مرکز خدمات فولاد ایران- صادر‌کنندگان مقاطع ترکیه با ابطال برخی معاملات خود با مصر، به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و نبود تقاضا در سایر بازار‌های جهانی، مجبور شدند قیمت‌های پیشنهادی خود را به شدت کاهش دهند. هفته گذشته ۱۵ تا ۲۵ دلار افت قیمت در این بازار مشاهده شد. کسانی که نیاز به فروش فوری نداشتند، سعی نمودند قیمت‌ها را بالا نگه دارند که نسبت به اوایل فوریه همچنان ثابت مانده است. برخی از فروشنده‌ها تصمیم گرفتند تا هفته آینده از بازار خارج شوند تا وضعیت بازار روشن تر شود. به نظر برخی اواخر مارس تقاضا و همچنین قیمت‌ها بهبود می‌یابد. آن‌ها انتظار دارند سفارشات بعدی را در ۶۷۰ دلار یا بیشتر منعقد کنند. شاید از دو هفته دیگر قراردادهای تولید مارس بسته شود. از طرفی این خبر که ترک‌ها هفته گذشته معاملاتی در بازار قراضه با ۳۵ دلار کاهش قیمت داشته‌اند، موجب می‌شود تا خریداران مقاطع نیز در پایین آوردن قیمت‌ها پافشاری کنند.

این هفته فولاد‌سازان بسیاری میلگرد را ۶۵۰ تا ۶۶۵ دلار فوب پیشنهاد داده‌اند در حالی که اوایل فوریه قیمت ۶۷۵ تا ۶۹۰ دلار فوب بود. فعالان بازار اظهار داشته‌اند در صورت قطعی شدن قرارداد‌ها امکان ۱۰ دلار تخفیف بیشتر نیز وجود دارد. ظاهرا این قیمت‌ها مورد استقبال خریداران آمریکایی بوده و قراردادهایی در ۶۶۰ دلار فوب داشته‌اند.

مصرف‌کنندگان خاورمیانه تمایلی به خرید در این قیمت‌ها نشان نداده‌اند، چون شرایط منطقه نامساعد است، موجودی‌ها بالا است و تقاضای نهایی خیلی پایین است. عراقی‌ها اظهار داشته‌اند که حتی موفق به فروش میلگردی که اوایل ژانویه خریده‌اند، نشدند. لبنانی‌ها شاید محموله‌های کوچکی بخرند، ولی با ۲۰ دلار تخفیف بیشتر. از طرفی برخی عرضه‌کنندگان خوش‌بین ترکیه محصول خود را ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار فوب پیشنهاد داده‌اند که بعید است معامله ای در این قیمت‌ها انجام گیرد.

قیمت مفتول صادراتی ترکیه ۶۷۰ تا ۶۸۵ دلار فوب است در حالی که یک هفته قبل ۶۸۵ تا ۷۰۰ دلار فوب بود. از طرفی خریداران مطمئنند که می‌توانند ۱۰ دلار تخفیف بگیرند ولی برخی سعی کردند تا در ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار فوب نیز محصول خود را بفروشند. در هر حال آمریکایی‌ها معاملاتی در ۶۷۵ دلار فوب داشته‌اند. بازار خاورمیانه نیز در انتظار افت قیمت بیشتر، تمایلی به این قیمت‌ها نشان نداده است.

هفته اخیر بیلت ترکیه ۶۲۵ تا ۶۳۶ دلار فوب پیشنهاد شده که ۱۵ دلار افت داشته است. برخی عرضه‌کننده‌ها ۶۵۰ دلار فوب پیشنهاد داده‌اند ولی به نظر فعالان بازار قیمت نهایی معاملات از این پایین‌تر است. از طرفی خریداران اصلی بیلت ترکیه، یعنی خاورمیانه معامله نمی کنند و در انتظار افت قیمت بیشتر هستند. بیلت سی‌آی‌اس ۶۳۵ تا ۶۴۵ دلار سی‌انداف ترکیه است که به هیچ وجه مورد قبول خریداران ترک نیست.