تدوین سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: برای نخستین بار در کشور، با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، مدیرکل منابع طبیعی و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی به عنوان نقشه راه حفاظت و مدیریت منابع پایه زیستی و طبیعی استان در برنامه‌های توسعه‌ای تدوین شد.برای تدوین این سند، پنج سال کار مطالعاتی و تحقیقی انجام شده و حوزه‌های تخصصی منابع طبیعی، سازمان‌های مردم نهاد و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی در گردآوری و تدوین آن مشارکت داشته‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری استان مرکزی در نشست ارزیابی این سند گفت: منابع طبیعی سرمایه بین نسلی است و تدوین سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در استان زمینه افزایش همکاری و مشارکت هدفمند در این حوزه را فراهم می‌کند. تعامل بین قوا، دستگاه‌های اجرایی و آگاهی آنها از تهدیدهای اراضی طبیعی، اصلی حفاظت از منابع طبیعی استان و کشور است و با تصویب این سند وظیفه هردستگاه اجرایی درخصوص حفاظت از این نعمت خدادادی مشخص است و تکالیف با نظارت دقیق انجام می‌شود.

ظفر افشون افزود: ۲۵ درصد مساحت استان مرکزی را کویر و اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد و جلوگیری از بیابان‌زایی و حفظ منابع طبیعی نیازمند همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی با منابع طبیعی است. افشون اعلام کرد: سرانه جنگل در این استان ۱۱۰ متر مربع است در صورتی‌که این شاخص در دنیا ۶ هزار مترمربع است. این نشان از نابودی و تخریب منابع طبیعی در منطقه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی این استان برای نخستین‌بار در کشور تدوین شده و در آن برای ۴۷ دستگاه اجرایی تکالیف مشروح و دقیقی تعریف شده است. پیش‌نویس این سند با تشکیل کمیته ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تهیه و پس از برگزاری ۱۲۰ نشست تخصصی و ۸۵۰ ساعت کار مطالعاتی و اجرایی در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی و حضور فرمانداران، سازمان‌های مردم نهاد و دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی تدوین آن انجام شده است.

یوسفی ارتقای مشارکت آگاهانه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای حفاظت از منابع طبیعی استان، تحقق اصول قانون اساسی، دستیابی به اهداف افق پنج ساله، مشارکت آگاهانه در سطح ملی و ساماندهی منابع فرهنگی را از اهداف این سند اعلام کرد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تغییر اقلیم، بیابانی شدن، افت سطح آب‌های زیرزمینی، آتش‌سوزی منابع طبیعی، تصرف اراضی، فرهنگ نادرست استفاده از منابع طبیعی و چرای بی‌رویه دام از مراتع و دام غیرمجاز در مراتع را از چالش‌های پیش‌روی منابع طبیعی دانست.

یوسفی گفت: برخورد قانونی با متخلفان و متجاوزان و معرفی آنان به دستگاه قضایی، ارائه راهکارهای مختلف برای حفاظت از اراضی طبیعی، فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی مهمترین راهکارها برای حفظ وضع موجود و جلوگیری از تخریب این اراضی است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: بیش از دو میلیون هکتار اراضی موات در استان مرکزی وجود دارد که برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن سند مالکیت دولتی صادر شده و ۱۶۰هزار هکتار آن برای توسعه صنعت و کشاورزی در اختیار این بخش‌ها قرار گرفته است. یوسفی ادامه داد: این استان با وجود اینکه در منطقه خشک قرار دارد از ۱۵ هزار و ۱۲۷هکتار عرصه‌های جنگل زاگرسی، ۱۵۰۰ هکتار پارک جنگلی و ۷۰۰ هکتار جنگل دست کاشت برخوردار است که در مجموع سرانه جنگل در استان به ۱۱۰ مترمربع می‌رسد، در صورتی که این شاخص در کشور ۱۷۰۰ مترمربع و در دنیا تا ۶ هزار مترمربع است. وی پیش‌بینی کرد: با تصویب سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی استان مرکزی و افزایش مشارکت عمومی مردم و بهره‌برداران و افرادی که به صورت مستقیم با منابع طبیعی در ارتباط هستند، وضعیت آب و خاک و منابع طبیعی این استان تا سال ۱۴۰۴ بهبود یابد.