آسوشیتدپرس گزارش داد که تصمیم‌گیران و کارشناسان آمریکا، اروپا و خاورمیانه که در مناظره‌ای درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران گردهم آمده بودند، تنها در یک زمینه به توافق رسیدند: این‌که یک اقدام نظامی علیه ایران یک حمله متقابل مخرب به دنبال خواهد داشت. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از داووس گزارش داد: در مناظره‌ای که در مجمع اقتصاد جهانی انجام گرفت، ریچارد هاس، دیپلمات عالی‌رتبه پیشین آمریکا گفت: در صورتی که دیپلماسی در برابر ایران موفقیت‌آمیز نباشد هیچ‌گونه گزینه‌های خوبی وجود ندارد. اما وی در حمایت از اعمال زور به عنوان یک گزینه مناسب ،جدا از بقیه ایستاد. وی با ترکی الفیصل، نماینده عربستان که از آمریکا خواست به جای آن فشار به رژیم صهیونیستی را برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای‌اش آغاز کند تا به این ترتیب ایران تشویق شود برنامه هسته‌ای‌اش را - که به ادعای غرب تسلیحاتی است- کنار بگذارد، بحث کرد.

هاس در جواب وی مدعی شد که برای این کار وقتی نمانده است، زیرا سرعت برنامه ایران زیاد است. آسوشیتدپرس گزارش داده است که شرکت‌کنندگان در این مناظره نگران مقابله به مثل ایران بودند. خالد البوعینین، یک مقام نظامی عالی‌رتبه پیشین در خلیج‌فارس ـ به دنبال اهداف ایران‌هراسی‌ غربی‌ها در منطقه مدعی شد که «ایران به نیروهای آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در خلیج‌فارس حمله خواهد کرد» و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز درگیر این جنگ خواهند شد.

ترکی که رییس پیشین یکی از سازمان‌های اطلاعات جاسوسی عربستان و برادر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه این کشور است گفت که ایران در هر کجا که بتواند مقابله به مثل خواهد کرد. ایران در سرتاسر جهان عناصری دارد که از آنها استفاده خواهد کرد. گوتنبرگ گفت که اروپا نیز ممکن است درگیر چنین جنگی شود.

وزیر دفاع آلمان گفت: خاورمیانه درگیر خواهد شد و پس از آن در اروپا گفت‌وگوهایی درباره دخالت کردن یا نکردن به راه خواهد افتاد. این یک فاجعه بزرگ است. باید صبر کنیم به صورت دیپلماتیک از آن اجتناب کنیم. ترکی نیز گفت: این یک سناریوی کابوس‌مانند است.