گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، تحلیلگران بر این باور بودند که علت نزدیک شدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار، نگرانی از آن بود که ناآرامی‌های مصر ممکن است انتقال نفت از کانال سوئز به غرب را مختل کند. در معاملات بورس آسیا قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به بشکه‌ای ۹۷/۹۹ دلار رسید. آخرین بار که قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسیده بود، اکتبر سال ۲۰۰۸ بوده است. کمی بعد اما در معاملات لندن این قیمت کمی کاهش یافت و با ۲۲ سنت کاهش نسبت به قیمت روز جمعه در رقم ۲۰/۹۹ دلار ثابت شد. ارزش قراردادهای اصلی نیویورک که مربوط به معامله نفت خام شیرین سبک برای تحویل در ماه مارس است، با ۷۶ سنت افزایش به بشکه‌ای ۱۰/۹۰ دلار رسید.

بن وست‌مور، اقتصاددان ارشد انرژی و کانی‌ها از نشنال بانک استرالیا می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها نشان‌دهنده تداوم تنش‌ها در مصر و احتمال بروز مشکلاتی در عرضه نفت از طریق کانال سوئز است.»

تام بنتز از مرکز بی‌ان‌پی پاریباس می‌گوید که هر روز حدود یک میلیون بشکه نفت از کانال سوئز عبور ‌می‌کند و این کانال یک مسیر کلیدی ترانزیت برای انتقال نفت از خلیج‌فارس محسوب می‌شود. وی افزود: «نگرانی‌هایی در زمینه عرضه نفت وجود دارد که اروپا را بیش از آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد.» سرمایه‌گذاران بیم آن دارند که اعتراضاتی مشابه آنچه در مصر، تونس، یمن و اردن روی داد، در سایر کشورهای خاورمیانه غنی از نفت روی دهد.