پنجره عقبی هیچکاک در صدر

فیلم «پنجره عقبی» ساخته معروف آلفرد هیچکاک به‌عنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما انتخاب شد. در جدیدترین نظرسنجی انجام شده از منتقدین سینما و علاقه‌مندان هنر هفتم، فیلم «پنجره عقبی» ساخته آلفرد هیچکاک، فیلم‌ساز افسانه‌ای سینمای جهان در رتبه اول قرار گرفته است. این فیلم محصول سال ۱۹۵۴ با نقش‌آفرینی «جیمز استوارت» داستان مردی است که از پنجره آپارتمان خود شاهد یک قتل بوده است. «پنجره عقبی» نامزد چهار جایزه اسکار بود و عنوان بهترین فیلم پلیسی را از جوایز «ادگار آلن پو» در سال ۱۹۵۵ کسب کرد.به گزارش ورایتی، از دیگر فیلم‌های معروف حاضر در فهرست بهترین آثار پلیسی تاریخ سینما می‌توان از «محله‌چینی‌ها» رومن پولانسکی، «هفت» دیوید فینچر، «کشتن مرغ مقلد»، «مرد سوم» و «شمال از شمال‌غربی» نام برد.سال گذشته بود که روزنامه گاردین با تهیه فهرستی از ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما، «روانی» آلفرد هیچکاک را در رتبه اول قرار داده بود.

«سر آلفرد هیچکاک» فیلم‌ساز صاحب‌نام و تاثیر‌گذار انگلیسی و پیشگام تکنیک‌های بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق بود که طی شش دهه فعالیت سینمایی بیش از ۵۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد و هنوز به‌عنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما یاد می‌شود.«هیچکاک» اولین تجربه‌ ساخت فیلم‌های دلهره‌آور را با فیلم «مستاجر» به‌دست آورد. اکران این فیلم در انگلستان در سال ۱۹۲۷ با موفقیت چشمگیر و استقبال بی‌نظیری از سوی مردم و منتقدین همراه شد. همچون دیگر فیلم‌های نخستین «هیچکاک»، این فیلم نیز از تکنیک‌های اکسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود که او آنها را مستقیما در آلمان فراگرفته بود.اولین فیلم رنگی «هیچکاک» در سال ۱۹۴۸ بانام «طناب» به‌روی پرده سینماها رفت که با نقش‌آفرینی «جیمز استوارت» همراه بود.

در سال ۱۹۵۰، هیچکاک فیلم «وحشت در صحنه» را برای کمپانی «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود که فیلم پرفروش «غریبه‌ها در قطار» (۱۹۵۱) را با استفاده از ترکیبی از المن‌های فیلم‌هایش در آمریکا و انگلیس ساخت. سپس در فیلم «ام را نشانه قتل بگیر» (۱۹۵۴) از تکنیک فیلم‌برداری سه‌بعدی برای اولین‌بار استفاده کرد.

فیلم‌های «پنجره‌ عقبی» (۱۹۵۴) و «برای گرفتن دزد» (۱۹۵۵) از دیگر فیلم‌های موفق «هیچکاک» در دهه‌ ۵۰ بودند. «مرد عوضی» (۱۹۵۷) آخرین فیلم «هیچکاک» برای کمپانی «برادران وارنر» بود. این فیلم سیاه و سفید، تنها نقش‌آفرینی «هنری فوندا» را به‌همراه داشت.

فیلم «سرگیجه» محصول سال ۱۹۵۸ با نقش‌آفرینی دوباره‌ «جیمز استوارت» اگرچه در گیشه چندان موفقیتی به‌دست نیاورد، اما بسیاری آن را یکی از شاهکارهای «هیچکاک» می‌دانند که در جشنواره‌ فیلم سن‌سباستین اسپانیا، جایزه‌ صدف نقره‌ای را به‌دست آورد.

پس از «سرگیجه»، هیچکاک سه فیلم موفق دیگر ساخت که هریک اعتباری کلان به کارنامه‌ سینمایی این کارگردان صاحب‌سبک افزودند. «شمال از شمال‌غربی» (۱۹۵۹)، «روانی» (۱۹۶۰) و «پرندگان» (۱۹۶۳) سه اثر ماندگار سال‌های پایانی فیلم‌سازی او بودند. با آغاز دوران پیری و نشانه‌های بیماری در «هیچکاک»، جدیت او در ساخت فیلم کمرنگ شد و در دو دهه‌ پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله «پرده‌ پاره» (۱۹۶۶) با نقش‌آفرینی «پل نیومن» و فیلم «توپاز» (۱۹۶۹) را ساخت. پس از بازگشت به انگلیس، او آخرین فیلم موفق خود با نام «جنون» را در سال (۱۹۷۲) به نمایش درآورد. «توطئه خانوادگی» نیز آخرین فیلم ساخته‌ «هیچکاک» بود که در سال (۱۹۷۶) ساخته شد.«آلفرد هیچکاک» در سال ۱۹۸۰ از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت کند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۰ سالگی براثر نارسایی کلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.