چین از سفر شی به فرانسه چه می‌خواهد؟

 خبرگزاری شینهوا امروز دوشنبه به نقل از هوا چونیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که شی از ۵ تا ۱۰ مه (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) سفر رسمی را به فرانسه، صربستان و مجارستان خواهد داشت درحالیکه سفر وی به پاریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز ضمن اعلام اینکه رئیس جمهور چین یک سفر رسمی در روز ۶ و ۷ مه (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) به این کشور خواهد داشت، اعلان داشت که این سفر به مناسبت شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور و به دنبال سفر مکرون در آوریل ۲۰۲۳ به پکن و گوانگژو انجام خواهد گرفت.

این نهاد همچنین افزود: تبادلات بر بحران‌های بین‌المللی، در درجه اول بر روی جنگ در اوکراین و وضعیت در خاورمیانه، مسائل تجاری، همکاری ورزشی، فرهنگی و عملی متمرکز است.

برنامه سفر شی به فرانسه در حالی است که تنش‌ها در منطقه غرب آسیا به شدت افزایش یافته و جنگ فرسایشی در اوکراین به جایی رسیده که دولت کی‌یف به علت نداشتن تسلیحات کافی متحمل ضربات سختی از روسیه شده است.

چین پس از ایفای نقش میانجی در از سرگیری روابط ایران و عربستان و همچنین به علت داشتن روابط عمیق با مسکو به عنوان یک طرف جنگ اوکراین، به یک بازیگر برای وساطت کردن تبدیل شده است.

شی از سفر به فرانسه چه می‌خواهد؟

همچنین اولین سفر اروپایی شی به ویژه به مقصد فرانسه از زمان همه گیری کرونا، به عنوان بخشی از برنامه کاری پکن و پاریس است چرا که مکرون از زمانیکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، وعده داد تا هر ساله به چین سفر کند و مرد شماره یک چین نیز بازدید او را پس بدهد.

دو قدرت جهانی خواهان دستیابی به توافقاتی در مورد کاهش مازاد تجاری چین هستند که هنوز موضوع نگران کننده‌ای برای غرب است. مجموعه غرب به ویژه اتحادیه اروپا، چین را به ارائه یارانه به کالاهای خود و فروش به زیر قیمت بازار و اشباع بازارهای اروپایی با این کالاها متهم کرده است.

پکن و پاریس همچنین با مسائل سیاسی- امنیتی مواجه هستند درحالیکه برای اتحادیه اروپا و فرانسه اینکه چین به طرفداری از روسیه در جنگ اوکراین دخالت نمی‌کند، اهمیت دارد. چین نیز به دلیل تحرکات آمریکا در آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین به شدت نگران است.

وانگ یی وزیر خارجه چین روز شنبه طی تماس تلفنی با امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه بیان کرد که پکن مایل به تقویت مبادلات در سطح بالا با پاریس، ایفای نقش پیشرو دیپلماسی و افزودن مفاهیم جدید به مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور است.

وانگ گفت که چین و فرانسه هر دو بر استقلال و همکاری برد-برد پافشاری می‌کنند، هر دو با تقسیم جهان و تقابل بلوک مخالف هستند و چندجانبه‌گرایی را دنبال می‌کنند و از منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.

سفر شی به صربستان و مجارستان

رئیس جمهور چین بخش دیگری از برنامه کاری ۵ روزه خود را برای سفر به صربستان و مجارستان اختصاص داده است.

یورو نیوز در مورد سفر شی به کشورهای اروپایی نوشت: یک دلیل برای این سفر تصمیم ایتالیا برای خروج از برنامه «راه ابریشم جدید» چین است که جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در ماه ژوئیه در پکن آن را نهایی خواهد کرد.

به نوشته تارنمای این شبکه، اگر چین مجبور به داشتن دسترسی از طریق زمین به اتحادیه اروپا باشد، تصمیم رم اهمیت مجارستان و صربستان که در مرکز و شرق اروپا قرار دارند را افزایش می‌دهد.

این رسانه همچنین افزود: توافق جدید با دولت ایتالیا تا زمانی که شی سفر اروپایی خود را کامل نکند، به دست نخواهد آمد؛ درحالیکه او در این سفر ۵ روزه سعی خواهد کرد اهداف دیگر کشورهای اروپایی را بسنجد. راه آهن باری بلگراد-بوداپست، از این چشم انداز یک موضوع کلیدی است و اهمیت سفر به پایتخت‌های این دو کشور اروپایی همسایه را بیشتر توضیح می‌دهد.

شی از سفر به فرانسه چه می‌خواهد؟

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه در مورد سفر شی به مجارستان نوشته است: این کشور اروپای مرکزی با جمعیت ۹.۶ میلیون نفر، علیرغم اندازه کوچکش، در سال‌های اخیر سیل پروژه‌های بزرگ چینی را به خود جلب کرده است که بیشتر مربوط به تولید باتری و خودروهای الکتریکی (EV) است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: دولت مجارستان حدود ۱۵ میلیارد یورو از پروژه‌های در حال انجام از این کشور آسیایی را میزبانی می‌کند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از زمان بازگشتش به قدرت در سال ۲۰۱۰، از سیاست خارجی «پذیرای شرق بودن» دفاع می‌کند و به دنبال روابط اقتصادی نزدیک تر با چین، روسیه و سایر کشورهای آسیایی است.

اکتبر گذشته، نخست‌وزیر مجارستان تنها رهبر اتحادیه اروپا بود که در اجلاس سران ابتکار کمربند و جاده شی جین‌پینگ در پکن شرکت کرد.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.