گروه بورس- متوسط نرخ فروش شرکت صنایع مس شهید باهنر 30 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «فباهنر» از فروش محصولات خود طی دوره ۹ ماهه بیش از یک هزارو ۸۷۱ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریال درآمد کسب کرد. این شرکت که از ظرفیت تولید اسمی معادل ۵۵ هزار تنی برای اکستروژن و نورد برخوردار است، در دوره گزارش شده برابر ۲۸ هزار تن از این محصولات را به تولید رسانده است. این شرکت پیش بینی کرده است که تا پایان امسال ۳۸ هزار تن تولید داشته باشد. پیش بینی فروش سالانه «فباهنر» در سال جاری معادل ۲هزارو ۶۹۰ میلیارد است که مطابق هر سال عمده فروش شرکت در ۳ ماهه پایانی سال محقق می‌شود.
مطابق صورت های مالی 9 ماهه شرکت، «فباهنر» با 5/2 برابر شدن سود آوری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو است. این در حالی است که در همین مدت معادل 108 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت. پیش بینی شده است که مس باهنر مبلغ 156 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کند و 64 ریال از این رقم را میان صاحبان سهام خود تقسیم کند که البته میزان تقسیم سود یادشده، پیشنهاد هیات مدیره این شرکت است.
بر اساس این گزارش اگرچه افزایش قیمت جهانی مس بر نرخ فروش و مواد اولیه شرکت اثر گذار است، اما به دلیل آهنگ کند رشد قیمت بهای تمام شده نسبت به فروش، این اثر گذاری به طور آنی نیست. از سوی دیگر با توجه به اینکه فرآیند تولید در «فباهنر» ۲ ماه به طول می‌انجامد، بنابر این تغییر در بهای تمام شده و فروش به آرامی صورت می‌گیرد.
در همین حال بهای تمام شده محصولات این شرکت نیز از 25 درصد افزایش برخوردار بوده است. به بیان دیگر موجودی ابتدای دوره در میزان رشد دو پارامتر فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته با توجه به فرآیند تولید در شرکت دخیل است. همچنین شرکت پیش بینی کرده است که 39 هزارو 800 تن لوله مسی با ظرفیت اسمی تولید کند که طرح خط تولید لوله مسی بنا بود در دی ماه به بهره برداری برسد که در ماه آتی این طرح به پایان می‌رسد. طرح یادشده 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین « فباهنر» طرح مطلس را نیز در دست اجرا دارد که شرکت سود آوری این طرح را پیش بینی نکرده است. اما پیش‌بینی کرده است که در سال مالی 90 طرح مطلس به بهره‌برداری برسد.
به طور کلی پیش‌بینی عملکرد مس باهنر برای سال‌مالی ۸۹ در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی ۸۸ (حسابرسی‌شده) به ترتیب فروش ۳۵ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۳۱ درصد افزایش، سود عملیاتی ۶۰ درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات مبلغ ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال‌مالی جاری را در اسفندماه 88 و اردیبهشت‌ماه 89 (حسابرسی‌شده) و مردادماه امسال مبلغ 193 ریال و در آبان‌ماه و آذرماه (حسابرسی‌شده) مبلغ 152 ریال اعلام کرده بود که دلایل تغییر اخیر را اعلام نکرده است.