تجار آذربایجان‌شرقی ۷۳ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند

دنیای اقتصاد-تبریز: محمدجعفر عظمائی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ فقره کارت بازرگانی معتبر در استان وجود دارد که آذربایجان شرقی در این حوزه در رتبه شناور سوم و چهارم کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: در هفت ماه نخست امسال ۲۳۸ فقره کارت بازرگانی صادر و ۴۳۴ فقره تمدید کارت انجام شده است.

عظمائی با اشاره به فعالیت ۲۹۶ صادرکننده در آذربایجان شرقی گفت: ۸۲ صادرکننده با صادرات بیش از یک میلیون دلار در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: صادرات همواره محرک سایر بخش‌های تولیدی است امیدواریم با اتخاذ رویه‌های منطقی شاهد ارتقای رتبه صادرات باشیم.

عظمائی ادامه داد: در هفت ماه نخست امسال میزان صادرات استان ۸۲۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: ترکیه، عراق، ارمنستان، بلغارستان، آذربایجان، گرجستان، فدراسیون روسیه، افغانستان، امارات متحده عربی و پاکستان عمده مقاصد صادراتی آذربایجان شرقی بوده است.

وی تاکید کرد: تجار استان امسال توجه ویژه‌ای به بازارهای روسیه کرده‌اند به طوری که میزان صادرات استان به روسیه ۲۴۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به مصرفی بودن بازار روسیه به ویژه در زمینه مواد غذایی با به کارگیری ابزارهای نوین بازاریابی و موضوعاتی مانند بسته بندی محصولات مطابق با سلیقه کشورهای هدف امیدواریم در کنار سیاستگذاری‌های مناسب بتوانیم بسترهای لازم برای افزایش میزان صادرات به این بازارها را داشته باشیم.

وی افزود: میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه، قیر نفت، سایر پلی استیرن به اشکال ابتدایی قابل انبساط بجز مقاوم در برابر آتش، پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی و مس تصفیه شده از جمله عمده کالاهای صادراتی استان است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که در هفت ماه نخست امسال واردات کالاهای غیرنفتی به استان ۸۷۶ میلیون دلار بوده است، گفت: واردات کالاهای غیرنفتی به استان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به شش هزار فقره بررسی ثبت سفارش واردات افزود: محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، کشاورزی و صنایع معدنی از جمله عمده بخش‌های وارداتی به استان بوده است.

وی ادامه داد: بیشتر محصولات وارداتی به استان از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، چین، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، اتریش، فدراسیون روسیه و برزیل بوده است.

عظمائی با بیان این که هفت جلسه برای میزهای تجاری کشورهایی مانند عراق، ترکیه، سوریه و قزاقستان برگزار شده است، گفت: شش مورد اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در استان انجام شده که این موضوع نقش موثری در توسعه صادرات دارد.

وی افزود: در هفت ماه نخست امسال چهار جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با ۱۵ مصوبه و پنج جلسه کمیته پایش کارت‌های بازرگانی و کمیته اقدام ارزی با ۲۱ مصوبه در استان برگزار شده است.

 وی ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت نمایشگاه بین المللی تبریز به دلیل نقش فعال و قدرتمند این مجموعه در عرصه تجارت تاکید کرد: از ابتدای امسال ۲۵ نمایشگاه بین المللی، تخصصی ملی و استانی برگزار شده که البته این موضوع نیز یک رکورد محسوب می‌شود چرا که هر هفته در تبریز نمایشگاه‌های متنوع و مختلفی برگزار می‌شود.