گروه بین‌الملل- به گفته صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال جاری نسبت به پیش‌بینی قبلی افزایش خواهد داشت. به گزارش بی‌بی‌سی، صندوق بین المللی پول - آی ام اف -در جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت اقتصاد جهان، پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۱ به ۴/۴ درصد خواهد رسید که این میزان بیش از نرخ ۲/۴ درصدی است که در گزارش ماه اکتبر این سازمان پیش‌بینی شده بود.

این گزارش در عین حال از تفاوت بین شرایط اقتصادی در کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه حکایت دارد.

در حالی که انتظار می رود اقتصاد اکثر کشورهای پیشرفته با نرخی کمتر از نرخ پیش‌بینی شده در گزارش قبلی آی‌ام‌اف رشد کنند، پیش‌بینی شده است که سرعت رشد اقتصادی در کشورهای رو به رشد بیش از رقم قبلی باشد. در گزارش این سازمان، از کاهش مالیات‌ها در ایالات متحده و افزایش سطح فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای رو به رشد جهان به عنوان عوامل موثر در بهبود نرخ رشد اقتصاد جهانی نام برده شده است.به گفته صندوق بین‌المللی پول، تصمیم دولت آمریکا در کاهش مالیات‌ها قطعا به افزایش تقاضای موثر برای کالاهای ساخت داخل و وارداتی منجر خواهد شد که به نوبه خود، روند بهبود اقتصاد جهانی را تقویت خواهد کرد.

به این ترتیب، صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی را حدود ۳ درصد پیش‌بینی کرده که هفت دهم درصد از پیش‌بینی قبلی آن بیشتر است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو در سال آینده حدود ۵/۱ درصد پیش‌بینی شده است که با نرخ مورد نظر در گزارش قبلی صندوق تفاوتی ندارد.

در مورد اقتصاد کشورهای در حال توسعه، صندوق بین‌المللی پول، با پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی ۶/۹ درصد برای چین، سیاست اقتصادی آن کشور در تقویت تقاضای داخلی را برای کمک به رشد اقتصاد داخلی و جهانی مورد تایید قرار داده است.انتظار می‌رود اقتصاد هند نیز حدود ۴/۸ درصد در سال آینده رشد کند.در همان‌حال، این گزارش هشدار داده است که کشورهای رو به رشد جهان باید نسبت به خطر بروز تورم طی سال آینده هشیار باشند و در صورت لزوم، به اقدامات لازم برای مقابله با چنین وضعیتی دست بزنند.صندوق بین‌المللی پول همچنین از نتایج رکود سال‌های اخیر به خصوص نرخ بالای بیکاری و مشکلات در کشورهای آسیب پذیرتر جهان به عنوان خطراتی نام برده که ممکن است رشد اقتصادی جهان را با دشواری‌هایی مواجه سازد.