تداوم روزهای طلایی بورس

گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته در پایان معاملات تا لمس سقف ۲۱ هزار واحدی تنها سه واحد فاصله داشت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی با رشد ارزش مواد خام به ویژه فلزات همراه بود. در مهم‌ترین تحول در این بخش بهای مس دیروز به رکورد ۹ هزار و ۷۰۰ دلار بازگشت. در همین حال قیمت باقی فلزات نیز دیروز تا حدودی تقویت شد. این امر موجب شد تا برخی نمادهای وابسته به بازارهای جهانی با صف‌های خرید مواجه شوند. روز گذشته ملی مس برای نخستین بار توانست بعد از عبور از مرز ده هزار ریال با صف خرید همراه شود. در همین حال گروه معدنی - فلزی که از زمان بازگشایی تا ابتدای بازار دیروز با روند شناسایی سود معامله‌گران مواجه بودند، دیروز رو به رشد گذاشتند و نمادهای سه گانه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو با صف‌های خرید مواجه بودند. در این گروه عرضه ۹ میلیون سهم فولاد مبارکه ضمن آنکه رشد شاخص را به همراه آورد، صف چند صد میلیونی فولاد مبارکه را با تکانی اندک مواجه کرد.

در بازار دیروز در کنار حرکت گروه معدنی -فلزی، گروه خودرویی نیز خود را از صف فروش برخی از نمادها رها کرد. در این گروه صف‌های فروش نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و مهرکام پارس جمع‌آوری شد.

در گروه پتروشیمی دیروز بیشتر نمادها در شرایطی با ضعف مواجه بودند که انتظار می‌رود فرابورس در هفته آینده با عرضه پتروشیمی امیرکبیر مواجه شود. در همین حال امیرکبیر در آستانه ورود به فرابورس، مجوز افزایش سرمایه‌ای ۶۰۰ میلیارد ریالی را دریافت کرده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، صندوق بازنشستگی پس از چند ماه توقف با اعلام گزارش عملکرد سه ماهه در آستانه بازگشایی قرار گرفته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که شاخص با رشد ۱۱۹ واحدی مواجه شد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۴/۶۳ میلیارد تومان رسید که ۶/۱۲ درصد آن را معامله ۳/۲۶ میلیون سهم مخابرات تشکیل داد. از ۲۲۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۹ نماد با کاهش قیمت

و ۱۱۷ نماد با رشد ارزش مواجه شدند.