فرار 34 عضو اخوان المسلمین از زندان‌های مصر

صحنه‌ای از ناآرامی‌های دیروز قاهره / عکس: رویترز

احسان ابطحی

گروه‌هایی از مردان مسلح سحرگاه دیروز با حمله به چهار زندان در سرتاسر مصر تلاش کردند تا زندانیان را از زندان آزاد کنند. این در شرایطی است که پلیس و نیروهای امنیتی، دیروز و در هنگام این حادثه در محل و همچنین خیابان‌های قاهره حضور نداشتند. به دنبال این اتفاق ۳۴ عضو اخوان‌المسلمین از زندان‌های مصر گریختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، همزمان سفارت ایالات‌متحده در مصر به شهروندان آمریکایی توصیه کرد تا این کشور را در زود‌ترین زمان ممکن ترک کنند. این سفارتخانه همچنین اعلام کرد که به اتباع و کارمندان بخش‌های غیرضروری خود اجازه داده‌است تا مصر را ترک کنند، موضوعی که نمایانگر افزایش شدید نگرانی واشنگتن از بی‌ثباتی در کشوری است که از آن به عنوان نزدیک‌ترین متحد عرب کاخ سفید یاد می‌شود.

در همین حال ارتش، صد‌ها نیرو و زره‌پوش بیشتر به خیابان‌های قاهره و دیگر شهر‌ها گسیل داشت، اما به نظر می‌رسید که این نیروها قصد نداشتند علیه گروه‌هایی از جوانان که با سلاح و چوب‌های بزرگ به اتومبیل‌ها آسیب وارد می‌کردند و مردم را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند، اقدامی انجام دهند.

دست‌کم یک مرکز خرید بزرگ در کرانه رود نیل در شهر قاهره پس از آنکه روز شنبه غارت شده‌بود، دیروز به آتش کشیده‌شد.

به نظر می‌رسد مصر که پر‌جمعیت‌ترین کشور عرب جهان به شمار می‌رود به سرعت به سوی نقطه‌ای پیش می‌رود که از سویی هرج و مرج سراسر کشور را فرا خواهد گرفت و از سوی دیگر نیروهای نظامی حضور خود را برای کنترل خیابان‌ها و بر‌خورد نهایی افزایش می‌دهند.

شاید حضور پررنگ‌تر نیروهای نظامی مورد استقبال آن دسته از شهروندانی قرار بگیرد که از هرج و مرج، ناامنی و بی‌ثباتی نگرانند اما این ریسک را افزایش خواهد داد که ارتش در کنار رژیم قرار بگیرد و معترضان را ناراضی‌تر و خشمگین‌تر کند.

معترضان مصری از همه گروه‌ها و با هر عقیده و مرامی از سه‌شنبه هفته پیش به خیابان‌ها ریختند و خواستار استعفا و کناره‌گیری حسنی مبارک، رییس‌جمهوری شدند. این در حالی است که مبارک روز شنبه در اقدامی که با هدف آرام کردن معترضان انجام گرفت، ژنرال عمر سلیمان، رییس سرویس اطلاعاتی مصر را به عنوان معاون رییس‌جمهوری انتخاب کرد.

این اولین بار از سال ۱۹۸۱ میلادی و زمان به قدرت رسیدن مبارک به شمار می‌رود که او چنین سمتی در کشور تعریف می‌کند. مبارک همچنین روز شنبه احمد شفیق، وزیر هوانوردی غیر‌نظامی در کابینه احمد نظیف، نخست‌وزیر پیشین را مامور تشکیل کابینه کرد. معترضان اما تاکید می‌کنند که به این تغییرات قانع نیستند و خواستار برکناری نظامی هستند که آن را عامل فقر، بیکاری، فساد گسترده و بی‌رحمی و شقاوت پلیس می‌دانند. آنها برکناری شخص مبارک را اصلی‌ترین خواسته خود توصیف کرده‌اند.

همزمان به نظر می‌رسید که دیروز بعداز‌ظهر نیروهای ارتش تصمیم گرفته‌اند تا اقدامات شدید‌تری علیه معترضان انجام دهند.

در میدان تحریر در مرکز شهر قاهره، دو سرباز که در کنار یک تانک نظامی قرار گرفته بودند به همراه چند نفر که لباس غیر‌نظامی به تن داشتند کارت‌های هویت و کیف‌های صد‌ها نفر از معترضان را که به این میدان می‌آمدند، بازرسی می‌کردند.

آنها یک چاقوی آشپزخانه را که در یک کیسه پلاستیکی مخفی شده بود از یک مرد جوان که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشت کشف کردند. این مرد تلاش می‌کرد تا برای پیوستن به تظاهرات‌کنندگان وارد میدان تحریر شود. نیروهای امنیتی پس از یافتن چاقو، با این مرد درگیر شدند، او را به روی زمین انداختند و کتک زدند و سپس او را به درون تانک منتقل کردند.

حدود چهار هزار تظاهرات‌کننده مصری دیروز در میدان تحریر حضور داشتند و شعار‌هایی علیه حسنی مبارک سر‌ می‌دادند. میدان تحریر اصلی‌ترین مکان تجمع معترضان مصری از سه‌شنبه هفته گذشته یعنی آغاز نا‌آرامی‌ها در مصر بوده‌است، نا‌آرامی‌هایی که به دنبال موفقیت مردم تونس در برکناری زین‌العابدین بن‌علی رییس‌جمهوری پیشین این کشور از قدرت آغاز شد و تاکنون ادامه داشته‌است. مردم تونس ماه گذشته به دنبال چند هفته تظاهرات در اعتراض به بیکاری، فقر، فساد و استبداد رژیم بن‌علی موفق شدند او را از قدرت برکنار کنند. اتفاقی که تاثیرات بسیار گسترده‌ای بر مردم جهان عرب گذاشت و باعث شد تا مردم یمن، اردن و مصر به خیابان‌ها بریزند و دست به تظاهرات بزنند.

حمله دیروز مردان مسلح به زندان‌های مصر به آزادی ۳۴ عضو گروه اخوان المسلمین منجر شد، گروهی که بزرگترین گروه مخالف دولت مبارک به شمار می‌رود و غیر‌قانونی اعلام شده‌است. کارشناسان سیاسی اخوان‌المسلمین را سازمان‌یافته‌ترین و مهم‌ترین گروه مخالف رژیم مصر توصیف می‌کنند.

در تحولی دیگر در مصر، تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که مقامات قاهره تصمیم گرفته‌اند تا دفاتر شبکه تلویزیونی الجزیره را که مقر آن در قطر واقع شده‌است، تعطیل کنند و اجازه ارسال گزارش به این شبکه تلویزیونی ندهند.

تلویزیون مصر دلیل اتخاذ این تصمیم را اعلام نکرد. اما مقامات مصری پیش از این بارها شبکه الجزیره را متهم به مخابره گزارش‌های احساسی، هیجان‌‌آمیز و مخالف رژیم مبارک کرده‌ بودند.

در همین حال بی.‌بی.‌سی گزارش داد که حسنی مبارک دیروز در جریان دیدار از یک پایگاه نظامی با فرماندهان بلند‌پایه دیدار کرده است. در این دیدار، عمر سلیمان معاون رییس‌جمهوری که روز گذشته منصوب شد و مارشال طنطاوی، وزیر دفاع همراه او بودند.

بی.‌بی.‌سی همچنین گزارش داد که دو پسر مبارک مصر را به مقصد لندن ترک کرده‌اند.