دنیای اقتصاد، بندرعباس: اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان با حضور استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، جاسم جادری، استاندار در این نشست با تاکید بر اینکه همه برنامه‌ها باید در قالب اقتصاد مقاومتی تعریف شود، اعلام کرد: صادرات غیرنفتی نیز باید در سال اقتصاد مقاومتی رشد چشمگیری پیدا کند.

وی تصریح کرد: سهم هرمزگان در صادرات غیرنفتی باید تفکیک شده تا میزان محصولات تولیدی این استان که به سایر کشورها صادر می‌شود، مشخص شود. وی با بیان احتمال معرفی هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های الگوی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: این برنامه در دستور کار وزارت کشور است و باید آمادگی اجرای این برنامه را داشته باشیم. جادری در ادامه با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری مناسب دومین نمایشگاه توانمندی‌های هرمزگان در عمان اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در معرفی بیشتر محصولات استان و افزایش صادرات غیرنفتی بسیار موثر است. خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز با اشاره به مشکلات پیش‌رو در بخش صادرات و تاکید بر رفع موانع موجود گفت: امیدواریم با توجه به موقعیت استان در کشور به‌زودی شاهد رشد و توسعه محصولات صادراتی باشیم. قاسمی در ادامه به الزامات مورد نیاز توسعه صادرات غیرنفتی در سال‌جاری اشاره و اظهار کرد: مشوق‌ها و تامین مالی، رفع موانع، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به‌منظور روان‌سازی صادرات، تعرفه‌ها و مالیات، تکمیل زیرساخت‌های تخصصی صادراتی و زیرساخت‌های لجستیکی به‌ویژه در مرزهای زمینی، بهبود فضای کسب‌وکار، مدیریت صادرات در سطح ملی از عوامل مهم در توسعه صادرات غیرنفتی است.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در سال‌جاری پرداخت و گفت: اعزام هیات تجاری- بازاریابی و سرمایه‌گذاری، پذیرش هیات تجاری - بازاریابی و سرمایه‌گذاری همزمان با رویداد تجاری، برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان، برگزاری نمایشگاه خارجی، کمک به ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تجارت خارجی به‌منظور آشنایی بازرگانان، توسعه و تجهیز گمرک و بندر تیاب، صدور کارت الکترونیک مبادلات مرزی، مدیریت هدفمند واردات به‌منظور حفظ تراز مثبت تجاری از برنامه‌های این سازمان در سال‌جاری است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در ادامه از برپایی دومین نمایشگاه مواد غذایی و محصولات کشاورزی هرمزگان در استان مسندم عمان از ۵ تا ۹ خرداد خبر داد. وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، شرکت‌ها، تولیدکنندگان و تجار ایرانی در گروه کالاهای مواد غذایی و محصولات کشاورزی همچون خشکبار، مواد لبنی، پروتئینی، شیرینی، میوه‌های خشک، صیفی، غلات، ترشی، ادویه، میوه و مرکبات هستند.