مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از عملیاتی شدن پروژه امضای دیجیتال و خدمت برداشت مستقیم از حساب برای پرداخت قبوض و اقساط از سال آینده بر اساس بسته بانک مرکزی خبرداد و گفت: هم‌اکنون شناسه حساب بانکی ایرانیان «شبا» عملیاتی شده است. مهران شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که در بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ چه موضوعاتی در زمینه فناوری اطلاعات و مباحث الکترونیکی بانک‌ها پیش‌بینی شده است؟ گفت: سال آینده پروژه امضای دیجیتال که از پروژه های بسیار مهم بانک مرکزی است، عملیاتی خواهد شد.

امضای دیجیتال و برداشت مستقیم

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی یکی دیگر از خدماتی که از سال آینده به مردم ارائه خواهد شد را خدمت برداشت مستقیم از حساب عنوان و تصریح کرد: در این زمینه برای پرداخت قبوض یا پرداخت اقساط می‌توان استفاده کرد، به نحوی که برای پرداخت‌های ادواری و مرتبی که اشخاص انجام می‌دهند، امکان برداشت مستقیم فراهم می‌شود.

وی افزود: برای این منظور مشتری به بانک اجازه می‌دهد که مبالغ قبوض یا اقساط را در موعد مقرر از حساب فرد برداشت کند که در این صورت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک برای پرداخت پول نیست، مشتری به بانک یک اجازه کلی برای برداشت اتوماتیک مبالغ قبوض و اقساط به بانک ارائه می‌کند.

شناسه «شبا» عملیاتی شد

شریفی از عملیاتی شدن شناسه «شبا» یا شناسه حساب بانکی ایرانیان خبرداد و اظهارکرد: این شناسه یک شماره ۲۴ رقمی و بیان کننده، بانک، شعبه، حساب و شماره حساب است وهمه اطلاعات مشتری در آن می‌گنجد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با بیان اینکه برای استفاده از سیستم «ساتنا» و «پایا» مردم را ملزم کرده‌ایم که از «شبا» استفاده کنند، افزود: به این ترتیب امکان اشتباهی وجود ندارد و این امکان به صفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در استفاده از سیستم‌های «ساتنا» و «پایا» و حواله‌کرد پولی از حساب مشتری به حساب دیگر حتما باید «شبای» مقصد را اعلام کنید و با شبای شماره مقصد قطعا اطمینان حاصل می‌شود که این پول به حساب مورد نظر واریز شده است.