دنیای اقتصاد، اراک: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایرالکو برگزار شد. داوود باقری، رئیس مجمع و نایب رئیس هیات‌مدیره این شرکت گفت: تلاش‌های کارکنان شرکت باعث شد در سالی که رکود گسترده‌ای بر اقتصاد کشور حاکم بود، از ضرردهی جلوگیری کنیم.مجید پورعطار، مدیرعامل شرکت نیز گفت: چند رویکرد اصلی را در مدت یکساله مدیریت جدید مدنظر داشته‌ایم.

رویکرد اول، اصلاح ساختار بازرگانی بود که در حقیقت مهم‌ترین آن خرید مواد اولیه از تولیدکننده اصلی است درحالی‌که در گذشته از واسطه‌هایی این مواد تهیه می‌شد که قیمت تمام شده را برای شرکت بسیار بالاتر می‌برد. اکنون در شرایطی از هندوستان مواد اصلی را تهیه می‌کنیم که دیگر اثری از خریدهای تک‌جنسی از واسطه‌هایی که مبالغ هنگفتی را به دست می‌آوردند، نیست.

اصلاح ساختار فنی، دومین رویکرد شرکت بود که با بهینه‌سازی و نوسازی واحدها آغاز شد. از همین رو یکی از سه خط فرسوده را به‌طور کامل بهسازی کردیم و ازسوی دیگر کارگاه ریخت را به سرانجام رساندیم. وی افزود: با اقدامات انجام شده ظرفیت شرکت در پایان سال جاری از ۱۸۰ هزار تن به ۳۰۰ هزارتن افزایش خواهد یافت. این افزایش قابل توجه بدون افتتاح یا سرمایه‌گذاری جدید رخ داده، به این روش که با تغییر دیدگاه مدیریتی، «بازیافت گسترده» را مدنظر قرار داده‌ایم که غیر از تولید انبوه، مصرف برق را به یک بیستمِ قبل کاهش می‌دهد.

وی افزود: اصلاح ساختار انسانی نیز سومین رویکردی بود که بدون تردید دشوارترین و در عین حال حساس‌ترین مساله‌ای بود که باید به نحو احسن انجام می‌شد. برای این هدف چهار حوزه مدیریت را برای بالا بردن کیفیت و چابکی کار ادغام کردیم و دعواهای گذشته زیست‌محیطی را به تعامل تبدیل کردیم. پورعطار با برشمردن برنامه‌های شرکت گفت: چهارمین تغییر ساختار نیز در قسمت مالی رخ داد که با توجه به شرایط رکود کشوری و سقوط جهانی قیمت فلزات، از ضررهای مالی جلوگیری به عمل آمد در سال ۹۳، این شرکت با بدهی ۱۸۰ میلیارد تومانی مواجه شده بود. این بدهی در شرایطی حاصل شده بود که طبق آمار، سال ۹۳ بهترین شرایط در بازار فلزات حاکم بوده است.