پیشروی کرمانشاه به سمت توسعه
دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه مجلس پیش‌رو مجلس امیدوارکننده‌ای برای بخش خصوصی است، گفت: حضور منتخبان استان تنها یک هفته پس از انتخاب آنها در جلسه فعالان اقتصادی استان بسیار نویدبخش است. کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی با نمایندگان استان در دوره دهم مجلس تصریح کرد: همه منتخبان استان تنها به فکر تحقق اهداف توسعه‌ای استان هستند و در این زمینه اقتصاد و مباحث مربوط به آن اولویت آنها است. وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک برای سه اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون در استان، گفت: تلاش ما این است که همه را همدل کنیم تا به همراه نمایندگان بتوانیم استان را در سال‌های آینده جلو ببریم. کاشفی به نرخ بیکاری بالا و مشکلات فراوان اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از موقعیت مطلوب استان در صادرات بهره ببریم و آنچنان‌که باید از ظرفیت‌های استان استفاده نکرده‌ایم، اما دوره پیش رو امیدوارکننده است و پیشروی استان به سمت توسعه شدنی است. کاشفی تصریح کرد: نظرات کارشناسی در اختیار نمایندگان استان قرار می‌دهیم و می‌دانیم با همتی که نمایندگان برای پیگیری امور دارند، می‌توانیم در چهار سال آینده امید به بهبود وضعیت استان داشته باشیم. ۵/ ۴ میلیون بیکار

عبدالرضا مصری، منتخب مردم کرمانشاه در این مراسم با بیان اینکه یک درصد جمعیت و ۸درصد امکانات دنیا را داریم، گفت: راه‌حل مشکلات اقتصادی اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی است که ستون فقرات آن موضوع تولید است. وی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در استان وضعیت بیکاری است. سخنگوی هیات رئیسه مجلس ریشه بیکاری را در فرهنگ کار و مصرف دانست و گفت: نسخه اقتصاد مقاومتی موضوعی نیست که در مدت کوتاه ابلاغ شده باشد و ستون فقرات این نسخه شفابخش، تولید است. وی با بیان اینکه ۵/ ۴ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد، گفت: مشکل اشتغال با تولید حل می‌شود و وظیفه همه افراد است که در این مورد احساس تکلیف کنند. نماینده کرمانشاه در مجلس از رایزنی با مسوولان مالیاتی در خصوص تناسب نرخ مالیاتی کرمانشاه با درآمد این منطقه خبر داد و گفت: کرمانشاه به‌سمت خروج از تولید پیش می‌رود با این اوضاع امیدی به اشتغال نیست و تشکل‌های صنفی باید مبلغی را برای تولید کنار بگذارند و واحدهای غیرفعال دوباره احیا شوند تا اوضاع اشتغال سامان یابد.


توسعه بازارچه‌های مرزی

سیدقاسم جاسمی، منتخب مردم کرمانشاه در دهمین دوره مجلس نیز در این مراسم گفت: از نظرات کارشناسان برای استفاده مناسب از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و توسعه اقتصادی استان بهره می‌گیریم. وی گفت: باید تلاش کنیم کرمانشاه و قابلیت‌های آن بیش از پیش معرفی شده و مورد استفاده قرار بگیرد. وی، اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی برشمرد و متذکر شد: کرمانشاه در شاخص‌های بیکاری، بزه‌کاری، توسعه‌نیافتگی و معضلات مشابه در جایگاه‌های نخست کشور قرار دارد. دولت قبل در شرایطی به مردم یارانه پرداخت می‌کرد که نفت با قیمت 140 دلار به فروش می‌رفت و دولت یازدهم با کاهش قیمت نفت با مشکلات عدیده‌ای در پرداخت یارانه مواجه شده است. وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه کشور براساس قیمت نفت و اقتصاد تک‌محصولی و وابسته به نفت، اعلام کرد: تلاش ما برای استفاده از ظرفیت 25هزار کیلومتر وسعت سرزمینی می‌تواند منشاء تحول باشد و باید از صنعت توریسم در استانی که دارای 350 کیلومتر مرز با کشور عراق است استفاده ببریم.


به دنبال استقلال بخش‌خصوصی هستیم

حسن سلیمانی، منتخب مردم شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس دهم نیز از پیگیری نمایندگان استان برای برداشتن موانع دولتی در راه رسیدن بخش خصوصی به استقلال در مجلس آینده خبر داد. وی با بیان اینکه توسعه در گرو حضور موثر بخش خصوصی است، گفت: باید در گام اول قابلیت‌ها و توانایی‌های مالی و فکری استان را بشناسیم. وی تصریح کرد: فهم مشترک برای تبدیل فکر به پول بالاترین سرمایه است، از این رو نیاز داریم تا از تجربیات و آموزه‌های بخش خصوصی کمک بگیریم. سلیمانی افزود: تمام تلاش ما استفاده از تجربیات این بخش برای تغییر وضعیت استان و خروج از شرایط و چالش‌هایی است که استان با آن مواجه است. منتخب کنگاور، صحنه و هرسین افزود: همچنین برای توسعه استان به دنبال فراهم کردن موجبات تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان خواهیم بود.


بی‌توجهی به ظرفیت بازارچه‌های مرزی

فرهاد تجری، منتخب مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در دهمین دوره مجلس نیز بازارچه‌های مرزی استان را ظرفیتی بالا برای کرمانشاه دانست و گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره ببریم. وی اظهار کرد: اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون باید محور حرکت اقتصادی در استان باشند. تجری گفت: بخش خصوصی با کار کارشناسی می‌تواند عامل تحول باشد و تعامل آن بخش با نمایندگان مردم در خانه ملت زمینه‌ساز ترسیم مسیر خوبی خواهد شد. وی توسعه مردم‌محور بازارچه‌های مرزی استان را موجب ایجاد تحول اقتصادی در منطقه دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی در دولت تصویب شده و زمینه تملک اراضی مورد نیاز نیز فراهم شده است.


عدم ساماندهی بازارچه‌های مرزی

شهاب نادری، منتخب مردم پاوه و اورامانات در دهمین دوره مجلس نیز در این مراسم با بیان اینکه فعالان اقتصادی از مالیات بر ارزش افزوده و ساماندهی نشدن بازارچه‌های مرزی استان رنج می‌برند، گفت: باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. وی تقویت بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ملی فکر می‌کنیم و استانی عمل خواهیم کرد و برای این موضوع برنامه‌های کارشناسی داریم. وی با اشاره به اینکه رقابت سالم در واحدهای تولیدی موجب توسعه می‌شود، افزود: برای رسیدن به اهداف اقتصادی با تدوین برنامه، آنها را اجرا و با دقت ارزیابی می‌کنیم.