اخلاق در فوتبال‌ایران، نزول کرده

کریم باقری، مشاور فنی افشین قطبی در جام ملت‌های آسیا در گفت‌وگویی با سایت گل، به حملات پردامنه‌این چند روز علیه سرمربی سابق تیم ملی پاسخ داد. بخش مهمی‌از صحبت‌های کریم باقری متوجه جواد نکونام است که روز یکشنبه در مصاحبه‌ای عجیب به تندترین شکل ممکن، قطبی را نکوهیده و او را مقصر اصلی حذف تیم ملی از جام ملت‌ها قلمداد کرده بود.

کریم حرف‌هایش را از‌این جا آغاز می‌کند که: «بعضی‌ها بی‌انصافی می‌کنند. حرف‌هایی که پشت سر قطبی زده می‌شود، بعضا غیرمنصفانه است و ‌این طرز برخورد اصلا درست نیست. در فوتبال ما مرسوم است، بعد از باخت همه دنبال یک مقصر می‌گردند و می‌خواهند به هر طریقی به او حمله کنند. من نمی‌خواهم از قطبی دفاع کنم، او خودش می‌تواند جواب بدهد. ولی‌ ای کاش کسانی که‌ این حرف‌ها را می‌زنند، در حضور قطبی اظهارنظر می‌کردند تا او هم جواب لازم را بدهد تا ‌این گونه همه چیز یک طرفه نباشد.»

باقری با اشاره به ‌اینکه اخلاق در فوتبال‌ایران، نزول کرده، ادامه می‌دهد: «تعجب می‌کنم بعضی‌ها به اسم ‌اینکه می‌خواهند قبل از جام ملت‌ها، از تیم ملی حمایت کنند، تملق قطبی را می‌گفتند، در حالی که همان‌ها می‌توانستند به حمایت از تیم ملی بپردازند، اما خوب یا بد قطبی را نگویند. ولی الان می‌بینیم که کسانی که دم از توان فنی قطبی می‌زدند، حالا تندترین حملات را به او انجام می‌دهند.»

کریم باقری افزود: «انتقاد فنی سر جای خود. مثلا من خودم چند بار به قطبی گفتم از سه‌هافبک دفاعی مقابل کره استفاده نکن و یک‌هافبک پاسور و طراح داشته باش که نظر او چیز دیگری بود. ولی ‌اینکه بگوییم قطبی به واسطه عقد قرارداد با یک تیم ژاپنی فکرش روی تیم ملی نبوده، یا نتایج تیم ملی برایش اهمیتی نداشته، اوج بی‌انصافی است. من خودم در اردو بوده‌ام و می‌دیدم که او در تمرینات یا در هتل تا چه اندازه انرژی صرف می‌کرد و از لحظه لحظه وقتش برای موفقیت تیم ملی استفاده می‌کرد.»

به گفته کریم باقری حالا خیلی‌ها حرف می‌زنند و هر چه دلشان می‌خواهد می‌گویند. ولی فوتبال ما به جای ‌اینکه به اصل مشکلات بپردازد، دنبال ‌این افتاده که از قطبی انتقاد کند، آن هم به هر شکل و طریقی. ما قبلا همچنین جوی دیده بودیم. مثلا بعد از جام‌ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان یا زمانی که بلاژویچ سرمربی تیم ملی بود، جو تندی علیه مربیان به وجود آمد و اصل ماجرا را پاک کرد.»

باقری با اشاره به جو بد فوتبال‌ایران ادامه می‌دهد: «برخی مربیان مثل وینگادا، کرانچار و دنیزلی در ‌ایران موفق نشدند، اما در خارج از ‌ایران بلافاصله به عناوین قهرمانی رسیدند. راستی چرا مربیان خارجی در فوتبال ما توفیقی کسب نمی‌کنند و چه مشکلاتی برای آنها پیش می‌آید؟ آنها همیشه در ‌ایران با مشکلاتی مواجهند که در هیچ جای دنیا نیست. بهتر است به جای حمله به‌این و آن، برویم و‌ این مشکلات را حل کنیم. در فوتبال ‌ایران همه فکر می‌کردند زاکرونی یک مربی تمام شده است، اما او حالا با ژاپن قهرمان آسیا است.»