صادرات 5/ 1 میلیارد دلاری از اروند

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سال گذشته صادرات از این منطقه به یک میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۹۶۵ دلار رسید که این میزان کالا بدون احتساب صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی است.

محمدرضا معتمدی در مراسم افتتاح دومین تالار معاملاتی بورس انرژی کشور در منطقه آزاد اروند گفت: این منطقه با قابلیت صنعتی و تجاری خود، بین دیگر مناطق آزاد به لحاظ جمعیتی و وسعت، کارکرد ویژه دارد.معتمدی در ادامه با بیان اینکه این سازمان در بازار بورس به‌طور جدی وارد شده است، افزود: طی سه ماه با حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار همچون مخابرات و برق، تالار بورس انرژی و اوراق بهادار در آبادان به بهره‌برداری رسید.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با تاکید بر لزوم همکاری بین بخشی برای رونق صادرات غیرنفتی گفت: یک ششم مجموع صادرات از منطقه آزاد اروند به عراق بوده که این رقم امیدوارکننده است.معتمدی میزان صادرات کالای صنعتی تولیدشده در این منطقه را ۱۸۱ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان بدون احتساب محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی است. این رقم از سال ۸۱ به میزان ۸۱ میلیون دلار به ۱۸۱ میلیون دلار در زمان کنونی رسیده است.

معتمدی گفت: میزان کالاهای صادراتی از شلمچه نیز طی سال گذشته ۲/ ۱میلیارد دلار بود.وی اظهار کرد: ترانزیت داخلی منطقه آزاد اروند نیز سال گذشته بیش از ۱۲۱ میلیون دلار و میزان ترانزیت خارجی نیز ۱۲۱ میلیون دلار بود.معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند در ادامه با تشریح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه گفت: سرمایه‌گذارانی از کشورهای اروپایی و آسیایی تمایل دارند در این منطقه برای دسترسی به بازار عراق فعالیت تجاری انجام دهند.معتمدی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های جذب شده داخلی این منطقه در سال گذشته ۸۳۵ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال ۹۳ رشد ۶۶ درصدی نشان می‌دهد.

نظارت جدی برمعاملات بورس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم نظارت جدی بر معاملات بورس گفت: نظارت جدی بر انجام معاملات و قیمت‌ها سبب می‌شود تا نفع سرمایه‌گذاری‌های بورس به جیب عموم مردم برود. اسماعیل زمانی اظهار کرد: زیرساخت‌های مالی در مناطق آزاد یکی از زیرساخت‌های اساسی در توسعه است که باید ضمن توجه ویژه به آن زمینه‌های ایجاد آن را به نحو مطلوبی فراهم کرد. وی افزود: مناطق آزاد این توانمندی را دارند که با فراهم آوردن بسترهای مناسب مبادلات پولی و سرمایه‌گذاری، بسترهای اقتصادی را تقویت بخشیده و زمینه‌های تجارت بین‌المللی را برای توسعه کسب و کار فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: پیش از برجام این شرایط به خوبی فراهم نبود و مبادله پولی نیز به خوبی صورت نمی‌گرفت به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی تمایلی برای حضور در منطقه نداشتند، اما اکنون با توجه به فراهم شدن شرایط و افتتاح تالار بورس باید سرمایه‌گذار خارجی، بورس منطقه آزاد اروند را به بورس تهران ترجیح دهد و مبادلات مالی و تجاری خود را در این مکان به انجام برساند.وی تصریح کرد: باید امکان مبادله مالی در بخش انرژی نیز در منطقه آزاد اروند بیش از سایر مناطق صورت بگیرد و امتیاز ویژه‌ای در این زمینه به سرمایه‌گذار داده شود.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با تاکید بر فراهم‌سازی امکانات و مزایایی که سبب ارجحیت معامله بورس در منطقه آزاد اروند برای سرمایه‌گذار می‌شود، افزود: توجه به این موضوع سبب تقویت بازار بورس منطقه آزاد اروند می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل معافیت‌های مالیاتی مطرح شده باید سود معاملات میان تولیدکننده و مصرف‌کننده (صاحب کار و متقاضی) تقسیم شود و قسمتی از این معافیت‌ها شامل حال مشتری شود.زمانی در ادامه گفت: به دنبال راه‌اندازی بانک خارجی نیز در منطقه هستیم، در این زمینه دو درخواست از بانک‌های خارجی برای ثبت در منطقه داشتیم که مورد موافقت قرار گرفت و اکنون نیز برای کسب موافقت نهایی به بانک مرکزی معرفی شده‌اند.به گفته وی، در صورت کسب موافقت بانک مرکزی زمینه انجام مبادلات ارزی بین‌المللی در منطقه آزاد اروند فراهم می‌شود.