ژاپن پرافتخارترین تیم آسیا شد

گروه ورزش- پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ و به میزبانی قطر، با قهرمانی سامورایی‌های آبی به پایان رسید. ژاپن توانست با گل تاداناری لی، بازیکن تعویضی خود در دقیقه ۱۰۹ استرالیا را ببرد و به چهارمین قهرمانی خود در آسیا برسد. ایجی کاواشیما، دروازه‌بان ژاپن ستاره دیدار بود و هری کیول هم موقعیت‌های فراوانی را برای استرالیا از دست داد. استرالیا همان ترکیب بازی با ازبکستان را داشت و در ژاپن، جونگو فوجیموتو جای شینجی کاگاوای مصدوم را گرفته بود.تلاش دو تیم در وقت‌های معمول به جایی نرسید و تاداناری لی که اصالتا اهل کره‌جنوبی است، در وقت اضافی به جای ریوییچی مائدا به میدان رفت. لی در دقیقه ۱۰۹، روی کار عالی ناگاموتو با شوتی بسیار محکم دروازه حریف را گشود.ژاپن در طول دیدار تیم برتر میدان نبود، اما در هر حال توانست به چهارمین قهرمانی خود در آسیا برسد و از این حیث رکورددار شود.به این ترتیب ژاپن، استرالیا و کره جنوبی به عنوان تیم‌های اول تا سوم جواز شرکت در دوره بعد را کسب کردند، البته استرالیا میزبان دوره شانزدهم این بازی‌ها در سال ۲۰۱۵ هم خواهد بود و در صورت عدم کسب مقام هم می‌توانست با امتیاز میزبانی در دوره بعد شرکت کند.

زاکرونی: افتخار می‌کنم مربی این تیم هستم

آلبرتو زاکرونی، مربی ایتالیایی ژاپن در صحبت‌هایی اعلام کرد که از عملکرد تیمش در نیمه دوم فینال جام ملت‌های آسیا که با برتری صفر-۱ سامورایی‌ها به پایان رسید، بسیار راضی است.مربی ۵۷ ساله ایتالیایی معتقد است که این افتخار، افتخار بسیار بزرگی برای او بوده:«من هرگز پیش از این در تورنمنتی بین‌المللی به قهرمانی نرسیده بودم. این اولین تجربه من بود. ژاپن تیمی ‌فوق‌العاده است و ما بازیکنان خیلی خوبی داریم و افتخار می‌کنم که مربی این تیم هستم.

رییس فدراسیون فوتبال ژاپن: هدف بعدی جام جهانی ۲۰۱۴ خواهد بود

رییس فدراسیون فوتبال ژاپن می‌گوید: آینده بسیار روشنی پیش روی فوتبال ملی این کشور است. جونجی اوگورا رییس فدراسیون فوتبال ژاپن پس از چهارمین قهرمانی ژاپن در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گفت که آینده روشنی انتظار فوتبال این کشور را می‌کشد: ما خیلی سخت کار کرده‌ایم. به غیر از اندو هیچ کدام از بازیکنانی که در قطر قهرمان شدند در آخرین قهرمانی ما در جام ملت‌ها حضور نداشتند. ما بازیکنان خوبی را در اختیار داریم. بسیاری از آنها در المپیک پکن کنار هم بازی کرده بودند و حالا آنها رشد کرده‌اند و توانستند چهارمین قهرمانی را برای ژاپن به دست بیاورند. مربیان ما هم در پرورش بازیکنان بسیار خوب کار کردند و امیدوارم که آنها به راه موفقیت‌آمیزشان ادامه دهند. هدف بعدی ما رسیدن به جام جهانی برزیل است. این بازیکنان بسیار جوان هستند و ما انتظار داریم که برای سال ۲۰۱۴ تیم خوبی داشته باشیم.

«پارک» بهترین شد

پارک جی سونگ‌، کاپیتان تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی عنوان بهترین بازیکن پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا را از آن خود کرد. از سوی کمیته فنی کنفدراسیون فوتبال آسیا این‌هافبک تیم منچستریونایتد انگلیس به عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقه‌ها انتخاب شد. پارک جی سونگ که ۳۰ سال دارد، در پایان این رقابت‌ها از تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی خداحافظی کرد تا دوران بازیگری خود را در تیم منچستریونایتد انگلیس دنبال کند.

«چئول» آقای گل شد

همچنین کوجاچئول، مهاجم تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی با ۵ گل زده به عنوان آقای گل این مسابقه‌ها برگزیده شد.کو جا چئول، مهاجم تیم ملی کره‌جنوبی با ۵ گلی که در این جام به ثمر رساند، عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ قطر را به تنهایی به دست آورد.

«هوندا» ارزشمندترین بازیکن

کیسوکه هوندا، ارزشمندترین بازیکن دوره پانزدهم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ شد.هوندا با انتخاب شدن به عنوان باارزش‌ترین بازیکن این مسابقات، به جمع دو ژاپنی دیگر، شونسوکه ناکامورا سال ۲۰۰۴ و هیروشی نانامی سال ۲۰۰۰ که قبلا موفق به کسب این عنوان شده بودند، پیوست.در مراسم اهدای جوایز بهترین‌های جام ملت‌های آسیا؛ سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال‌، میشل پلاتینی رییس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، محمد بن همام رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و ولیعهد قطر حضور داشتند.