دنیای اقتصاد- محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران از حذف طرح تحریم ایران از دستور کار فدراسیون بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی جهان خبر داد و آن را رهاورد رایزنی‌های هیات ایران در اجلاس فوق‌العاده شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی دانست که اخیرا در پاریس برگزار شد. نهاوندیان که روز گذشته پس از بازگشت از پاریس در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، دلیل چنین تصمیمی را به استدلال‌های منطقی ایران مبنی‌بر اینکه اتاق‌های بازرگانی نمی‌بایستی تابع ملاحظات سیاسی باشند، مربوط دانست و گفت:‌ همین منطق باعث شد که تحریم ایران از دستور کار خارج شود. روایت نهاوندیان از تصمیم شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های جهان

خروج ایران از شرایط تحریم

گروه بازرگانی - رییس اتاق ایران با تشریح دستاوردهای سفر به اجلاس فوق‌العاده شورای عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان تصریح کرد که در جریان این سفر، «تحریم ایران از دستور کار فدراسیون بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی جهان خارج شد.»

محمد نهاوندیان با تاکید بر اینکه هدف اتاق بازرگانی بین‌المللی گسترش تجارت در شرایط صلح است، خاطرنشان کرد: استدلالی که ایران برای خروج تحریم از دستور کار فدراسیون بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی جهان ارائه کرد، این بود که این نهاد، نهادی غیرسیاسی است و از این رو، ورودش به حوزه سیاسی در تعارض با اصول و رویه این موسسه بین‌المللی است.

رییس اتاق ایران در عین حال خاطرنشان کرد: انتخاب نماینده ایران به عنوان عضوی از این شورا نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در صورت برقراری یک رابطه مستدل و منطقی با دیگر کشورها، به مجامع بین‌المللی راه پیدا کنیم. او همچنین به انتخاب ایران برای ریاست اتاق اکو به مدت سه سال اشاره و تاکید کرد: باید با بهره‌گیری مناسب از این دو کرسی، اقدامات مطلوبی در حوزه بانکی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی انجام شود. یادآور می‌شود که نهاوندیان پس از بازگشت از پاریس خبرداده بود که استوارت‌لوی، معاون خزانه‌داری آمریکا و از حامیان اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره شمالی از سمت خود کناره‌گیری کرده است. به گفته نهاوندیان، فضای اقتصادی آمریکا و اروپا مخالف تحریم ایران هستند و حتی در بیانیه‌ای که اتاق بازرگانی آمریکا به همراه هفت موسسه دیگر برای اتاق ایران ارسال کرده بودند، مخالفت با تحریم‌ها علیه ایران توسط بخش خصوصی آمریکا مورد تاکید قرار گرفته بود. با این حال مقامات عالیرتبه دولت اوباما تاکید کرده‌اند که کناره‌گیری «لوی» به معنای تغییر در سیاست آمریکا یا تخفیف در اعمال میزان تحریم‌های مالی واشنگتن علیه تهران نیست.

«لوی»، ۴۷ ساله و وکیل فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است و سفرهای زیادی به آسیا و خاورمیانه و اروپا داشته تا شرکت‌های تجاری و دولت‌های خارجی را برای قطع روابط مالی خود با ایران و کره‌شمالی، تحت فشار قرار دهد.

راهبرد «لوی» بیشتر بر استفاده از نیاز شرکت‌های بین‌المللی به دلار آمریکا و ترس و نگرانی آنها از احتمال ممنوعیت حضور آنها در سیستم مالی آمریکا، متمرکز بوده است و در واقع «لوی» از این عوامل به عنوان اهرم فشار خود بر این شرکت‌ها و جلب همکاری آنها با آمریکا استفاده می‌کرده است. مقامات آمریکایی از جانشینی «دیوید کوئن» از چهره‌های دموکرات آمریکایی و معاون «لوی» در وزارت خزانه‌داری خبر داده‌اند.

سال گذشته در نامه‌ای که اتاق بازرگانی و گروه‌های تجاری آمریکا خطاب به «جیمز جونز» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «لارنس سامرز» مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید نوشته بودند، نسبت به برخی مواد قانون مصوب مجلس نمایندگان و طرح پیشنهادی سنا درباره تحریم ایران ابراز نگرانی شده بود.

در این نامه تصریح شده که به موجب برخی مفاد این قوانین این امکان وجود دارد که شرکت‌های آمریکایی از «دادوستد عادی با شرکای مهم خود در اقصی‌نقاط دنیا منع شوند، حتی اگر این دادوستدها هیچ ارتباطی به تجارت با ایران نداشته باشد.»گروه‌های بازرگانی آمریکایی با بیان اینکه چنین قوانینی می‌تواند بخش بزرگی از جامعه بازرگانی را تحت تاثیر قرار دهد، تاکید کردند که پیامدهای این قوانین «به اندازه کافی ارزیابی نشده است.»علاوه بر اتاق بازرگانی آمریکا، از جمله کمیته اضطراری بازرگانی آمریکا، انجمن ملی کارخانه‌داران، شورای ملی بازرگانی خارجی و شورای آمریکایی تجارت جهانی این نامه را امضا کرده بودند.

انرژی‌های تجدیدپذیر، نیازمند سرمایه‌گذاری جدید

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین در همایش انرژی‌های تجدید‌پذیر برای چندمین بار از اجراکنندگان طرح هدفمندی یارانه‌ها خواست که «تولید» را دریابند و از آن مراقبت کنند؛ چراکه دستیابی به بهره‌وری بالا در بخش تولید زمانبر است و باید فرصت لازم برای اصلاح تکنولوژی به تولید کنندگان داده شود.

محمد نهاوندیان بخش انرژی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور را نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست و تصریح کرد: اکنون که استفاده از انرژی برای دستیابی به بهره‌وری بالاتر و رشد پایدار در افق ۲۰ ساله کشور آغاز شده، ما به دنبال آن هستیم تا مزیت نسبی گذشته را به مزیت نسبی آینده، تبدیل و به بخش انرژی به عنوان کمک کننده رشد بهره‌وری در دیگر بخش‌ها نگاه کنیم.

او انرژی را به عنوان موتور رشد پایدار در اقتصاد توصیف و خاطرنشان کرد: منابع انرژی ایران روزی به پایان می‌رسد. با نگاه به این موضوع، باید تلاش کنیم تا جایگاه خود را با دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، در منطقه حفظ کنیم.

رییس اتاق ایران با یادآوری اینکه برای رسیدن به این هدف در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر باید به مسائل بانکی، مشابه پروژه‌های زودبازده نگاه کنیم، اذعان کرد:‌ سرمایه‌گذار بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر نباید انتظار بازگشت سرمایه در کوتاه‌مدت را داشته باشد؛ در عین حال دولت نیز باید از منظر منافع عمومی و بین نسلی از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کند تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بازگشت حداقلی سرمایه داشته باشد.

او در ادامه، امکان اشتغالزایی با بهره‌وری مناسب انرژی را یادآوری کرد و با افزودن اینکه با توجه به توزیع جغرافیایی مناسبی که در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر وجود دارد، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد، گفت: وقت آن رسیده که در سیاست‌های انرژی و زیست‌محیطی تشویق لازم صورت گیرد و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در بخش انرژی دنبال شود.

نهاوندیان در یک جمع‌بندی با طرح این پرسش که چگونه بخش انرژی را که در اقتصاد ایران با تکیه بر خام‌فروشی شکل گرفته و درآمد آن تامین‌کننده نیازهای دولت برای بودجه‌های جاری و عمرانی بوده است، می‌توان به اقتصادی که برنامه پنجم هدفگذاری کرده و شامل ۸ درصد رشد می‌شود تبدیل کرد، گفت: به این سوال باید در فرصت ۵۰، ۱۰۰ ساله ای که تا اتمام انرژی‌های فسیلی کشور داریم، پاسخ داده شود.

او در خاتمه گفت که باید علائم قیمتی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را جوری تنظیم کرد که انگیزه قوی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود؛ ضمن اینکه آلودگی‌های محیط زیست مساله‌ای است که باید حتما در علائم قیمتی خود را نشان دهد.

عکس: نگار متین‌نیا