بیمه اختیاری سرنشینان خودرو اجباری می‌شود

گروه بازار پول- رییس شورای عالی بیمه کشور از اجباری شدن بیمه اختیاری سرنشینان خودرو خبر داد.

بیمه شخص ثالث از سال ۱۳۴۷ اجباری است. بیمه سرنشین در اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث اجباری شده است. همچنین پس از شکایت برخی مردم در مورد فروش اجباری بیمه‌نامه روی خودروهای صفر خودروسازان، جواد فرشباف ماهریان نیزگفت: در این زمینه طی یک سال گذشته مکاتباتی را با شرکت‌های خودروسازی انجام دادیم که صدور بیمه‌نامه شخص ثالث باید با نظر خریدار خودرو باشد.

وی که در نشستی خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی سخن می‌گفت، افزود: این موضوع که تنها دو شرکت بیمه، بیمه‌نامه خودروهای صفر را انجام می‌دهند به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کشیده شد و با بررسی‌های کمیسیون از خوروسازان و مشخص شدن نزدیکی سهام این دو شرکت، گزارشی تهیه و هفته گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد.فرشباف ماهریان با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به وزارت صنایع در این زمینه تذکر داده است، افزود: در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده که این کار باعث سلب اختیار خریدار بیمه‌نامه می‌شود، بنابراین برای این دو شرکت محدودیت‌هایی در ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث قائل شدیم.وی با بیان اینکه تا پایان امسال بیمه‌های درمان مشمول اصلاح نظام تعرفه‌ای می‌شوند، افزود: شرایط عمومی بیمه درمان در شورای‌عالی بیمه رسیدگی شده و در اصلاحیه جدید، بیماری‌های جدیدی جزو بیمه‌نامه تکمیلی درمان قرار گرفته است.

رییس‌کل بیمه مرکزی از کاهش تعداد افراد در بیمه‌نامه‌های گروهی درمان از ۵۰ به ۱۰ نفر واجرای این برنامه از سال ۹۰ خبرداد و گفت: بالابودن تعداد افراد در بیمه‌نامه‌های گروهی درمان تکمیلی مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، هر چقدر تعداد افراد گروه بیشتر باشد رقم حق بیمه کمتر می‌شود و بالعکس.وی افزود: نوعی بیمه‌نامه انفرادی نیز با ارقام بالا در جامعه ترویج شده است، به نحوی که به افراد سرویس‌های بیمه تکمیلی درمان در بیماری‌های مختلف در داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: راه اندازی ارزیابان مستقل خسارت صرفا برای بیمه اتومبیل در دستور کار قرار دارد.رییس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: از سال آینده بیمه اختیاری سرنشینان اتومبیل اجباری می‌شود.

فرشباف با اشاره به محور برنامه‌های صنعت بیمه کشور گفت: مجلسیان و دولتمردان در برنامه پنجم توسعه به امر توسعه صنعت بیمه در کشور توجه کرده‌اند.رییس‌کل بیمه مرکزی یکی از مواردی را که در برنامه پنجم توسعه به آن توجه شده است، مشارکت بیمه‌های خارجی با شرکت‌های بیمه داخلی در بحث تجاری با اولویت بخش غیردولتی عنوان و بیان کرد: بر این اساس مجلس اجازه مشارکت را به بیمه‌های خارجی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه مقدمات اجرای این کار در سال ۹۰ در دستور کار قرار دارد، افزود: تمام شرایط، محدوده فعالیت، چگونگی فعالیت و اخذ مجوز توسط قانون پیش‌بینی شده است و آیین‌نامه‌های لازم در این زمینه را باید به تصویب شورای‌عالی بیمه برسانیم، حضور بیمه‌های خارجی باعث افزایش توانمندی بیمه‌های داخلی نیز خواهد شد.

فرشباف ماهریان از تحقق اصلاح نظام تعرفه‌ای، کاهش تدریجی حق بیمه‌های تعریف شده، استقرار نظام یکپارچه نظارتی مشتمل بر مقررات نظارت مالی، منع انحصار، تسهیل رقابت و رتبه بندی شرکت‌های بیمه تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۹۳ خبر داد.وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال مرحله ششم اصلاح نظام تعرفه‌ای اجرایی می‌شود، افزود: در این بخش بیمه‌های عمر و شخص ثالث اختیاری فقط باقی می‌ماند که با لحاظ شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ها و در چارچوب‌های عملیاتی خواهد شد.

استقرار نظارت مالی

رییس شورای‌عالی صنعت بیمه کشور گفت: برای استقرار نظارت مالی به طور مقدماتی رتبه بندی شرکت‌های بیمه از نظر شاخص مالی و توانگری تدوین شد و تا پایان امسال وضعیت شرکت‌ها گزارش می‌شود و تا پایان سال ۹۰ نظام یکپارچه نظارتی را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۴ موضوع جدید در قانون برنامه پنجم توسعه برای شرکت‌های بیمه پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: دریافت هرگونه عوارض از بیمه‌های تجاری به مصوبه مجلس منحصر شده است، یعنی ممنوعیت عوارض بر صنعت بیمه حک شده‌است.

این مقام مسوول در صنعت بیمه کشور افزود: بر این اساس بیمه اختیاری سرنشینان اتومبیل در سال آینده اجباری می‌شود و این سرویس برای رانندگان همانند بیمه شخص ثالث ارائه می‌شود.فرشباف ماهریان در مورد موضوع دومی که در برنامه پنجم توسعه به آن پرداخته شده است، گفت: صدور پروانه هرگونه ساختمان منوط به ارائه موافقت اصولی بیمه کیفیت احداثی ساختمان است، این بیمه‌نامه در گذشته اختیاری بود که با این حکم قانونی اجباری غیرمستقیم شده است که این امر ضریب پوشش بیمه ساختمانی را در کشور بالا می‌برد و شرکت‌های بیمه مکلف هستند در صورت بروز هرگونه خسارت در صورت داشتن این بیمه‌نامه برای مدت ۱۰ سال ظرف کمتر از سه ماه خسارت را پرداخت کنند.

وی در بیان مورد دیگری که در سال‌های گذشته بیمه‌نامه آن اختیاری بود؛ اما از سال ۹۰ اجباری می‌شود، اظهار داشت: کلیه مجریان دولتی موظف هستند، مسوولیت حرفه‌ای خود و در صورت نیاز مسوولیت حرفه‌ای کارکنان خود را در بخش ساخت ساختمان اعم از شهری و روستایی بیمه کنند.فرشباف ماهریان با بیان اینکه آیین‌نامه مربوط به حمایت از بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها در شورای‌عالی بیمه در حال تدوین است، افزود: این آیین‌نامه به نوعی به جامعه نسبت به ارائه خدمات، پرداخت خسارت و تامین هزینه‌ها براساس بیمه‌نامه‌ها اطمینان می‌دهد و برای حمایت از حقوق بیمه‌گذاران است.

این مقام مسوول در صنعت بیمه کشور در بخش دیگری از سخنان خود تحریم‌ها را باعث محدودیت حضور بیمه‌های خارجی در ایران دانست و افزود: در پایان ۶ ماهه ابتدای امسال ۸۶ درصد از اتکایی‌ها را در کشورمان نگهداری کرده‌ایم که این رقم در گذشته ۳۳ درصد بود که افزایش ظرفیت اتکایی باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۴ درصد دیگر اتکایی نیز به بقیه کشورها به ویژه کشورهای منطقه منتقل می‌شود یا توسط حساب ویژه تحریم اتکایی می‌شود و این بخش از حمایت دولت برخوردار است؛ به نحوی که اگر کشورهای دیگر پوشش لازم را ارائه نکنند، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.فرشباف ماهریان رقم پرداخت خسارت در محل ناشی از حادثه رانندگی را ۵/۱میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر در سال آینده رقم دیه افزایش یابد ۵/۲ درصد از حق دیه به این بخش اختصاص می‌یابد.

وی گفت: به شرکت‌های بیمه‌ای مجوز ارائه می‌کنیم که بازارهای جدیدی را رصد کرده باشند و آنها را تحت پوشش قرار دهند، مطالعات نشان می‌دهد که از ۲۰ درصد رشد بازار ۱۱ درصد ناشی‌از پوشش‌های جدید بوده است، به عنوان مثال شرکت بیمه کوثر که در حال حاضر مجوز فعالیت را از بیمه مرکزی دریافت کرده است، بازار مربوط به بیمه نیروهای امنیتی- دفاعی را تحت پوشش قرار داده است که پیش از این تحت پوشش بیمه‌های تجاری قرار نداشت.این مقام مسوول در صنعت بیمه کشور عنوان کرد: از ۱۷ میلیون ساختمانی که در کشور داریم، ۱۲ درصد ضریب پوشش دارند، بنابراین بازار بکر گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد.

ارائه ۶ مجوز جدید به شرکت‌های بیمه

رییس‌کل بیمه مرکزی ایران با اعلام اینکه ارائه مجوز به ۶ شرکت بیمه جدید در بیمه مرکزی در حال بررسی است در مورد درخواست شرکت‌های بیمه جدید برای اخذ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی گفت: شرکت‌های بیمه جدید در راه هستند، صنعت بیمه کشور در حال تحول و بازار بیمه نیز برای سرمایه‌گذاران مناسب است.رییس‌کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه با تقاضاهای گسترده‌ای برای دریافت مجوز تاسیس شرکت‌های بیمه مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر حداقل ۶ تقاضای دیگر در بیمه مرکزی در حال رسیدگی است و برخی از متقاضیان فشار وارد می‌کنند که حداقل یک مجوز دیگر تا پایان سال جاری صادر شود که این موضوع در دست بررسی است.

وی در مورد عملکرد صنعت بیمه کشور گفت: در تولید حق بیمه در ۹ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی و در پرداخت خسارت نیز با رشد ۲۵ درصدی مواجه بودیم.فرشباف ماهریان رقم حق بیمه‌های تولیدی را ۴۱هزار‌میلیارد ریال در ۹ ماه ابتدای امسال که در مدت مشابه سال گذشته معادل ۳۲هزارمیلیارد‌ریال بوده است، اعلام و بیان کرد: در سه ماه سوم سال ۸۹ رشد تولید حق بیمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد بوده است و هرچه به اواخر سال نزدیک می‌شویم، بیمه‌گران تحرک بیشتری در این زمینه از خود نشان می‌دهند.وی پرداخت بیمه هواپیمایی که اخیرا در مسیر تهران- ارومیه سقوط کرده است را بر عهده بیمه ایران دانست و افزود: بیمه ایران طی دو سال اخیر که ۳ هواپیما سقوط کرده است، پرداخت خسارت‌ها را بر عهده داشته که سریعا این کار را انجام داده است، به هر حال پرداخت خسارت‌ها در این‌گونه بخش‌ها آنی قابل پرداخت است.

کاهش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث

وی از کاهش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث از ۱۰۹ درصد به ۱۰۱ درصد خبرداد و گفت: مسیر شرکت‌های بیمه در شخص ثالث به سوی کم ضرر شدن می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال برابر شود.

فرشباف ماهریان در مورد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد منابع و ذخایر فنی شرکت‌های بیمه در بانک‌ها به صورت سپرده بلندمدت سپرده‌گذاری شده است یا اینکه به خرید اوراق مشارکت بانک مرکزی اختصاص یافته و ۳۲ درصد هم در بورس سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیشترین طلبکار بیمه اتکایی را بیمه اتکایی ایرانیان نام برد و خود بیمه‌گری و بی‌برنامگی شرکت‌های بیمه را در بخش هدفمندی یارانه‌ها بی‌اساس دانست.