دنیای اقتصاد- بورس تهران که اخیرا از شاخص ۲۰ هزار واحد عبور کرد، روز گذشته به قله ۲۰ هزار و ۹۹۷ واحد رسید تا برای ثبت رکورد ۲۱ هزار واحدی تنها ۳ واحد فاصله داشته باشد. همزمان اعلام شد که ارزش بورس تهران به ۹۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است و برای رسیدن به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان فاصله دارد. بورس تهران در آستانه ثبت ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی

یک، دو، سه...، ۲۱ هزار!

«تپیکس» رتبه دوم فدراسیون جهانی در سال ۲۰۱۰ را از آن خود کرد

گروه بورس- بورس تهران در میان ۵۲ عضو فدراسیون بورس‌های جهانی در پایان سال ۲۰۱۰، به لحاظ رشد شاخص به عنوان برترین بورس در میان بورس‌های منطقه آفریقا، اروپا و خاورمیانه معرفی شد.

براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، شاخص بورس تهران، همچنین دومین شاخص برتر در میان همه اعضای فدراسیون شناخته شده است.این در حالی است که شاخص بورس تهران دیروز به ۲۰ هزار و ۹۹۷ واحد رسید و با رقم ۲۱ هزار واحد تنها ۳ گام فاصله دارد.

از سوی دیگر بورس تهران به ارزشی بالغ‌بر ۹۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دست یافت و اگر شاخص بورس ۶۶ واحد دیگر رشد کند، ارزش بورس تهران برای نخستین‌بار به یکصد هزار میلیارد تومان می‌رسد. با ثبت چنین عددی، ارزش بازار بورس تهران به رکوردی بی‌سابقه دست می‌یابد و این رقم بالاترین ارزش بورس در همه سال‌های فعالیت آن تلقی می‌شود. ارزش فعلی بورس تهران برابر ۷/۹۹ هزار میلیارد تومان است که این رقم نیز برای این بازار بی‌نظیر است.با رشد ۶/۱۲۱ واحدی شاخص در معاملات روز گذشته، بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا روز قبل از متوسط بازدهی ۵/۶۷ درصد برخوردار شد.مطابق گزارش (WFE)، ارزش کل بورس‌های عضو فدراسیون در پایان سال ۲۰۱۰ به رقم ۸/۵۴ تریلیون دلار بالغ شده که افزایشی ۱۵ درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می‌دهد. از میان ۵۳ بورس عضو WFE، «نیویورک یورونکست (ایالات‌متحده)» با بیش از ۱۳ تریلیون دلار بالاترین ارزش بازار را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب بورس‌های «نزدک اُ ام ایکس (ایالات‌متحده)»، توکیو و گروه بورسی لندن و «نیویورک یورونکست (اروپا)» در رتبه‎های دوم تا پنجم از حیث ارزش بازار قرار گرفتند.این گزارش نشان می‎دهد با وجود افزایش ارزش بازارها پس از بحران سال ۲۰۰۸، هنوز فاصله ‎ ۶ تریلیون دلاری تا رقم ۶۱ تریلیون دلار ارزش بازار سال ۲۰۰۷ وجود دارد.در مقایسه نقطه به نقطه رشد ارزش بازارهای عضو فدراسیون در دسامبر ۲۰۱۰ و دسامبر ۲۰۰۹، بورس کلمبو با نزدیک به ۱۱۰ درصد افزایش ارزش بازار، حائز بالاترین رتبه شده است. پس از این بورس، ‌بورس‌های فیلیپین، اندونزی، تایلند و شن زن قرار می‎گیرند و بورس اوراق بهادار تهران با بیش از ۴۵ درصد رشد، رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. در پایین این جدول هم بورس‎های آتن، قبرس، لیبلوانا، اسپانیا و بوداپست بین ۴۰ تا ۸ درصد از ارزش بازار خود را نسبت به دسامبر ۲۰۰۹ از دست داده‌اند.ارزش کل معاملات سهام اعضای WFE در سال ۲۰۱۰ به بالاتر از ۶۳ تریلیون دلار رسید که حدودا ۲ درصد بیش از ارزش معاملات سال ۲۰۰۹ میلادی است. در این شاخص نیز بورس نیویورک یورونکست «(ایالات‌متحده)» با ۸/۱۷ تریلیون دلار رتبه نخست را تصاحب کرد و پس از آن بورس‌های «نزدک اُ ام ایکس (ایالات‌متحده)»، شانگهای، ‌توکیو و شن زن قرار گرفتند. از این رو، گردش معاملات سال ۲۰۱۰ اعضای فدراسیون به حدود ۱۱۵ درصد ارزش کل بازار آنها رسید. با این حال ارزش معاملات بورس تهران در سال ۲۰۱۰ با ۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۰۹، رتبه‌ای بهتر از سی و یکم را نصیب این عضو WFE نکرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی مجموعا ۲۳۳۹ شرکت جدید در بورس‎های عضو فدراسیون جهانی بورس‎ها پذیرفته شدند که ۱۷۸۳ شرکت به صورت عرضه اولیه عمومی به بازار ثانویه راه یافتند. این تعداد عرضه اولیه نسبت به سال ۲۰۰۹ رشدی بیش از ۱۳۰ درصد داشته است. ارزش کل عرضه‌های اولیه در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۱۲۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۰۹ به رقم ۲۹۶ میلیارد دلار رسید. موفق‌ترین بورس‎های WFE در جذب سرمایه به ترتیب «نیویورک یورونکست (ایالات‌متحده)»،‌ هنگ کنگ، برزیل،‌ شانگهای و «نیویورک یورونکست (اروپا)» معرفی شدند.

«تهران» پس از «کلمبو»

در بخش شاخص‎های سال ۲۰۱۰، بورس‌های ‌کلمبو و تهران به ترتیب برترین اعضا در مناطق آمریکا، آسیا/اقیانوسیه و اروپا/آفریقا/ خاورمیانه به‌شمار می‎آیند. بیشترین رشد سالانه شاخص اصلی بورس‎ها در میان اعضای WFE، به بورس کلمبو با ۹۶ درصد افزایش اختصاص یافت و پس از آن بورس‌های تهران، لیما،‌ بوئنوس آیرس و اندونزی حائز رتبه‎های دوم تا پنجم شدند. در سوی دیگر، بورس‎های برمودا، آتن، ‌قبرس، اسپانیا (بارسلون) و اسپانیا (مادرید) شاهد بیشترین کاهش در ارزش شاخص‎های اصلی خود بودند و بین ۲۰ تا ۴۵ درصد آن را طی یک سال از دست دادند.در میان اعضای WFE، جمعا ۵۵۶۳ صندوق قابل معامله در بورس (ETFs) تا پایان سال ۲۰۱۰ پذیرفته شده بود که گردش معاملات آنها در این سال بالغ بر ۳/۶ تریلیون دلار اعلام شد. این رقم نسبت به گردش معاملات ETF‌ها در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳ درصد کاهش نشان می‎دهد. بیشترین ارزش معاملات این صندوق‌ها به بورس‎های «نیویورک یورونکست (ایالات‌متحده)»، «نزدک اُ ام ایکس»، گروه بورسی لندن، «دویچه بورس آلمان» و «نیویورک یورونکست (اروپا)» اختصاص یافته است.در بخش محصولات مشتقه، بورس‌های عضو WFE در سال ۲۰۱۰ مجموعا بیش از ۶/۳ میلیارد قرارداد اختیار معامله سهام و حدودا ۷۸۷ میلیون قرارداد معاملات آتی تک‌سهمی منعقد کردند، که در بازار اختیار معامله سهام، بورس‌های شیکاگو، برزیل، بورس بین‌المللی ایالات‌متحده، «نزدک اُ ام ایکس» و یورکس فعال‌تر از سایر اعضا حضور داشتند. همچنین بورس‌های «نیویورک لایف اروپا»، ملی هندوستان، یورکس، ژوهانسبورگ و کره بیشترین تعداد قراردادهای آتی تک‌سهمی را به خود اختصاص دادند.