در حالی که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی باید از روز چهارشنبه هفته گذشته از طریق پشت‌نویسی و احراز هویت افراد توسط بانک‌ها اجرا می‌شد، مشاهدات بیانگر بی‌توجهی برخی شعب به اجرای دقیق این بخشنامه است. به گزارش باشگاه خبری «توانا» با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از روز شنبه گذشته رسما تنها از طریق پشت‌نویسی در معاملات باید استفاده شوند، اما آنچه به صورت عملی در شعب بانک‌های خصوصی و دولتی مشهود است، نشان‌دهنده ناهماهنگی بانک‌ها در این زمینه و رویه‌های ناهمگون برای اجرای این دستورالعمل است.

مشاهدات خبرگزاری فارس حاکی است که بانک‌ها به ندرت اقدام به اجرای این بخشنامه کرده‌اند تا جایی که تنها یکی از بانک‌های دولتی آن هم با شرایط متفاوت در شعب مناطق مختلف خود ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را از طریق پشت‌نویسی از مردم تحویل می‌گیرند.

به نظر می‌رسد هر یک از بانک‌ها در این فرآیند روند خاصی را دنبال می‌کنند. برخی مطابق روال قبلی، برخی دیگر کم و بیش هم‌جهت با برنامه بانک مرکزی و برخی دیگر نیز مسیر میانه را دنبال می‌کنند.

روز شنبه بعضی از شعب بانک‌ها از طریق پشت‌نویسی کامل ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را ابطال می‌کنند؛ به این معنی که مراجعه‌کننده حتما باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی و شماره همراه خود را پشت ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی بنویسد. اما بعضی دیگر فقط به گرفتن امضا و شماره ملی از مراجعه‌کننده اکتفا کرده و با همین روال این چک‌پول‌ها را از مردم دریافت می‌کنند. برخی دیگر نیز بی‌تفاوت به بخشنامه بانک مرکزی مطابق روال قبلی خود ایران‌چک‌ها را بدون پشت‌نویسی از مردم دریافت و هنگام درخواست به آنها تحویل می‌دهند.

خبرنگار فارس برای پیگیری دقیق این وضعیت در سیستم بانکی به برخی از شعب مراجعه کرد تا از نزدیک به تهیه گزارش از فرآیند پشت‌نویسی ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی و دریافت و پرداخت این چک‌پول‌ها بپردازد.

پیدا کردن مصاحبه شوندگان در این گزارش کار نسبتا آسانی بود. با مراجعه به شعب به سراغ افرادی که مشغول شمارش ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی بودند رفتیم تا ببینیم بانکی‌ها چگونه بخشنامه بانک مرکزی را اجرا کرده و مشتریان خود را توجیه کرده‌اند.

زمانبر بودن پشت‌نویسی کامل ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی

یکی از مراجعه‌کنندگان شعبه یک بانک دولتی در مورد نحوه تحویل ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی به صندوق بانک مذکور می‌گوید: تمام مشخصاتم را به همراه شماره ملی برای تحویل دادن این ایران‌چک‌ها پشت چک‌های مذکور نوشتم.

وی اضافه می‌کند: البته وقتی از بانک دیگری می‌خواستم پول تحویل بگیرم این شعبه به من ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی تحویل داد.

این مشتری بانکی ضمن انتقاد به فرآیند پشت‌نویسی چک‌پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی، ادامه می‌دهد: بنده وقت زیادی را برای پشت‌نویسی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایران چک صرف کردم، به خاطر اینکه صندوقدار این شعبه گفته بود فقط از این طریق می‌توانم به حساب مورد نظرم پول واریز کنم.

ایران چک را پشت‌نویسی نکرده تحویل دادم

یکی دیگر از از افرادی که مشغول شمارش مبلغ زیادی اسکناس و ایران‌چک بود در این باره گفت: بنده در یکی دیگر از بانک‌ها پول واریز کردم، ولی در این مرحله ایران‌چک‌ها را پشت‌نویسی نکردم و کارمند شعبه هم مثل همیشه جعلی یا اصلی بودن این چک‌پول‌ها را از طریق دستگاه چک کرد.

وی می‌گوید: اگر ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از بازار جمع شود تقریبا تمام مردم در خرید و فروش یا سایر معاملات خود با مشکل مواجه می‌شوند.

توضیحات این مشتری، باعث شد تا مردم دیگری که در صف بودند نیز با وی هم‌صدا شوند و جمع‌آوری ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی را اقدامی غیرمنطقی عنوان کنند، اما وی که تقریبا نفر اول این اعتراضات بود، ادامه داد: اگر بانک مرکزی می‌خواهد با این کار از فعالیت‌هایی که نام آنها را پولشویی گذاشته جلوگیری کند، باید از نهادهای اجرایی و نظارتی دیگری کمک بگیرد و جمع کردن پول از دست مردم نمی‌تواند راه درستی برای این مشکلات باشد.

ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی از خودپردازها حذف شدند

یکی از باجه‌دار‌ان شعبه بانک دولتی در این باره می‌گوید: از روز نهم بهمن ماه دیگر ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی را در دستگاه‌های خودپرداز قرار نمی‌دهیم و در عین حال هنگام مراجعه حضوری نیز به مشتریان این نوع چک‌پول‌ها را تحویل نمی‌دهیم.