروش می‌رسد. آسیب این چرخه معیوب به تولید و تجارت، ضرورت اصلاح و بازنگری در قوانین را یادآوری می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر