تقسیم 80درصد سود تحقق یافته در مجمع کویرتایر
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت کویر تایر (سهامی عام) عصر روز یکشنبه اول اسفندماه سال جاری در هتل آکادمی المپیک برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار ما، در مجمع «پکویر» که با حضور ۸۸ درصد از سهامداران برگزار شد، دکتربهزاد شیری ریاست جلسه را برعهده گرفت و احمدعلی محصصی به همراه سیداحمد نصیری هم به عنوان ناظران جلسه انتخاب شدند و مهندس منصور کامران مدیرعامل شرکت هم در مقام دبیر جلسه ایفای نقش می‌کرد. همچنین جمشید سهرابی نیز به‌عنوان نماینده سازمان بورس هم در این جلسه حضور داشت.بنابراین گزارش، در مجمع کویرتایر پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل، به اتفاق آرا کلیه صورت‌های مالی شرکت اعم از ترازنامه، صورت سود و زیان و جریان وجوه نقد شرکت به‌تصویب رسید. همچنین مجمع به دلیل شفاف بودن حساب‌های شر کت و صورت‌های مالی ارائه شده که حاکی از عملکرد مناسب کویر تایر در سال مالی منتهی به پایان آذر ۸۹ بود نیز از مدیرعامل و هیات‌مدیره شرکت تشکر و قدردانی کرد.این گزارش می‌افزاید: در ادامه مجمع کویر تایر صاحبان سهام شرکت به اتفاق آرا با پرداخت ۴۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم از ۴۹۴ ریال سود تحقق یافته در سال مالی مورد گزارش موافقت کردند که این تقسیم سود بیش از ۸۰ درصدی با رضایتمندی سهامداران جزء شرکت همراه بود.این شرکت برای سال مالی منتهی به پایان آذر ۹۰ مبلغ ۵۱۳ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است.گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که در مجمع کویر تایر موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به‌عنوان حسابرس شرکت انتخاب و معرفی شد.
***
تاریخچه شرکت
شرکت کویرتایر در تاریخ 22/12/1366 با نام شرکت لاستیک‌سازی بیرجند (سهامی خاص) با سرمایه اولیه یک میلیون ریال تاسیس و تحت شماره 69300 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. برابر تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 5/6/1367،نام شرکت به شرکت کویرتایر، (سهامی خاص) تغییر یافت و در تاریخ 3/4/1369 نیز بنا به تصمیم مجمع عمومی عادی، مرکز اصلی شرکت بیرجند تعیین شد و تحت شماره 307 نزد اداره ثبت شرکت‌های شهرستان بیرجند به ثبت رسید. برابر صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 21/7/1381، مرکز اصلی شرکت به تهران منتقل و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران مجددا به شماره 69300 به ثبت رسید. طی مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 31/3/1382، آغاز ‌سال‌‌ مالی از ابتدای فروردین ماه به ابتدای دی‌ماه تغییر یافت. به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 25/1/1383 صاحبان سهام، نوع شرکت از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تغییر یافت و اساسنامه جدیدی جایگزین اساسنامه قبلی شد.هدف از تاسیس شرکت کویرتایر، احداث کارخانه تولید انواع تایر خودرو فرآورده‌های وابسته به صنعت تایر می‌باشد. عملیات اجرایی احداث کارخانه بر اساس موافقت اصولی شماره639332 صادره از وزارت صنایع وقت، از نیمه دوم سال 1370 در زمینی به مساحت 112 هکتار در شهرستان بیرجند آغاز شد و در نهایت پروژه 25.500 تنی کویرتایر در نوزدهم مهرماه 1377 با تولید تایر بایاس افتتاح شد، تولید تایرهای رادیال استیل بلت نیز در سال 1379 آغاز شد. هم اکنون ظرفیت کویرتایر در 27.400تن بوده و 2/12 سهم تولید داخلی را در اختیار دارد. شایان ذکر است کویرتایر دارای طرح توسعه‌ای به ظرفیت30.000 تن تولید تایر رادیال استیل بلت می‌باشد که وزارت صنایع و معادن با توسعه پروانه بهره‌برداری آن موافقت نموده و مراحل پیچیده تخصیص ارز را نیز پشت سر نهاده است. با اجرای طرح توسعه ظرفیت تولید کویر تایر به دو برابر افزایش یافته و قابلیت طراحی و تولید تایر‌های رادیال پیشرفته در این شرکت به‌وجود می‌آید.
سرمایه
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال شامل تعداد ده سهم، به ارزش اسمی هر سهم صد هزار ریال بوده که طی بیست و دو مرحله به مبلغ دویسـت‌ مـیلیارد ‌ریال‌ شامل تعداد دویست میلیون‌ سهم، ‌به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال افزایش یافته است.
ترکیب سهامداران
درپایان سال مالی منتهی به 30/9/1389، معادل 635/67 درصد از سهام کویرتایر متعلق به شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید بوده است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری غدیر هم در سال مالی مورد گزارش سهام 352/18 درصدی دراین شرکت داشته و 013/14درصد از سهام این شرکت هم در اختیار سایر سهامداران است.
ترکیب هیات مدیره
بهزاد شیری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری امید ریاست هیات مدیره کویرتایر را برعهده دارد و حسن گلشن پشتیری هم به نمایندگی از سرمایه‌گذاری غدیر نایب رییس هیات مدیره این شرکت فرابورسی است. علی صفرزاده نیز به نمایندگی از شرکت خدمات آینده اندیش‌نگر در هیات مدیره کویر تایر عضو است.همچنین عبدالرحیم ارجمندی اصل به نمایندگی از ساختمانی سپه در هیات مدیره کویر تایر عضو موظف هیات مدیره است، افزون براین، منصورکامران مدیرعامل شرکت هم به نمایندگی از شرکت کارگزاری کاسپین مهر ‌ایرانیان در هیات‌مدیره کویر تایر عضویت دارد.
خلاصه‌ای از عملکرد کویر تایر
شرکت کویرتایر با ظرفیت بهره‌برداری 27.400 تن و تولید حدود 26 هزار تن، 2/12 از تولید داخلی در سال 1388 را به خود اختصاص داده است و محصولات این شرکت به‌خصوص تایرهای رادیال استیل بلت از جایگاه ویژه‌ای در بازار مصرف و به‌خصوص نزد خودروسازان برخوردار است. به طوری که در سال مالی مورد بحث ارزش فروش تایرOE به خودروسازان 88/45 درصد بوده است. همچنین نیم‌درصد به صادرات و بقیه یعنی 62/53 درصد کل فروش خالص به RT (تایر جایگزین) اختصاص داشته است.
در سال مالی ۱۳۸۹-۱۳۸۸، تولید کویرتایر ۲۶.۰۴۵ تن بوده است که در مقایسه با بودجه مصوب ۹/۹۵ درصد محقق شده است. همچنین فروش سال مالی بالغ بر ۱.۰۴۶ میلیارد ریال بوده که معـادل ۴۲/۸۷ درصـد بودجه پیش‌بینی شده می‌باشد. میزان دستیابی به سود پیش‌بینی شده نیز ۹۵ درصد می‌باشد. در این سال ضایعات حقیقی و کل به ترتیب به ۳۰/۱ و ۷۲/۱ رسید که در مقایسه با سایر رقبای داخلی وضعیت بسیار مطلوبی را نشان می‌دهد. سال مالی مورد بحث برای صنعت تایر ایران و من الجمله کویرتایر سال پر نشیبی بود. رکود تجاری، تحریم‌های سازمان ملل و ابرقدرت‌های اقتصادی جهان و به دنبال آن عدم‌پذیرش اعتبارات اسنادی صادره بانک‌های ایرانی توسط بسیاری از بانک‌های خارجی، عدم‌پذیرش حوالجات ارزی توسط سایر بانک‌ها، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، رشد چشمگیر بهای کائوچوی طبیعی تاثیرات منفی قابل‌ملاحظه‌ای را به این صنعت تحمیل نمود که می‌توان به افزایش بهای تمام شده و انباشت محصول در انبار اشاره نمود.به‌رغم معضلات فوق حداکثر تلاش توسط کارکنان و مدیریت شرکت به‌عمل آمد تا چرخه تامین، تولید و توزیع با رکود مواجه نشود و در این خصوص کویر تایر توانست با حداکثر ظرفیت تولید به حیات اقتصادی خود ادامه دهد. در این سال کویر تایر توانست برای دومین سال متوالی به‌عنوان حامی مصرف‌کننده معرفی شود که گواهینامه آن از طرف سازمان حمایت در اسفند ماه اهدا خواهد شد.در سال مورد بحث قیمت سهام کویر تایر در فرابورس به‌طور چشمگیری افزایش یافت و رکورد ۲۷۳۱ ریال را تجربه نمود. در این مدت تعداد ۲۶.۲۰۱.۳۶۲ سهم کویر تایر به ارزش تقریبی ۵۳ میلیارد ریال مبادله شد.در صورت اجرایی شدن برنامه‌های طرح توسعه تحول چشمگیری در کمیت و کیفیت محصولات به‌وجود خواهد آمد و منجر به افزایش سهم بازار، کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری و کارآیی، سود‌آوری بیشتر و در نهایت افزایش حقوق صاحبان سهام خواهد شد. از ریسک‌های عمده شرکت می‌توان به ریسک محدودیت‌های ناشی از اجرای طرح هدفمند نمودن یارانه‌ها، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک نوسانات قیمت فروش ناشی از تغییرات تعرفه‌ای، ریسک نقدینگی ریسک تکنولوژی و ریسک تجاری اشاره نمود.

طرح توسعه شرکت
طرح توسعه شرکت کویر تایر شامل تولید 5/2 میلیون حلقه تایر معادل 30 هزار تن تایر رادیال استیل بلت سواری و وانتی است.اجرای این طرح به 73 میلیون و 100هزار دلار سرمایه ارزی و 210میلیارد و 872میلیون‌ریال سرمایه ریالی نیاز دارد.مدت اجرای این طرح هم 3سال پس از گشایش LC اعلام شده است.مزایای این طرح نیز قابلیت تولید تایرهای روز آمد، کاهش قیمت تمام شده محصولات و ایجاد امکان طراحی بنیادی تایر است.