دلیل استعفای «لوی» به روایت رویترز

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی درباره علل کناره‌گیری استوارت لوی از سمت معاونت وزیر دارایی آمریکا در امور مبارزه با تروریسم مالی، سنگینی وظیفه وی در پیگیری تحریم‌ها علیه‌ایران را یکی از علل در‌این زمینه دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، لوی که از زمان جورج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا مسوول اصلی پیگیری تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه‌ایران بود روز دوشنبه از سمت خود کناره گیری کرد. لوی چند روز پس از آن از سمت خود کناره گیری کرد که قدرت‌های غربی در نشست استانبول به خواسته‌های خود در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران دست نیافتند. مقامات غربی امیدوار بودند تحریم‌های وضع شده علیه‌ایران موضع‌این کشور در جریان نشست استانبول را نرم کند. بر اساس گزارش رویترز ، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دیوید کوهن معاون لوی را به جانشینی وی برگزیده است. کوهن در صورت تایید سنای آمریکا می‌تواند فعالیت جدید خود را آغاز کند. دیوید کوهن در مورد دیدگاه خود نسبت به تحریم‌های‌ ایران مدعی شد: به عنوان یک سیاست کلی هدف تحریم‌های ‌ایران اقدامات غیرقانونی دولت ‌ایران است. استعفای لوی زمانی صورت می‌گیرد که ظاهرا آمریکا و متحدانش درصددند تا تحریم‌ها را علیه تهران تشدید کنند. در صورتی که ‌این اتفاق رخ دهد به‌ این معنا است که جانشین استوارت لوی نقش مهم‌تری در ‌این زمینه بر عهده خواهد داشت.

استوارت لوی به خاطر روابط نزدیکی که با مقام‌های کشورهای مختلف دارد از سوی دولت اوباما به عنوان کارگزاری بسیار موفق ارزیابی می‌شد. وی توضیحی در مورد دلیل کناره‌گیری خود از ‌این سمت نداده‌است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی سنگینی‌این وظیفه را به عنوان یکی از دلایل احتمالی ذکر می‌کنند. استوارت لوی از جناح جمهوری‌خواه است و تصمیم باراک اوباما برای ابقای او در‌این سمت به عنوان نشانه تعهد دولت وی برای حفظ فشار بر ‌ایران قلمداد شده‌ بود. مقامات دولت آمریکا روز دوشنبه گفتند به باور آنها ‌این جابه‌جایی تغییری در میزان اعمال فشار مالی بر‌ایران نخواهد داد. تیموتی گیتنر وزیر دارایی آمریکا گفت: ‌این تغییر تاثیری بر توانایی ما برای اجرای سیاست رییس‌جمهور آمریکا نخواهد داشت.

وی افزود: «دیوید کوهن با تجربه زیادی به وزارت خزانه داری آمده و دو سال گذشته در کنار لوی مشغول فعالیت بوده است.

لوی اخیرا در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود متحدان آمریکایی بیش از پیش متوجه شده‌اند که برای کند کردن روند هسته‌ای شدن ‌ایران باید درآمد نفتی‌ این کشور را تحت فشار قرار دهند.