دنیای اقتصاد - انتخابات اتاق بازرگانی قرار است روز چهارشنبه چهارم اسفندماه برگزار شود. این انتخابات تا به اینجا با غافلگیری‌های نامنتظره‌ای رقم خورده است. تاکنون گروه‌های مجمع فعالان توسعه اقتصاد کشور، خواستاران تحول، ائتلاف حامیان تولید و صادرات و پیشگامان توسعه اقتصاد کشور و گروه کارآفرینان نسل نو از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که برای رقابت در چهارم اسفندماه خود را آماده کرده‌اند.

تب و تاب انتخابات در دقیقه نود
فهرست چندگانه نام‌ها و تشکل‌ها
گروه بازرگانی- انتخابات اتاق بازرگانی قرار است روز چهارشنبه چهارم اسفندماه برگزار شود. این انتخابات تا به اینجا با غافلگیری‌های نامنتظره‌ای رقم خورده است. رد صلاحیت‌های ناگهانی و تایید مجدد نام آنها که از گردونه رقابت انتخاباتی کنار گذاشته شده بودند، موضوعی است که امکان ابتکار عمل را از فعالان بخش خصوصی گرفت. تاکنون گروه‌های مجمع فعالان توسعه اقتصاد کشور، خواستاران تحول، ائتلاف حامیان تولید و صادرات و پیشگامان توسعه اقتصاد کشور و گروه کارآفرینان نسل نو، از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که برای رقابت در چهارم اسفندماه خود را آماده کرده‌اند.
محمد نهاوندیان به عنوان رییس فعلی اتاق می‌گوید: حاصل انتخابات باید یک اتاق قوی‌تر، کارشناسی‌تر، فعال‌تر و اثرگذارتر باشد. نهاوندیان خاطر نشان می‌کند: به اعتراف همگان اولویت یک هیات نمایندگان این دوره از اتاق بازرگانی ارتقای جایگاه اتاق بود که این حاصل شد. لذا باید دستاوردهای آن در اثرگذاری هر چه بیشتر نیز مورد توجه قرار گیرد. کسی در اتاق نمی‌تواند نفع شخصی خودش را دنبال کند، اتاق کانون خدمت بی‌مزد به جامعه است.
مجمع فعالان توسعه
گروه فعالان توسعه را عمدتا چهره‌های قدیمی و با تجربه تشکیل داده‌اند که از نظر سیاسی می‌توان آنها را نزدیک به اصولگرایان سنتی دانست. آنها قدرت سنتی اتاق‌های بازرگانی هستند و طی 30 سال گذشته همواره در اتاق بازرگانی حضور داشته‌اند. در دوره گذشته انتخابات اتاق بازرگانی این طیف از نامزدی علینقی خاموشی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران دفاع کرد، اما در کسب کرسی ریاست ناکام ماند. با وجود اینکه این گروه در انتخابات دور قبل اتاق بازرگانی موفق نشدند تا علینقی خاموشی را به ریاست اتاق بازرگانی برسانند، اما موفق شدند دو کرسی از هیات‌رییسه اتاق تهران و سه کرسی از هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران را کسب کنند. از مهم‌ترین چهره‌های این طیف علاوه بر علینقی خاموشی می‌توان به علاء میر محمد صادقی، مسعود دانشمند و احمد پورفلاح نام برد.
چهار سالی می‌شود که مجمع فعالان توسعه، تشکیل شده است و اکنون این گروه به‌ بزنگاه انتخابات رسیده است. هدف این گروه، ارتقای بخش اقتصاد مملکت است، بنابراین باید در انتخابات فعال باشد. تلاش مجمع فعالان توسعه آن است که شایستگان به‌اتاق بازرگانی راه پیدا کرده و کرسی‌های اتاق را تصرف کنند. آنها باید برای ارتقای سطح اقتصادی و بازرگانی کشور فعالیت کنند. مسعود دانشمند، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور حداکثری قشر‌های مختلف اعم از دولتی‌ها و خصوصی‌ها در این دوره از انتخابات گفت: انتخابات اتاق تهران در این دوره از شفافیت بالایی برخوردار است و جدا از دو گروه مجمع فعالان توسعه و گروه خواهان تحول، دولتی‌ها هم فراکسیونی تشکیل داده‌اند تا بتوانند با جدیت بیشتری در این انتخابات شرکت کنند.وی در خصوص نظر منفی برخی از اعضای فعال بخش خصوصی در مورد حضور گروه‌های خودروسازی و دولتی‌ها در انتخابات گفت: بر خلاف شایعات ذکر شده در این خصوص ما نسبت به این گروه دید مناسبی داریم، با اکثر آنها همکار هستیم و به دلیل این که این گروه از اعضای شرکت‌های دولتی هستند با آنان تعامل خوبی داریم و حضور دولتی‌ها را هم در این دوره مثبت ارزیابی می‌کنیم.
دانشمند در خصوص دور نگه داشتن انتخابات و فضای کلی اتاق از بازی‌های سیاسی گفت: حضور گروه‌های مختلف در این دوره از انتخابات با توجه به اینکه موجب خرسندی دلسوزان بخش خصوصی شده است به هیچ وجه انتخابات را به سمت و سوی سیاسی نمی‌برد که این رویکرد سیاسی آفتی است برای اتاق و بخش خصوصی و ما هم تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم انتخابات اتاق، سیاسی نشود.به گفته دانشمند تصمیم دولت این است که اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود و لازمه آن اتاق توانمند است. احمد پورفلاح نیز می‌گوید: بنگاهداری و کارآفرینی تنها سرمایه‌گذاری، جذب تکنولوژی و به‌کارگیری نیروی انسانی و هدایت واحد به سمت سودآوری نیست، بلکه احساس مسوولیت در امور اجتماعی و مشارکت در تشکل‌گرایی از وظایف اساسی این طبقه نیز هست. او می‌افزاید: اکنون که چشم‌انداز 1404، حرکت در جهت تحقق بخشیدن به اصل 44 و حذف یارانه‌های مخرب از بدنه اقتصاد پیش روی ماست، فعالان بخش خصوصی باید آینده خود را در پای صندوق‌های رای بسازند.
این فعال بخش خصوصی تاکید می‌کند، امروز دولت و مجلس از اتاق تهران مشورت می‌خواهند. اعضا نباید به گروه‌بندی‌ها توجه کنند و معیارها باید بر اساس شایستگی افراد باشد.
عسگر اولادی و ائتلاف برتر
من اصلا به ریاست اتاق بازرگانی فکر نمی‌کنم. طبیعی است که ریاست در راس اتاق بازرگانی ایران زمان زیادی را نیاز دارد. یعنی باید فردی رییس اتاق بازرگانی ایران باشد که بتواند برای این کار وقت تمام بگذارد. من وقت این کار و این مسوولیت سنگین را ندارم.
اسدالله عسگراولادی در این دوره به راهی رفته است که خود و حامیانش تعیین کرده‌اند. او با بیان اینکه به دنبال ریاست اتاق نیست، می‌گوید: اعتقاد دارم 16 سال ابتدایی ریاست آقای خاموشی بر اتاق بازرگانی ایران از تمام دوران فعالیت آن بهتر بوده است. یعنی اگر از نظر زمانی بخواهیم بگوییم از سال 64 تا 76 بهترین زمان فعالیت اتاق بازرگانی ایران بود، سال 64 اولین دوره فعالیت اتاق بازرگانی پس از انقلاب بود که مهندس خاموشی به عنوان رییس انتخاب شد. به گفته عسگراولادی در رابطه با انتخابات اتاق بازرگانی باید به دو نکته نقد وارد شود و آن هم اینکه تصمیم اخیر هیات عالی نظارت بر انتخابات مبنی بر «حذف رای وکالتی برای اشخاص حقیقی» اشتباه بزرگی بوده است.
از سوی دیگر، روز برگزاری انتخابات در حالی چهارم اسفندماه تعیین شده است که روز دوم و ششم این ماه، تعطیل است بنابراین بسیاری از صاحبان کارت بازرگانی نیز در مسافرت خواهند بود. این موضوع بدیهی‌است که باعث ریزش رای خواهد شد.
لاهوتی، نماینده گروه حامیان تولید و صادرات در ائتلاف با گروه پیشگامان توسعه اقتصاد نیزبه مشخص نبودن جایگاه تشکل‌ها در ساختار فعلی اتاق بازرگانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: البته وقتی خود تشکل‌ها ضعیف هستند، برآیند آنها که اتاق بازرگانی است نیز ضعیف خواهد بود و منجر به تشکیل اتاقی پویا و تاثیرگذار نخواهد شد.
این کاندیدای شرکت در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی این امر را نشانه‌ای از به بلوغ نرسیدن بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: این موضوع حتی اعتمادی را که باید به توانمندی بخش خصوصی در واگذاری‌ها وجود داشته باشد نیز خدشه‌دار خواهد کرد.
پوست اندازی اتاق
و اما گروه تحول‌خواهان اتاق بازرگانی، دیروز در نشستی که با حضور محمدرضا بهزادیان، جمشید عدالتیان، مسعود خوانساری، حمید حسینی، محسن حاجی‌بابا، فاطمه دانشور و مهوش نیک‌پور برگزار شد. مواضع انتخاباتی خود را اعلام کردند.
در این نشست، بهزادیان با توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت حضور داشتن یا نداشتن خود در انتخابات اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد که فردا (امروز) این موضوع مشخص خواهد شد و اعضای حاضر در این نشست نیز از تفاوت این گروه با گروه‌های دیگر و نداشتن موضع تقابل با دولت سخن گفتند.
محمدرضا بهزادیان آغازکننده این نشست خبری بود که با معرفی جمعی از اعضای گروه تحول‌خواهان عنوان کرد: در این گروه سعی بر‌ آن بوده که به حضور بانوان و نمایندگانی از بخش‌های فنی و مهندسی و همچنین کشاورزی و معدن و بازرگانی توجه شود.
وی ادامه داد:‌ از مجموع 37 کاندیدای گروه تحول‌خواهان 14 نفر دارای مدرک دکترا، 10 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و بقیه دارای حداقل مدرک لیسانس هستند.
بهزادیان در ادامه این نشست ادعا کرد: مدیریت اتاق بازرگانی همیشه ترجیح می‌دهد تعداد رای‌دهندگان پایین‌تر باشد، چرا که هر چقدر این رقم پایین‌تر باشد امکان حفظ وضع موجود بیشتر است.
وی پیش‌بینی کرد: آنچه تا امروز پیش‌آمده این است که تعداد رای‌دهندگان کمتر از سه هزار نفر خواهد بود.
جمشید عدالتیان نیز در این نشست با ارائه گزیده‌ای از برنامه‌های گروه تحول‌خواهان در سطوح اتاق‌، کشور و جهان عنوان کرد: در سطح اتاق بنا بر این است که از آنجایی که چهار سال آینده سال‌های پرتلاطمی در زمینه اقتصاد است، اتاق برای مسوولیتی که در قبال آن اقدامات محور کارها خواهد بود، آماده باشد.
وی اضافه کرد: ساختار اتاق ساختاری نیست که این احساس به همه‌ اعضای آن داده شود که اتاق برای آنها است، مخصوصا که ساختار اتاق ایران کاملا دولتی شده است.
عدالتیان با بیان اینکه تاکید گروه تحول‌خواهان بر بخش خصوصی بی‌صداست، افزود: اکثریت اعضای اتاق‌های بازرگانی شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که کمترین ابزار را در جامعه دارند تا صدای خود را به تصمیم‌سازان کشور برسانند.
وی در ادامه در مورد یکی از طرح‌های گروه تحول‌خواهان بیان کرد: در نظر داریم تا از طریق اینترنت و در نظر گرفتن یک رمز، اعضای اتاق بازرگانی تهران بتوانند به صورت زنده از جلسات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مطلع شوند که این کار کاملا امکان‌پذیر است و از این طریق ارتباط دو سویه‌ای ایجاد خواهد شد.
وی همچنین از اتاق فعلی این‌گونه گلایه کرد:‌ اتاق را نباید دانشگاه دید و وزارتخانه نیز نیست، بلکه باید براساس تجربه اعضای آن، تصمیمات پخته‌تری از اتاق ارائه شود.
عدالتیان یادآور شد: در سطح جهان نیز همان علاقه‌ای که بخش خصوصی به فعالیت در بخش داخلی دارد، به فعالیت خارج نیز وجود دارد که این باعث می‌شود با بهبود ارتباطات جهانی اثرات تحریم کاهش پیدا کند.
عدالتیان متذکر شد:‌ با حفظ منافع مشترک و منافع ملی می‌توانیم با بخش خصوصی کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم.
فاطمه دانشور، عضو دیگر گروه تحول‌خواهان نیز در سخنانی عنوان کرد: در حال حاضر، بخش خصوصی کشور هم بزرگ شده و هم توسعه پیدا کرده و با پیشرفت و تکنولوژی توام بوده که با وجود اینها، اتاق فعلی هنوز رویکرد سنتی دارد.
وی اضافه کرد: اکنون خلائی بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد و جایی که بتوان حرف بخش خصوصی را زد وجود ندارد. اینها نشان می‌دهد اتاق باید متحول شود و افراد سنتی به‌تدریج باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند.
مسعود خوانساری، عضو دیگر تحول‌خواهان و عضو فعلی اتاق بازرگانی تهران هم در این نشست گفت: در حال حاضر مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی یعنی هدفمندسازی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی در حال رخ دادن است. از یک طرف دولت به صورت قوی در حال کار کردن است و از سوی دیگر، باید بخش خصوصی آمادگی پذیرفتن این چنین شرایطی را داشته باشد، که اگر این‌گونه نشود نمی‌تواند ایفای نقش کند.
وی با انتقاد از عملکرد واگذاری‌ها در سال‌های اخیر بیان کرد: آن‌طور که باید و شاید واگذاری‌ها در سال‌های اخیر صورت نگرفته است. خوانساری همچنین اظهار کرد: در حال حاضر اتاق از نظر تخصصی ضعیف است و هنگامی اصل ۴۴ می‌تواند به صورت مطلوبی اجرا شود که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم.
ایجاد امنیت شغلی زنان
مهوش نیک‌پور، از دیگر اعضای گروه تحول‌خواهان نیز با تاکید بر مشارکت زنان در انتخابات اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ به‌‌‌رغم آنکه در سال‌های اخیر در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و شهرستان‌ها تنها چند زن حضور داشتند، اما در این دوره تعداد بانوان بیشتری حاضر خواهند شد.
وی ادامه داد:‌ ما با فرهنگ زن ایرانی می‌خواهیم ایجاد امنیت شغلی برای زنان و آموزش دادن به آنها را فراهم کنیم.
نیک‌پور تصریح کرد: اصلی‌ترین گروهی که تلاش کردند شورای زنان ایران و شهرستان به‌وجود آیند، گروه تحول‌خواهان بوده‌اند.
مقابله با دولت مدنظر نیست
محسن حاجی‌بابا، هم در این نشست با تقسیم سخنانش به مسائل درونی و بیرونی اتاق بازرگانی، بیان کرد:‌در داخل اتاق اصلاح ساختار مدنظر است که البته بخشی از‌آن در دوره فعلی اجرا شده و بخش دیگر آن در راه است. وی ادامه داد: هر یک سال باید عملکرد رییس هیات‌مدیره اتاق‌های بازرگانی بررسی شود و این‌گونه نباشد که رییس اتاق بداند تا چهار سال آینده رییس اتاق خواهد بود.
حاجی‌بابا اضافه کرد: ‌در مورد مسائل بیرونی نیز تعامل با دولت مدنظر است و برخلاف آنچه عنوان کرده‌اند ما برای مقابله با دولت نیستیم و تعامل با دولت را مدنظر داریم.
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی همچنین نباید وارد عرصه سیاست شود و در کنار این، در این دوره باید کسانی رای بیاورند که خود در بخش فعالیت اقتصادی شاغل باشند. حمید حسینی، عضو گروه تحول‌خواهان و عضو فعلی اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست در سخنانی اظهار کرد:‌ ما یک گروهی هستیم که می‌خواهیم برای اعضای هیات نمایندگان فعالیت کنیم و به عبارتی اعضا را نمایندگی کنیم، نه این که آنها را فراموش کنیم.
وی با بیان اینکه اتاق باید پوست بیندازد، افزود: این وظیفه اتاق‌های نسل اول بوده که با دولت تعامل داشته باشند در حالی که در حال حاضر دولت دارد از اقتصاد بیرون می‌رود و ما باید به دنبال افرادی باشیم که بتوانند شبکه‌سازی کنند و شبکه‌هایی هم در روابط خارجی ایجاد شود. وی با اشاره به قصد گروه تحول‌خواهان برای ائتلاف، تصریح کرد: هر چند که ما خیلی سعی کردیم تا ائتلاف کنیم، اما چون احساس کردیم این ائتلاف برای حفظ اقتدار می‌تواند باشد، آن را نپذیرفتیم. وی یادآور شد: علامت متمایز گروه تحول‌خواهان با گروه‌های دیگر در این است که اعضای آن در جلسات فعلی اتاق تهران حضور فعالی داشته‌اند، در حالی که در لیست رقیب ما کسانی هستند که در جلسات اتاق حاضر نمی‌شدند، اما مجددا ثبت نام کرده‌اند. در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی در مورد حضور مدیر دفتر وزیر نفت که سابقه حضور در هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران را هم دارد، حمید حسینی گفت: ما آدم‌ها را براساس نگرش آنها انتخاب کرده‌ایم و به موقعیت شغلی آنها نگاه نکرده‌ایم و از این نظر آقای بازرگانی پتانسیل این کار را داشته‌اند. بهزادیان نیز در این مورد گفت: ببینید که آقای بازرگانی چه دیده است که به سراغ کسانی آمده که روزگاری آنها را رد صلاحیت کرده است. بهزادیان در ادامه در مورد حضور داشتن یا نداشتن خود در انتخابات اتاق عنوان کرد:‌ در تمام دوره‌ها که حضور داشته‌ام یا نداشته‌ام سعی من بر این بوده که کمک فکری کنم و چه باشم و چه نباشم وظیفه خود را این می‌دانم که در جهت تصحیح مدیریت در اتاق‌های بازرگانی اقدام کنم و این موضوع ربطی به حضور من ندارد. وی یادآور شد: در دوره قبلی نیز 27 نفر را حذف کرده بودند که البته آقای نهاوندیان نیز جزو همین تعداد بودند که با تلاش تحول‌خواهان همه آنها مجدد به رقابت برگشتند. البته شورای عالی نظارت فردا(امروز) جلسه‌ای برگزار خواهد کرد که ما منتظر نظر آنها در این جلسه هستیم.
وی همچنین از تخلفات هیات نظارت بر انتخابات گله کرد و گفت: در یک روز سه تاریخ برای برگزاری انتخابات اعلام کردند و آن را تغییر دادند که این اقدام خلاف قانون انتخابات اتاق بود. خبر آخر اینکه دکتر فرهاد فزونی در آخرین ساعات وقت اداری دیروز تایید صلاحیت شد و به جمع نامزدهای انتخابات دوره هفتم اتاق پیوست.

فرهاد فزونی تایید صلاحیت شد