دنیای اقتصاد، اصفهان: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با حضور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان و دیگر مسوولان این بخش، در فضایی به وسعت ۹ هزار مترمربع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در پل شهرستان برپا شد. براساس این گزارش، ۳۷ درصد مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه را تولیدکنندگان، ۳۲ درصد را شرکت‌های واردکننده و توزیع‌کننده و ۲۱ درصد را شرکت‌های خدماتی و دانشگاهی تشکیل می‌دهند. بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه از استان اصفهان، ۳۶ درصد از استان تهران و بقیه از سایر استان‌ها هستند.

طبق هدف‌گذاری وزارت نیرو، نمایشگاه صنعت برق اکنون در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس و جزیره کیش برگزار می‌شود. نمایشگاه صنعت برق اصفهان پس از تهران، معتبرترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزه برق کشور است.در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق مشارکت‌کنندگانی از استان‌های اصفهان، تهران، مازندران، مرکزی، یزد و گلستان و نمایندگی‌های فروش کشورهای آلمان، اسپانیا، چین، کره و ایتالیا حضور دارند و خدمات خود را در زمینه‌های برق صنعتی و خانگی، تابلو برق، تولید رله‌های صنعتی و لوازم اندازه‌گیری، سیستم‌های تولید، توزیع، بهره‌برداری و انتقال نیرو، طرح‌های مهندسی، مشاوره و طراحی و مدیریت خدمات ارائه می‌دهند. حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان گفت: کشور باید به سمت کوچک‌سازی منابع تولید و تغذیه و استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت کند.وی در نشست خبری این نمایشگاه با اشاره به اینکه هوشمندسازی و مانیتورینگ خدمات اداره برق استان اصفهان از دغدغه‌های مهم این مجموعه است، افزود: اکنون ۹۰ درصد خدمات در این بخش به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود.

وی افزایش کیفیت تولید و تولید پایدار را از اصلی‌ترین نیازهای تولید برق در کشور اعلام کرد و افزود: موضوع انرژی‌های نو به سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیاز دارد، اما متاسفانه سرمایه‌گذاری در برخی شاخه‌های انرژی‌های پاک برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و این موضوع سبب عدم حضور بسیاری از تولیدکنندگان در این عرصه شده است.مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: در کشورهای اروپایی از محل کاهش مصرف برق، ۴۰ درصد برق برای سال آینده ذخیره می‌شود، این در حالی است که در ایران هر سال با افزایش مصرف روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: باید توجه داشت که جریمه‌های بالا راهکار کاهش مصرف برق نیست و در این زمینه باید به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استاندارد رو آورد.

پیرپیران در خصوص طرح تشویقی وزارت نیرو برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت برق و سرمایه‌گذاران انرژی‌های نو نیز گفت: وزارت نیرو خرید انرژی با اعداد قابل‌توجهی را در دستور کار قرار داده و همچنین تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران این بخش در نظر گرفته است. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه استان اصفهان یک میلیون و ۳۵۰هزار نفر مشترک برق دارد، گفت: ۳۸ درصد از مشتریان برق استان را صنعتگران تشکیل می‌دهند. حمید علاقه‌مندان افزود: متاسفانه شاخص شدت انرژی در صنایع کشور ۱۰ تا ۲۰ برابر میزان جهانی است و باید از ظرفیت‌هایی که به وسیله همین نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود برای بهبود این وضعیت استفاده کنیم.

همچنین مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان گفت: ۱۰ درصد برق کشور در اصفهان تولید و توزیع می‌شود و همچنین امکان ارائه خدمات مهندسی برق در استان به متقاضیان و به‌ویژه صنایع با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های این استان وجود دارد. رسول موسی رضایی با اشاره به اینکه حتی روستاهای زیر ۲۰ نفر خانوار استان نیز برق‌رسانی شده‌اند، افزود: بیش از ۶۰ درصد برق استان در صنایع مصرف می‌شود. وی به وجود مجهزترین پایگاه تست و ساخت دکل در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به مجموع این ظرفیت‌ها اصفهان می‌تواند در صنعت برق با کشورهای منطقه رقابت کند. مدیرعامل برق منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به راه‌اندازی بیش از هفت پست انتقال برق ۴۰۰ کیلوواتی در استان تاکید کرد: تمام توان موجود برای پاسخگویی به نیاز صنایع به‌کار گرفته شده است.