گروه بورس - هدیه لطفی: معاملات بازار فرابورس در روز گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد. به طوری که ارزش کل معاملات این بازار با 150 درصد رشد نسبت به روز شنبه به رقم 54 میلیارد و 636 میلیون ریال رسید.

همچنین حجم معاملات این بازار معادل رقم ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار سهم بود که این رقم نیز نسبت به معاملات روز ماقبل ۱۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
براساس این گزارش روز گذشته صف خرید برای سهام شرکت‌های بالاست، بیمه دی، تجارت الکترونیک پارسیان و حق تقدم تجارت الکترونیک پارسیان تشکیل شد، به طوری که صف خرید بالاست به 5 میلیون سهم رسید و به دنبال آن هر سهم این شرکت با 5 درصد رشد قیمت، به نرخ 12 هزار و 674 ریال معامله شد.
در این روز نماد معاملاتی «رپارس» با حجم معاملاتی یک میلیون و ۴۷۳ هزار سهم، ارزشی معادل ۱۰ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال روانه بازار کرد. همچنین حق‌تقدم این شرکت با ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون ریال، به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
نماد معاملاتی بیمه دی نیز، عنوان پرمعامله‌ترین نماد روز گذشته را کسب کرد. حجم معاملات این نماد معادل 5 میلیون و 696 هزار سهم بود.
در این روز گواهی تسهیلات مسکن آذرماه با ۴۴ صدم درصد افزایش قیمت به نرخ ۶۵۵ هزار و ۱۱۹ ریال رسید. این در حالی است که دیگر گواهی‌های این بانک، شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند، به طوری که گواهی مسکن مهر، آبان و دی‌ماه به ترتیب ۵۹۷ ریال، ۲۴۲ ریال و ۱۷۱ ریال کاهش قیمت یافتند.در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته در مجموع ۴ هزار و ۴۲۰ برگه به ارزش ۴ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال دادوستد شد.
تعداد 40 برگه از این اوراق مربوط به معاملات گواهی بانک کشاورزی، یک هزار و 130 برگه به معاملات گواهی سپرده سعدی و مابقی به معاملات اوراق مشارکت توسعه تعلق داشت.
تعویق عرضه اولیه «گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان»
از سوی دیگر شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان 10 درصد از سهام خود را برای نخستین‌بار در بازار فرابورس عرضه می‌کند.
بر این اساس تعداد ۴۰ میلیون سهم، معادل ۱۰ درصد از کل سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در روز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه سال‌جاری در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.
همچنین محدودیت خرید هر ایستگاه کاری در روز عرضه اولیه سهام مزبور، 65 هزار سهم در نظر گرفته شده است.
در اطلاعیه قبلی، تاریخ عرضه اولیه سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، امروز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه اعلام شده بود که به دلیل تاخیر در ارسال مدارک توسط شرکت به سازمان بورس، عرضه مزبور به تعویق افتاده است.
در همین حال شرکت هنوز اطلاعات مربوط به عملکرد 9 ماهه خود را به سازمان بورس ارسال نکرده است. هر چند بنابر شنیده‌ها پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت به 520 ریال افزایش خواهد یافت.